جاذبه‌های طبیعی خراسان جنوبی بسیار دیدنی تماشایی است همراه باشید و بازدید از کلوتهای گلی نهبندان را از دست ندهید.

بازدید از کلوتهای گلی نهبندان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: حدود ۱۰ کیلومتر پس از نهبندان به سمت شهداد کوه‌هایی در دو طرف جاده نمایان می‌شود که به کوه‌های مینیاتوری یا مریخی معروفند.

این کوه‌های زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه‌ها و چاک‌های مکرر در آمده‌اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیر عادیشان از آن‌ها با عنوان کوه‌های مریخی نیز یاد می‌کنند.

رنگ کوه میان طوسی و سفید با واریزه‌های بسیار در پای آن وجود گرما و حرارت، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد و باعث شده تا این جاده به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شود.

کوه‌های مخروطی مریخی از یک سو و ماسه‌های شنی بیابانی از سوی دیگر در کویر لوت نهبندان واقع شده است.

این کوه‌ها در زمان گذشته به زیر خروارها خاک مدفون بوده و امروز با گذشت زمان مشاهده می‌شوند.

در اثر تغییرات جوی و آب و هوایی و باران‌های موسمی، خاک‌ها از روی آن‌ها به دامنه‌ها ریخته شده و چهره اصلی این کوه‌ها نمایان شده است.

آشنایی با کلوتهای گلی نهبندان

منطقه نهبندان به‌ دلیل وجود راه‌های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با استان‌ های سیستان و بلوچستان و کرمان، نزدیکی به کشورهای پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه‌های مهم بازرگانی استان خراسان یکی از مناطق مهم ارتباطی و تجاری این منطقه است.

بازدید از کلوتهای گلی نهبندان را از دست ندهید

هم‌ چنین وجود سنگ‌ های ارزشمند در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری مبنی بر اهمیت نهبندان است.

کوه‌های مریخی و قله‌های مدورِ حاصل از فرسایش از نظر زمین‌شناسی نوعی بدبوم با بدلند به حساب می‌آیند که نوع گل آن از رس سفید و به تناوب از لایه‌های سست و سخت تشکیل یافته‌اند و عبارت‌اند از زمین‌ها و بلندی‌هایی که در برابر بارش‌های سنگین و فرسایش به تدریج به دره‌ها و شیارهای بریده‌شده تبدیل شده‌اند.

حدود ۱۰ کیلومتر پس از نهبندان به سمت شهداد کوه هایی در دو طرف جاده نمایان می شود که ریزش باران و فرسایش بادی بر کوه های مارنی – ماسه سنگی سبز رنگ منطقه، مناظر زیبا از پستی و بلندی های منظم ایجاد کرده که به زمین های بدبوم و کلوت،کوه های مریخی و کوه های میناتوری مشهور هستند.

این کوه ها به نوع خود بسیار دیدنی و زیباست که نظر هر بینده ای را به سوی خود جلب می کنند و از جاذبه های زیبای ژئومرفولوژیکی منطقه هستند که می توانند علاقمندان به این پدیده ها را به سوی خود بکشانند و باعث گسترش گردشگری ناحیه گردند.

جنس رسوبی و فرسایش خاص کوه‌ها باعث ایجاد شیارهای زیبایی‌ روی این کوه‌ها شده است که گویی آن‌ها را نقاشی کرده‌اند و بدین جهت، لقب کوه‌های مینیاتوری به آن‌ها داده‌اند.

به دلیل اشکال عجیب و فاقد پوشش گیاهی و نوعی غیرعادی بودن از نظر افراد، این کوه‌ها به «کوه‌های مریخی» شهرت پیدا کرده اند.

بازدید از کلوتهای گلی نهبندان را از دست ندهید

ویژگی‌های جالب کلوتهای گلی نهبندان

رنگ تقریبا سفید رنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه های بسیار در پای آن، وجود گرما و حرارت، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده به وجود می آورد و باعث شده تا این ناحیه به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شود. یک طرف کوه های مخروطی مریخی با آن رنگ خاکستری خیال انگیز و سوی دیگر ماسه های شنی بیابانی در کرانه آن در کویر لوت نهبندان واقع شده است، توانسته ترسیم گر یک جاذبه طبیعی زیبا باشد.

شیارها و تراش‌های موجود روی کوه‌های رسوبی حکایت از فرسایش در طول هزاران سال دارند.

ارتفاع بعضی از این کوه‌ها حدود ۴ تا ۵ متر از ارتفاع برخی حتی از ۱۰۰ متر هم بیشتر است. این کوه ها در زمان گذشته به زیر خروارها خاک مدفون بوده و امروز با گذشت زمان، مشاهده می شوند.

در اثر تغییرات جوی و آب و هوایی و باران های موسمی، خاک ها از روی آنها به دامنه ها ریخته شده و چهره اصلی این کوه ها نمایان شده است.

یکی از زیباترین و ناشناخته ترین نقاط خراسان جنوبی کلوت های گلی شهرستان نهبندان است. کلوتهای گلی نهبندان حدود ۱۰ کیلومتر پس از نهبندان به سمت شهداد و در دو طرف جاده قرار دارند.

این کلوت های گلی به خاطر شکل خاصی که دارند به کوه های مینیاتوری یا مریخی نیز معروف هستند.

بازدید از کلوتهای گلی نهبندان را از دست ندهید

این مجموعه زیبا به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر تغییر شکل یافته اند.

کلوت های نهبندان که با رنگ تقریباً سفید و یا تلفیقی از رنگ های طوسی و سفید به نمایش در آمده اند، واریزه های بسیاری که در پای آن وجود دارد به زیبایی آن افزوده است.

کلوتهای نهبندان که در یک منطقه ی گرم و خشک واقع شده اند، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می آورند و باعث شده تا این جاده به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شود؛ جاده ای که در یک سمت آن کوه های مخروطی مریخی و در سمت دیگر آن ماسه های شنی بیابانی واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بسیار زیباست👌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید