۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 55491978

بناهای تاریخی استان یزد بسیار جذاب هستند همراه باشید تا بدانیم قلعه مروست کجاست.

قلعه مروست کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه مروست که بر فراز شهر تاریخی مروست بر روی تپه‌ ای مصنوعی ایجاد شده، نماد گذر سالیان دراز از تاریخ مردمان دیار مروست است.

این قلعه از بلندترین قلعه‌ های تاریخی ایران است و یادآور خاطرات قلعه فلک‌ الافلاک لرستان و ارگ عظیم بم است.

این مکان در تاریخ ۸ دی ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۴۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با قلعه مروست

قلعه باستانی مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ می ‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر بفرد است.

آثار موجود حکایت از حیات این بنای تاریخی در دوران‌ مختلف تاریخی دارد.

این قلعه از بلندترین قلعه‌ های ایران است که از نظر ارتفاع، نماد و یادآور خاطرات قلعه فلک‌ الافلاک لرستان و ارگ عظیم بم است.

از آثار کشف شده در این قلعه تاریخی می توان به وجود خشت های ۴۰*۵۰ دارای علامت، آجرهای نقش دار، پی سوز و غیره اشاره کرد که آثار بجا مانده از دوران اشکانی، ایلخانی و صفویه هستند.

بخش‌ های موجود قلعه شامل رامپ یا پلکان ورودی، هشتی ورودی، شاه نشین، سه برج دیده بانی، حصار و تیرکش های موجود است.

قلعه مروست کجاست؟

شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‏‏‌ های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است و در گوشه‎‌ جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می ‏‏‌شود.

هشتی این بنا با یک پلان هشت ضلعی امکان ورود و خروج به قلعه، دسترسی به بام ورودی، دالان ورودی و نیز یک فضای کوچک دیگر در کنار آن فراهم می ‎‎آورد. این بنا به نظر می رسد که قبلاً دو طبقه بوده که بر اثر مرور زمان طبقه زیرین آن تخریب شده است.

این قلعه با ساختاری از مصالح خشت و گل و به کارگیری آجر در سردر آن بر بالای بلندی و مشرف به شهر مروست است. این قلعه دارای سه برج مدور در سه گوشه آن است در قسمت ضلع جنوب شرقی قلعه بجای برج، سردر ورودی قلعه قرار گرفته است.

سردر قلعه در دو طبقه بنا شده که سقف طبقه اول کلا فرو ریخته و فقط پایه ‌های آن بجا مانده است.

قرار گرفتن بر بلندی و اشراف آن به شهر و جاذبه و نمای آن از دوردست و به هنگام ورود به مروست از خصوصیات بارز این بنا محسوب می‌ شود.

قلعه مروست، دارای چندین حصار بلند و کنگره‌دار به شکل چهارضلعی می‌باشد و در سه‌گوشه دیوار آن، برج‌های بلندی ساخته شده است.

این قلعه در ۳ گوشه خود، ۳ برج دارد که در ورودی قسمت جنوب شرقی، به‌جای برج سردر قرار گرفته‌اند. سردر قلعه، در ابتدا در دوطبقه ساخته شده؛ ولی به‌مرورزمان، سقف طبقه اول از بین رفته و تنها پایه‌های آن باقی‌مانده است.

از تأسیسات داخلی قلعه می‌توان به هشتی ورودی، شاه‌نشین، اسطبل‌ها و مطبخ اشاره کرد که بر این اساس، کاربری آن را مسکونی نظامی می‌دانند.

هشتی قلعه، در یک پلان هشت‌ضلعی طراحی شده و از طریق آن، امکان دسترسی به بام ورودی و ورود و خروج از قلعه و دالان ورودی آن فراهم می‌باشد.

درباره مَروست

مَروست شهری است در بخش مروست استان یزد ایران که در سال۱۳۵۹با تصویب مجلس شورای اسلامی وشهرستان شدن مهریز یزد به همراه هرات و چند روستا که از استان فارس جدا شده بودند ازشهرستان شهربابک کرمان جدا و به شهرستان مهریز پیوستند، جمعیت آن در سال۱۳۸۵ برابر با۱۳۰۰۰نفر بوده‌است.

بخش مروست از غرب با شهرستان بوانات استان فارس و از شرق به روستای خبر استان کرمان و از جنوب به بخش هرات استان یزد همسایه است.

رقلعه مروست کجاست؟

مجموعه بناهای تاریخی مرکزی مروست نقطه دیدنی تاریخ این شهر است. این مجموعه عبارت است از: مسجد شاه حسین مروست، متعلق به دوران قاجاریه (که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است)، مسجد حاجی قاسم، گنبدی، قلعه تاریخی مروست، مسجد جامع، بقعه شیخ عبدالله، بقعه شیخ بهاالدین و کاروانسرای شعبه.

فرهنگ منطقه مروست تأثیر پذیرفته از فرهنگ کرمان، فارس و یزد است و گویش محلی نیز ترکیبی از این ۳منطقه می‌باشد که باتوجه به ارتباطات و و رفت آمدهای مردم شهر مروست به این مناطق جهت استفاده از منابع طبیعی و تفریحی و مناطق همجوار به مروست جهت انجام امور بانکی و خرید وابستگی و ارتباط‌های بسیار خوبی به این مناطق و مردم شهر مروست برقرار شده و نیز باتوجه به اینکه شغل اکثر مردم شهر مروست کشاورزی بوده و آبریز سدهای مروست از این مناطق می‌باشد این ارتباط را ارتقاء داده واین شرایط منطقه ای به‌خصوص در بخش فرهنگی، گویشی، نیازمندی‌های روزانه و فواصل کوتاه ارتباطی همگی نشان دهنده این مطلب است که مروست با تاریخی درینه و فرهنگی اصیل و با وجود ظرفیتها و منابع عالی و همچنین نظر به موقعیت منطقه ای وشرایط فرهنگی، اجتماعی، منابع طبیعی، سیاسی که به‌طور جامع و مفصل به پرداخته شد و همان‌طور که در مطالب قبل به آن اشاره شد نام دیگر مروست در متون تاریخی به خاطر وجود قلعه‌های فراوان و وجود آثار تاریخی بسیار زیاد که نشان از وسعت و آبادنی آن در گذشته بوده‌است به نام دارالکلات معروف بوده‌است؛ که تاکنون بیش از ۲۹ اثر تاریخی در شهر مروست به ثبت آثار ملی کشور رسیده‌است.

علی‌رغم میراث فرهنگی و آثار تاریخی که به تعداد قابل توجهی در بخش مروست به ثبت رسیده تفرجگاه‌های طبیعی زیادی در طبیعت بسیار زیبا ی منطقه به‌صورت بکر و دست نخورده وجود دارد که سالانه شاهد حضور تعداد بسیار زیادی از مهمانان، هموطنان و همشهریان عزیز در این طبیعت زیبا هستیم.

قلعه مروست کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید