بناهای تاریخی و مذهبی یزد بسیار است همراه باشید و بازدید از مسجد ریگ رضوانشهر را از دست ندهید.

بازدید از مسجد ریگ رضوانشهر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد ریگ رضوانشهر که با نام‌های مسجد شیخ کبیر و مسجدریگ مجومرد نیز شناخته می‌شود، در قرن هشت هجری و به دست معین‌الدین اشرف ساخته شد.

این بنا تا چندین سال پیش زیر شن‌ها مدفون مانده بود و در سال ۱۳۷۰ به طور اتفاقی کشف شد. بعد از جستجوها و مرمت‌هایی که در محل این مسجد صورت گرفت، محرابی کاشی‌شده در قسمت جنوبی آن هویدا شد.

این مسجد امروزه در جوار رضوانشهر واقع شده است و اطراف آن را شن‌های روان احاطه کرده‌اند. ساختار معماری مسجد، ستون‌های ستبر آن و وسعت بنای مسجد، حکایت از بزرگی و عظمت رضوانشهر یزد در گذشته‌های دور دارد.

این اثر که از جاهای دیدنی اشکذر به شمار می‌رود، در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۴۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با مسجد ریگ رضوانشهر

رضوانشهر یکی از شهرهای استان یزد است که نام آن قبلاً مجومرد بوده و ریشه در زبان فارسی قدیم دارد که این لغت به معنای مرد جویای محبت است.

این شهر دارای تاریخی دو هزار ساله است که وسعت آن ۱۵۰ کیلومتر مربع و نزدیک به ده هزار نفر جمعیت دارد و در ۲۵ کیلو متری شهر یزد در شهرستان اشکذر واقع شده است.

بازدید از مسجد ریگ رضوانشهر را از دست ندهید

این شهر دارای مجموعه های تاریخی متعددی است که از آنها می توان به مسجد ریگ اشاره کرد که یکی از آثار قرن هشت هجری است و در چندین سال قبل بر اثر اتفاق از زیر ریگزارهای موجود در این بخش از زیر خاک بیرون کشیده شده است ولی همچنان در اطراف آن ریگزارهای فراوانی است.

این مسجد تاریخی نمادی از معماری سنتی و اسلامی است که چندین قبر با کاشی های زمان خود در آن وجود دارد و دارای شبستان و بخش های مختلف است.

بنای مسجد نیز بر سبک معماری شیعی بنا شده که در جای خود سندی معتبر بر بالندگی مذهب شیعه در این سرزمین قبل از رسمی شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور محسوب می شود.

این مسجد تاریخی در دهه هفتاد شمسی با یک سری اقدامات از خاک بیرون کشیده شده است و این حفاری ها و آثار نشان می دهد که این مسجد تاریخی بر اثر شن های فراوانی که منتقل شده در زیر آنها مدفون شده بود.

ساختار معماری مسجد و ستونهای ستبر آن و وسعت بنای مسجد حکایت از بزرگی و عظمت رضوانشهر در گذشته های دور دارد.

چنانکه می دانیم در سال ۹۰۷ هجری با تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور معرفی شد و فتح یزد بدست قزلباشان صفوی در سال ۹۰۹ هجری اتفاق می افتد حال آنکه بنای مسجد به یک قرن قبل از این واقعه باز می گردد.

در ابتدا بخشی از این مسجد از دل خاک بیرون کشیده شده بود اما پس از اینکه عده ای از مردم که به منظور تمیز کردن گنبد اقدام کرده بودند با قسمت دیگری که زیر خاک مدفون بود مواجه شدند و مشخص شد که دیوارهای عظیم و بدون سقف دیگری نیز در این بنا وجود دارد.

در این راستا آنچه چشم و گوش مورخان و تاریخ نگاران را به خود جذب می کند وجود علائم شیعی در بخش های مختلف این بنا است که پیش از حکومت شیعی وجود داشته و قدمت زیادی دارد. حدود ۲۰۰ متر بالاتر از مسجد یک آسیاب آبی وجود داشته که کاملا در زیر زمین مدفون است.

بازدید از مسجد ریگ رضوانشهر را از دست ندهید

ویژگی‌های جالب مسجد ریگ رضوانشهر

مسجد ریگ رضوانشهر از آثار تاریخی قرن نهم هجری قمری است که به علت هجوم ریگ، تا سال ۱۳۷۰ هـ. ش در زیر شن مدفون بوده ولی چند سالی است که از زیر شن بیرون آمده است.

در اطراف آن نیز تپه های ماسه ای فراوانی دیده می شود. بانی احتمالی مسجد ریگ رضوانشهر ، حاجی کمال الدین است که قبر آن در وسط بقعه با خط نسخ خوش بر کاشی معرق خودنمایی می کند.

محراب مسجد هم مزیّن به کاشی کاری معرّق می باشد. البته در زمان بازسازی مسجد، بقعه ای با ۲۳ قبر کاشی کاری شده نمایان شده که همگی بدون تاریخ هستند.

بنای مسجد ریگ نیز بر سبک معماری شیعی بنا شده که در جای خود سندی معتبر بر بالندگی مذهب شیعه در این سرزمین قبل از رسمی شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور محسوب می شود.

ساختار معماری مسجد و ستونهای ستبر آن و وسعت بنای مسجد حکایت از بزرگی و عظمت رضوانشهر در گذشته های دور دارد.

در ابتدا بخشی از این مسجد از دل خاک بیرون کشیده شده بود اما پس از اینکه عده ای از مردم که به منظور تمیز کردن گنبد اقدام کرده بودند با قسمت دیگری که زیر خاک مدفون بود مواجه شدند و مشخص شد که دیوارهای عظیم و بدون سقف دیگری نیز در این بنا وجود دارد که قسمت اعظم ان از دل خاک بیرون کشیده شده است.

در این راستان آنچه چشم و گوش مورخان و تاریخ نگاران را به خود جذب می کند وجود علائم شیعی در بخش های مختلف این بنا است که پیش از حکومت شیعی وجود داشته است و قدمت زیادی دارد.

کاشی کاری های قبور موجود در این مسجد به نحوی است که به خط نسخ خوش بر کاشی معرق ابیاتی وجود دارد.

بازدید از مسجد ریگ رضوانشهر را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید