به گزارش سلام نو،همشهری آنلاین نوشت؛ شهروندان ارمنیتبار، اگرچه حدود 270 سال پیش به میل خود به ایران نیامدند اما بعد از مهاجرت جذب جامعه جدید و چنان با مردمانش مانوس شدند که در همه حوزههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... توانستند منشا اثر و صاحب نام شوند.
در زمان نادرشاه افشار بود که نخستین گروههای ارمنی در تهران ساکن شدند. آنها به دلیل فشارهای نادر شاه از جلفا مهاجرت کردند و عمدتا هم تهران را برای زندگی برگزیدند؛ عدهای محدوده دروازه حضرت عبدالعظیم (ع) و برخی هم روستای دولاب را.
پذیرفته شدن این مهاجران از سوی جامعه ایرانی و همزیستی مسالمتآمیزشان باعث شد از همان زمان شروع کنند به ساختن خانهها، کلیساها و خلق آثار بسیار دیگر در همه حوزهها. چکناواریان مرد شماره یک موسیقی ایران، واروژ کریم مسیحی فیلمساز مشهور با آثار ماندگار سینمایی از جمله نامهای مطرح در عرصه هنر هستند. در حوزه معماری هم به ضرس قاطع میتوان گفت که تهران مدرن همه ساختمانها و بناهای مهمش را، چه به لحاظ معماری و چه زیبایی و امروزی بودن، مدیون معماران ارمنی است. ساختمان پست، کاخ دادگستری، بنای وزارت خارجه، بانک سپه، بانک ملی شعبه مرکز، باشگاه افسران، موزه ایران باستان، کاخ مرمر، تالار رودکی و بناهای بسیار دیگری کار معماران ارمنی است؛ معمارانی مانند گابریل گوریکیان، وارطان هوانسیان، اوژن آفتاندیلیانس و بسیارانی دیگر.
یک طراحی خاطرهانگیز
یکی از بهترین نوستالژیهای دوران کودکی همه ما ایرانیها را هم یکی از همین شهروندان ارمنی برای ما رقم زده است. سرژ آواکیان، طراح، گرافیست و استاد دانشگاه هنر که در تهران زندگی میکرد و در دفتر کارش در خیابان طالقانی زیباترین و بهترین خاطرات را برای کودکیهایمان رقم زد. سرژ آواکیان آثار گرافیکی زیادی را خلق کرد به نحوی که او را پایهگذار گرافیک نوین در ایران میدانند ولی خلق نشان و آرم پفک نمکی، آدامس شیک و پاکت صنایع شیر ایران ازجمله کارهای ماندگاری است که برای یک ملت، از کوچک و بزرگ خاطره ساخته است. خاطرات شیرین و نمکین که تا چندین نسل را درگیر خود کرده است حتی اگر نسل دیروز و امروز و شاید هم فردا چیزی درباره خالق آن نشنیده باشد و نشنود.
در دهه 50 وقتی در گروه صنعتی مینو تصمیم به تولید پفک میگیرند بستهبندی این محصول را به سرژ سفارش میدهند، اما بشنوید ماجرا را از زبان خود آواکیان: «تازه به ایران برگشته بودم و به عمرم پفک ندیده بودم؛ رنگ و شکل لوگو را از خود فرم پفک گرفتم. این تصاویر هستند که باید حرف بزنند. یک روز رفتم به چاپخانهای که قرار بود سلفونها را چاپ کنند، در جوانی چاپ سیلک را پیش آلدو صرافیان کار کرده بودم و از چاپ هم سررشتهای داشتم. فهمیدم که کار پفک نمکی را میباید با سادهترین فرم و رنگ اجرا کنم. کار را با دو رنگ زرد و قرمز طراحی کردم. بعدها مینو همان طرح را ۴ رنگ یا ۵ رنگ چاپ کرد ولی از آن استقبال نشد و دوباره به همان طرح قبلی برگشت.»
آواکیان طراح پفک نمکی سال ١٣٩٩ در سن ۸۳سالگی درگذشت.
نظر شما