مساجد استان خراسان رضوی بسیار دیدنی هستند همراه باشید و بازدید از مسجد جامع کاشمر را از دست ندهید.

بازدید از مسجد جامع کاشمر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع کاشمر در مرکز شهر واقع شده و به استناد کتیبه آن حدود سال ۱۲۱۳ ه‍.ق روزگار حکمرانی عبدالعلی خان و مصطفی قلی خان میش مست همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار بنا گردیده‌ است.

مسجد جامع که از جاهای دیدنی کاشمر به شمار می‌رود، دارای بنایی ساده و با شکوه، صحن، ایوان، شبستان ستون دار و غرفه‌های پیرامون صحن است.

در اطراف صحن مسجد چندین غرفه آجری ساده و در ضلع جنوبی آن ایوانی با تزئینات مقرنس و دو شبستان ستون دار واقع شده‌ است. محراب و ایوان مسجد با کاشی معرق مزین گشته‌ است.

آشنایی با مسجد جامع کاشمر

کاشمر در استان خراسان رضوی را می‌توان یکی از مناطق گردشگری این استان دانست که با قدمت بسیار جاذبه‌های زیادی را در خود محفوظ نگه داشته و شما را به ایام دور می‌برد.

مسجد جامع شهرستان کاشمر یکی از بناهای قدیمی این دیار است که با فضایی جذاب و آرامبخش، یک مکان دنج برای راز و نیاز با معبود شناخته می‌شود.

تاریخچه مسجد جامع کاشمر به سال ۱۲۱۳ و همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و تاکنون در عین زیبایی و سادگی هر فردی را به سمت خود می‌کشاند.

وارد این بنای مذهبی که می‌شویم، صحن بزرگ آن را می‌بینیم که با سنگ‌فرش‌های سفید پوشیده شده است و بسیار تمیز و با صفا جلوه می‌کند.

بازدید از مسجد جامع کاشمر را از دست ندهید

ایوان‌ مقرنس‌کاری و گچ‌بری شده به ارتفاع ۱۵ متر نیز اولین چیزی است که در نگاه اول نظرتان را به خود جلب می‌کند و دوست دارید تا لحظاتی چند به تماشای آن بنشینید.

ستون‌ها نیز هرکدام ۵ متر قطر و ۳ متر ارتفاع دارند که در عین زیبایی شکوه و جلال به مسجد بخشیده‌اند.

در اطراف صحن چندین غرفه آجری ساده وجود دارد که برای نشستن از آن‌ها استفاده می‌شود و در گذشته نیز طلبه‌ها در آنجا به استراحت کردن و درس خواندن می‌پرداختند.

کاشی‌های به کار رفته در محراب و ایوان نیز در نوع خود بی‌نظیر است و با رنگ لاجوردی و خطوط اسلیمی خود چهره‌ای خاص به بنا بخشیده است.

در معماری مسجد جامع کاشمر کتیبه‌هایی با آیات قرآنی به کار رفته که تاریخ‌های متعددی برروی آن‌ها ذکر شده و اکنون با وجود قدیمی بودن همچنان قابل مشاهده‌اند.

دو شبستان مسجد نیز با داشتن ستون‌های متعدد به عنوان یک مکان دنج و آرام برای نماز شناخته می‌شود که می‌توان لحظاتی را در آنجا نشست.

امروزه گردشگران زیادی از مسجد جامع کاشمر خراسان رضوی بازدید می‌کنند و نمازگزاران زیادی برای عبادت به آنجا می‌روند.

آدرس این مکان مذهبی باشکوه به راحتی قابل جستجو است، تنها کافیست تا به خیابان ۱۷ شهریور بروی و به آسانی آن را بیابید.

بعد از دیدن مسجد جامع شهرستان کاشمر می‌توانید سری به یخچال طبیعی بند قرا، کاروانسرای حاج کاظم، منطقه گردشگری کوه سرخ و روستای نامق بزنید که به عنوان دیدنی های شهر کاشمر مورد توجه ماجراجویان و گردشگران تور مشهد نیز قرار می‌گیرند.

بازدید از مسجد جامع کاشمر را از دست ندهید

معماری حیرت‌انیگیز مسجد جامع کاشمر

مسجد جامع کاشمر در سال ۱۷۹۱ میلادی / ۱۲۰۵ قمری در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار و به هنگام امارت عبدالعلی خان میش مست بر ترشیز ساخته شد و امروزه از آثار تاریخی کاشمر و مهم ‌ترین مسجد آن شهرستان و محل برگزاری نماز جمعه (مصلی) است.

این مسجد به شماره ۵۱۵۲ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

معماری این مسجد نسبتاً ساده و بی پیرایه است و ترکیب اصلی مسجد از آجر ساخته شده که بدون هیچ زینت و زیوری، مقداری از ایوان و محراب را با کاشی معرّق آراسته ‌اند.

کتیبه ‌ها به خط استاد محمد اصفهانی و کاشی‌ ها کار استاد اسماعیل اذانی است، در قسمت بالای محراب مقرنس‌ کاریهایی از گچ سفید و رنگارنگ به چشم می ‌خورد و تاریخ ۱۲۱۳ در بیشترین قسمت ‌های محراب و ایوان دیده می ‌شود.

تنها ایوان مسجد که به صحن شمالی گشوده می ‌شود ۱۵ متر ارتفاع و عرض آن بیش از ۱۰ متر است، در طرفین این ایوان دو شبستان وجود دارد که با معماری قدیمی ایران ساخته شده است، پوشش‌ ها ضربی و ستون‌ ها اغلب حجیم و جاگیر است، قطر ستون ‌ها بیش از پنج متر و ارتفاع آنها کمتر از سه متر است.

سال اتمام اصل بنا ۱۲۰۵ هجری قمری بوده و کار بقیه قسمت ‌ها مانند کاشیکاری‌ ها و گچبری ‌ها در سال ۱۲۱۳ هجری قمری به پایان رسیده است.

محراب مسجد که در مرکز ایوان جای دارد هنر کاشی کاری اصفهانی و مقرنس و چند کتیبهٔ قرآنی در آن دیده می شود. این مسجد حوض یا آبنما ندارد؛ امّا یک حوض زیرزمینی در زیر آن وجود دارد.

از دیگر ویژگی های این مسجد می ‌توان به قرینه نبودن درگاه‌ های ورودی آن در شرق و غرب اشاره کرد. بازسازی ‌ها و اصلاحاتی در سنگفرش ‌ها، دفع رطوبت و نمای سنتّی این مسجد انجام شده است که آخرین نوبت آن در ۹ مرداد ۱۳۹۱بود، متاسفانه بازسازی بافت قدیم توسط متخصیص خبره انجام نشده و بازسازی این بافت نیامند وجود معمارانی باتجربه بود و میشد بافت قدیمی مسجد جامع بهتر از این انجام شود.

بازدید از مسجد جامع کاشمر را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید