دیدنی‌های استان یزد بی‌پایان است همراه باشید و از زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد بدانید.

زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد

سلام نو _ سرویس گردشگری: میبد، در شمال یزد قرار گرفته و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب هم به شهرستان صدوق می‌رسد. اگر از تهران به سمت میبد حرکت کنیم، بدون توقف، ۶ ساعت بعد می‌رسیم.

البته مسیر بیابانی ما را مجبور می‌کند تا حداقل یک بار هم که شده، بین‌راه و نزدیک کاشان کنار بزنیم و نفسی تازه کنیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس هم در این شهر توقف می‌کنند. از قم، کاشان، اصفهان و کرمان هم راه ریلی وجود دارد.

اگر با اتوبوس به سمت میبد حرکت کنیم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس‌های تهران به میبد هم از میدان آزادی حرکت می‌کنند.

برای سفر هوایی هم باید ابتدا از هر شهری که هستیم به یزد برویم و بعد فاصله ۵۶ کیلومتری تا میبد را با تاکسی‌های فرودگاه شهید صدوقی طی کنیم.

جاذبه‌های تاریخی و زیبای میبد

نارین قلعه میبد

در سرتاسر ایران از جمله شهر تاریخی میبد چند دژ به نام نارین قلعه وجود دارد. نارین قلعه که نارنج قلعه هم نامیده می‌شود. نارین قلعه از جنس خشت گلی است و پیش از اسلام بنا شده است.

ساخت این قلعه از نخستین دوران‌های زندگی آریاییان در ایران آغاز شده و به تدریج تکمیل شده است. نارین قلعه یک دژ نظامی بوده است و در اتاق‌های متعدد آن، افراد مخصوصا در زمان حملات خارجی، پناه می‌گرفته‌اند.

زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد

قلعه مهرجرد میبد

قلعه مهرجرد یا مهرگرد میبد از دیگر قلعه‌های به جا مانده از دوران پیش از اسلام است. اما در دوره اسلامی و مخصوصا زندیان و افشاریان، توسعه پیدا کرده است. قلعه مهرجرد چهار برج و یک دروازه اصلی دارد.

مسجد جامع میبد

در شهر میبد مسجد جامع این شهر قرار دارد که از نظر معماری و تزئینات آن دارای اهمیت و ارزش فراوانی است. مسجد جامع میبد در اصل یک مجموعه است که در درون آن مسجد کوچکی به نام مسجد حسنعلی و مسجد دیگری به نام مسجد امام حسن وجود دارد. مسجد جامع میبد دارای دو شبستان زمستانه و تابستانه و بخش‌های دیگر است.

یخچال تاریخی میبد


یخچال تاریخی میبد به مانند دیگر یخچال های خشتی که به جا مانده است وظیفه ذخیره یخ برای تابستان را بر عهده داشته‌اند. یخچال میبد در دوره صفویه ساخته شده است و در آن در زمستان‌ها یخ تولید و با عایق‌سازی با کاه و بدنه‌های ضخیم این بنا، برای تابستان نگهداری می‌شده است.

برج کبوترخانه میبد

برج کبوترخانه میبد از بناهای تاریخی و جالب توجه این شهر است. برج کبوترخانه با این هدف ساخته می‌شده است که کبوترها در خانه‌های طراحی شده در آن زندگی کنند و کود آنها برای استفاده در کشاورزی محلی مورد استفاده قرار بگیرد.

طراحی این برج‌ها به گونه‌ای بوده که مارها که دشمنان اصلی جوجه‌های کبوترها هستند نتوانند به آن وارد شوند.

زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد

چند جاذبه تاریخی و گردشگری در میبد

موزه زیلو میبد

زیلو از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایرانی است که از آن به‌عنوان زیرانداز در خانه ها یا مساجد، مدرسه‌ها و زیارتگاه‌ها استفاده می‌شده است. طبق شواهد تاریخی، بافت زیلو از قدیم در شهرهای استان فارس، خراسان، آذربایجان و شهرهای کویری رواج داشته است. در یزد نیز بهترین زیلوها در میبد بافته می‌شده است.

موزه‌ی زیلو در میبد در سالن شرقی کاروانسرای میبد قرار دارد. با ساخت این موزه، زیلو به ایرانیان و جهان معرفی شد. موزه زیلوی میبد، اولین و تنها موزه زیلو در کشور است. بازدید از این موزه رایگان است.

  • آدرس:‌ میبد، خیابان امام، بلوار قاضی میر حسین، کاروانسرای میبد

موزه سفال میبد

اشیای سفالی موجود در موزه سفال به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارند

موزه سفال میبد یک موزه تخصصی در مجموعه آب‌انبار حاج محمد علی است که متعلق به دوره قاجار بوده است. در این موزه که از جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود بیش از ۱۰۰ شی سفالی قرار دارد که به دوره‌های مختلفی مربوط هستند.

این اشیا شامل سرویس‌های سفال، ظروف مختلف و سفال‌های قدیمی هستند. قدیمی‌ترین اثر این موزه، یک کوزه سفالی است که آن را به دوره مادها نسبت می‌دهند. این اثر در محوطه‌های باستانی میبد کشف شده است.

  • آدرس:‌ میبد، خیابان شهید جعفری نژاد

زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد

مسجد جامع فیروزآباد

مسجد جامع فیروزآباد در مرکز فیروزآباد قرار دارد. این مسجد یک گنبد آجری دارد که بسیاز زیبا طراحی شده است. بالای سر در ورودی مسجد، کتیبه‌ای چوبی قرار دارد که با خط نسخ نوشته شده است.

سمت چپ این ورودی، یک ستون وجود دارد که روی آن یک لوحه کاشی نصب شده است. این لوحه منظومه‌ای در رثای حضرت قاسم (ع) است. بالای محراب ایوان تابستانی، کتیبه‌ی دیگری از کاشی نصب شده که روی آن آیه‌های قرانی با خط نسخ نوشته شده است.

در انباری مسجد جامع فیروزآباد، تعداد زیادی قرآن‌های قدیمی، کتاب‌های تفسیر و کتاب‌های دینی قرار دارد. مسجد جامع فیروزآباد در میبد، روستای فیروزآباد قرار دارد. این اثر در مرداد ۱۳۶۴ ثبت ملی شده است

  • آدرس:‌ میبد، روستای فیروزآباد

چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد یکی از مراکز مهم پستی و چاپاری قدیم در این شهر بوده است. قدمت چاپارخانه میبد به دوران قاجار برمی‌گردد. این چاپارخانه در مسیر راه باستانی ری - کرمان و کنار کاروانسرای میبد قرار دارد. ساختمان این بنا به‌صورت دژ یا قلعه ساخته شده است؛ دلیل این موضوع این است که این چاپارخانه مکانی برای حفظ و نگهداری امانت‌های دولتی، نامه‌ها و پیام‌های مهم بوده است.

در این چاپارخانه اتاق‌هایی مخصوص رییس چاپارخانه، پیک‌ها، نگهبانان و مکان‌هایی برای نگهداری اسب‌ها تعبیه شده است. در حال حاضر این بنا برای تبدیل شدن به موزه پست به اداره کل پست استان یزد واگذار شده است.

  • آدرس:‌ میبد، بلوار قاضی میرحسین، جنب کاروانسرای شاه عباسی

زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید