استان خراسان رضوی هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند همراه باشید و حتما از جاذبه‌های تاریخی تربت حیدریه بازدید کنید.

حتما از جاذبه‌های تاریخی تربت حیدریه بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: تربت حیدریه شهری در قلب خراسان بزرگ است که از قدیم‌الایام نامش با جاده ابریشم گره خورده و اکنون نیز قطب تولید ابریشم ایران است. تربت حیدریه را شهر عرفان نیز می‌نامند؛ چرا که این شهر از دیرباز خانقاهی بزرگ برای عارفان بوده است.

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی تربت حیدریه

رباط لاری

یکی دیگر از آثار تاریخی و اماکن دیدنی تربت حیدریه رباط لاری یا کاروانسرای لاری می‌باشد که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این کاروانسرا که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است شامل ۲۴ غرفه تابستانی و مشرف به حیاط است که پشت هر کدام به نوبه خود اطاقی کوچک برای استفاده زمستانی قرار دارد.

این مجموعه ارزشمند که همچنان پس از ۱۱۰ سال پابرجا می‌باشد توسط حاج محمدرضا لاری از تاجران معتبر شهر در محله معروف به میدان رباط بنا شده است.

رباط لاری در محله معروف به میدان رباط قرار دارد. این رباط توسط حاج محمدرضا لاری از تاجران معتبر شهر بنا شده است. این رباط ۲۴ غرفه تابستانی دارد که مشرف به حیاط هستند. در پشت هر غرفه نیز اتاقی برای استفاده در زمستان و اصطبل‌های اختصاصی وجود دارد. این رباط با قدمت حدود ۱۱۰ سال همچنان پابرجا است.

  • آدرس: تربت حیدریه، ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش

حتما از جاذبه‌های تاریخی تربت حیدریه بازدید کنید

کاروانسرا و پل کسکک

کاروانسرا کسکک در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال تربت حیدریه قرار دارد که مربوط به دوران صفویه می‌باشد. این رباط دارای یک سردر ورودی با طاق‌های زیبا و ایوانچه‌هایی در اطراف می‌باشد. اتاق‌های این کاروانسرا دارای تاقچه و بخاری دیواری هستند و از معماری جالبی برخوردارند.

پل کسکک که یکی دیگر از اماکن دیدنی تربت حیدریه به شمار می‌رود در زمان قاجار و توسط یکی از تاجران معروف به نام امین التجار ساخته شده است. این پل خشتی و آجری که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده مرمت‌های زیادی بر روی انجام گرفته است.

رباط کسکک و پل کسکک در شمال تربت حیدریه در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. کاروان‌سرا یادگاری از عصر صفویه است که سردر ورودی دارد که بر طرفین آن ایوانچه‌ها و طاق نماهایی ایجاد شده‌ است. اتاق‌های اقامت کاروانیان نیز در پیرامون مهمانسرای آن ساخته شده که فضای ورودی آن‌ها دارای سردر و فضای داخل آن نیز شامل تاقچه و بخاری دیواری است. پل کسکک نیز مربوط به اواخر دوران قاجاریه است. این پل و کاروان‌سرا هر دو توسط امین‌التجار یکی از تاجرهای معروف شهر بنا شده‌اند. پل کسکک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: تربت حیدریه، جنوب روستای کامه

کاروانسرای طبسی

کاروانسرای طبسی در نزدیکی مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر قرار دارد. این کاروان‌سرا توسط حاج محمد ابراهیم طبسی از تاجران مشهور عصر قاجار در ملک شخصی‌اش احداث شده است. این کاروان‌سرا از بناهای دو ایوانی به شمار می‌رود که شامل فضای ورودی، هشتی، تعدادی حجره مشرف به میان سرای بنا، انبار و اصطبل است. وجود این کاروان‌سرا در کنار مزار و مسجد گویای آن است است که رشد شهر، ریشه در همین مجموعه دارد و نقطه مرکزی رفت و آمد و ورود و خروج به شهر محسوب می‌شده است.

  • آدرس: تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر

حتما از جاذبه‌های تاریخی تربت حیدریه بازدید کنید

مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر

مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر، مدفن قطب‌الدین حیدر فرزند تیمور و از نوادگان سلطان شاه سالوری از شاهزادگان ازبک و از تبار خاقان ترک است. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه می‌رسد و شامل یک آرامگاه و ایوانی از مسجد جامع قدیم است که در مرکز شهر تربت حیدریه قرار دارد. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن که نام بانی را نیز شامل می‌شود بر سنگ سیاه و لوح مانندی حک شده است. آرامگاه نیز در میان محوطه در زیر گند قرار دارد. در امتداد فضای ورودی نیز محرابی تعبیه شده است.

  • آدرس: مرکز شهر تربت حیدریه

جاهای دیدنی و تاریخی تربت حیدریه

حمام حاجی رییس

حمام حاجی رییس از بناهای تاریخی و باارزش تربت حیدریه به شمار می‌رود که توسط حاج سید محمد رئیس التجار در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی در عصر قاجار احداث شده است. این حمام شامل پلکان‌های ورودی، سربینه، بینه، گرمخانه و مخازن آب سرد و گرم است. هشت ستون سنگی بسیار زیبا در این حمام خودنمایی می‌کند که در میان آن‌ها حوضی سنگی قرار دارد. این حمام در بافت تاریخی و مرکزی شهر واقع شده که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

  • آدرس: تربت حیدریه، خیابان روحبخش

خانه امینی

خانه امینی محل زندگی امین‌التجار است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این بنا دارای تزیینات آجرکاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های زیبایی است که هنوز پس از گذشت سال‌های متمادی، پابرجا مانده است.

حتما از جاذبه‌های تاریخی تربت حیدریه بازدید کنید

مسجد کدکن

مسجد کدکن، بنایی مستطیل شکل است که در مرکز آن دو طاق بزرگ گنبدهای چهار ترک را تشکیل داده است. از نماهای زیبای این مسجد می‌توان به محرابی هشت گوشه اشاره کرد که در آن خودنمایی می‌کند.

مزار بوری آباد

مزار بوری‌آباد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یادگاری از دوران صفویه محسوب می‌شود. این بنا با پلان مربع، مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

  • آدرس: تربت حیدریه، بوری آباد

مزار بی بی حسینه

مزار بی‌بی حسینه بر فراز تپه‌ای در داخل شهر تربت حیدریه و در محله‌ای به نام حسنی قرار دارد که در میان اهالی شهر به بی‌بی حسینه شهرت دارد.

اگر تاکنون از دیدنی های تربت حیدریه بازدید کرده‌اید، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید