۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 55489677

بناهای تاریخی استان خراسان رضوی هر گردشگری را به شوق می‌آورد همراه باشید تا بدانیم رباط کبودان بردسکن کجاست.

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بنای قاجاری رباط کبودان در میان روستایی به همین نام در ۱۰ کیلومتری بردسکن قرار دارد.

به قولی واقف این رباط (حاجی میرزا احمدی مجتهد کاشمری) بوده و به سعی و اهتمام (کربلائی غلامرضا طبسی) بنیان شده‌است.

شالوده رباط سنگی است و با طرح و نقشه یک ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی، دوازده اتاق، نماز خانه، محل نگهداری چهار پایان (اصطبل) می‌باشد.

معرفی بردسکن

شهرستان بردسکن دارای گذشتهٔ تاریخی چندین ساله می‌باشد. برج فیروزآباد از یادگارهای دورهٔ سلجوقیان، برج کشمر مربوط به دورهٔ ایلخانیان و آثار بیشمار دیگر شهرستان ازجمله تپه‌های چوپان مربوط به دوهزار سال پیش از میلاد نشان از دیرینگی منطقه دارد.

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

اشارات بسیار مک گریگور و دکتر هانری والتربل به راه‌های قدیمی خراسان نشان می‌دهد که بردسکن به لحاظ داشتن راه هموار، آب خوب، توشهٔ مناسب و واقع بودن آن بر سر راه تهران، هرات، خواف، ترشیز، طبس و سبزوار از منازل بین راهی به‌شمار می‌آمده‌است و می‌گویند در زمان زرتشتیان در محل فیروزآباد شهری بوده‌است (شهر ترشیز قدیم) که بردسکن در کنار آن قرار داشته و به نام کنار شهر نامیده می‌شده‌است.

پی آمد بررسی‌های باستان‌شناسی بر روی تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و همچنین شواهدی از آثار فرهنگی نمایانگر آن است که منطقه بردسکن در هزاره‌های یکم و دوم پیش از میلاد مسکونی و آباد بوده‌است. این ناحیه در سده‌های گذشته جزیی از سرزمینی به‌شمار می‌رفت که در متون جغرافیایی و تاریخی از آن با نام (ترشیز) یا (طرثیث) یاد شده‌است. ترشیز در نیمه نخست سده چهارم هجری از شهرهای پیرو نیشابور محسوب می‌گردید.

به گواهی متون تاریخی ناحیه یادشده در سال‌های ۵۲۰ ق و ۶۵۰ ق، توسط سلجوقیان و سپاهیان مغول و پس از آن نیز مورد تازش بسیار گردید. با پیدایش دولت نادر شاه افشار اندکی از تاخت و تاز افغان‌ها و ترکمن‌ها به این ناحیه فروکش نمود اما این ناآرامی‌ها تا دودمان قاجار نیز ادامه یافت.

دربارهٔ وجه تسمیه نام بردسکن و نام‌هایی که تاکنون به آن اطلاق شده‌است باید گفت این نام‌ها یا به شهری ویژه یا به کل منطقه اطلاق می‌شده‌است.

ترتیب زمانی نام بردسکن را پوشت، پشت، بشت، ولایت پشت، طرشیت، ترشیز، بردمسکن، دست برکن، بردسکن و برداسکن گفته‌اند که در مورد هر یک از این نام‌ها دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد.

در تاریخ بردسکن آمده‌است شهر ترشیز در هنگام دگرگونی‌ها بوجود آمده در منطقه به دلایل گوناگون زوال کرد و در فاصله ۱۷ کیلومتری آن شهری نو شکل گرفت که در دوره‌های مختلف نام‌های بردسکن، برداسکن، بردمسکن، دست‌برکن، کدوغن، مجدآباد و سرحصار به آن گفته می‌شد. منطقه مجدآباد در غرب و منطقه کدوغن در شرق بردسکن، امروزی قرار دارد. در منطقه باغ‌های فراوانی به چشم می‌خورد.

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

آشنایی با رباط کبودان

در میان کوه‌های شهرستان بردسکن، در روستایی به نام کبودان، رباط تاریخی و دیدنی قرار دارد که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار باز می‌گردد.

این رباط که به نام رباط کبودان نیز شناخته می‌شود، دارای پلان مستطیلی شکل است که به خوبی استحکام آن را نشان می‌دهد.

حیاط مرکزی رباط نیز به صورت مستطیلی شکل ساخته شده است و در اطراف آن اتاق‌های متعددی قرار گرفته‌اند. در دو طرف حیاط، دو ایوان بزرگ قرار دارد که در گذشته محل اسکان مسافران و کاروان‌ها بوده‌اند.

در ضلع جنوبی رباط، ورودی اصلی قرار دارد که با یک طاق بلند و گچبری شده تزئین شده است. در داخل رباط، محراب کوچکی وجود دارد که در گذشته محل برگزاری نماز و عبادت بوده است.

رباط کبودان یکی از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در شهرستان بردسکن قرار دارد. این بنا از نظر تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بالایی است و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهرستان محسوب می‌شود.

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

تاریخ دقیق ساخت رباط کبودان مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که این رباط در دوره قاجار ساخته شده است. این دوره یکی از دوره‌های مهم تاریخی ایران است که در آن شاهد شکوفایی هنر و معماری بودیم.

رباط کبودان در گذشته به عنوان محلی برای اسکان مسافران و کاروان‌ها استفاده می‌شده است. این بنا همچنین به عنوان مرکز تجاری و مذهبی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

رباط کبودان یکی از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در شهرستان بردسکن قرار دارد. این بنا از نظر تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بالایی است و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهرستان محسوب می‌شود. امیدواریم که در آینده شاهد مرمت کامل این بنا و حفظ این اثر ارزشمند برای آیندگان باشیم.

معماری جالب رباط کبودان

رباط کبودان دارای پلان مربع شکل بوده و شالوده این رباط تا ارتفاع یک متری سنگی است که با طرح و نقشه یک ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی، ۱۶ اتاق، نمازخانه زنانه و مردانه، محل نگهداری چهار پایان (اصطبل) می ‌باشد.

واقف این رباط (حاجی میرزا احمدی مجتهد) بوده و به سعی و اهتمام (کربلائی غلامرضا طبسی) بنیان شده ‌است.

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

واقفین با ایجاد بناهایی برای استراحت زائران، اقدام به ساخت این بناها کرده‌ اند. شایان ذکر است روستای کبودان به عنوان روستای هدف گردشگری، در ۱۲کیلومتری شمال بردسکن، در بخش مرکزی و در حاشیه جاده بردسکن به سبزوار واقع شده و در حال حاضر سه اقامتگاه بومگردی نیز در این روستا دایر است.

رباط کبودان از نظر معماری دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. یکی از این ویژگی‌ها، پلان مستطیلی شکل آن است. پلان مستطیلی شکل رباط باعث شده است که این رباط از استحکام بالایی برخوردار باشد.

ویژگی دیگر این بنا، استفاده از مصالحی مانند خشت و آجر در ساخت آن است. خشت و آجر از مصالح اصلی ساختمان‌سازی در دوره قاجار بودند. استفاده از این مصالح در بنا باعث شده است که این بنا با گذشت زمان، همچنان پابرجا بماند.

رباط کبودان از نظر تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بالایی است. این بنا یادگاری از دوره قاجار است که یکی از دوره‌های مهم تاریخی ایران محسوب می‌شود. این بنا همچنین یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان بردسکن است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، روستای کبودان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به قولی واقف این رباط (حاجی میرزا احمدی مجتهد کاشمری) بوده و به سعی و اهتمام (کربلائی غلامرضا طبسی)بنیان شده است. شالوده رباط سنگی است و با طرح و نقشه یک ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی، دوازده اتاق، نماز خانه، محل نگهداری چهار پایان (اصطبل) می‌باشد.

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید