دیدنی‌های استان خراسان رضوی تماشایی هستند همراه باشید و از چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی بدانید.

چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی

سلام نو _ سرویس گردشگری: دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، لبریز از زیبایی‌های چشم‌نواز و هیجان‌انگیز می‌باشد.

جاهای دیدنی، رسم و رسومات دیدنی، جاذبه‌های فرهنگی و ده‌ها مثال دیگر از این دست می‌توان نام برد که هر رهگذر و مسافری را به سمت خود می کشاند.

قاره‌ها و کشورهای جهان هر کدام دارای زیبایی‌ها و دیدنی‌های منحصر به فرد خود هستند که کشور ایران نیز از این مقوله سهمی را به خود اختصاص داده است.

شمال، جنوب، شرق و غرب ایران با جاذبه‌ها و منابع بکر خود بر این غنا افزوده‌اند. در این رهیافت سری خواهیم زد به شمال شرق ایران و با جاهای دیدنی جوین آشنا خواهیم شد.

درباره جوین در خراسان رضوی

شهرستان جوین به لحاظ موقعیت در میانه محور گردشگری سبزوار- جغتای و در مسیر مواصلاتی استان های گلستان و خراسان شمالی واقع گردیده است.

این منطقه بین دو رشته کوه جغتای در جنوب و کوه های جوین در شمال قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان است.

سرچشمه تمام منابع آبی آن از رشته کوه های جغتای در جنوب می باشد. این شهرستان یکی از قطب های صنعتی استان به شمار می رود.

چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی

نشانه های دیر پایی و عظمت فرهنگ جوین و با نام قدیمی آن، گویان در مجموعه آثار و ابنیه و محوطه های باستانی آن متجلی گردیده و عبور شاهراه بزرگ خراسان نیز در دو شاخه کاروانی و چاپاری از این دشت و حوادث و رویداد های جوین در قرون اسلامی نشانه اهمیت این منطقه است.

یکی از شهرستان‌های دیدنی استان خراسان رضوی، شهرستان جوین بوده که مرکز آن شهر نقاب است.

این شهر شامل دو بخش مرکزی و عطاملک می‌باشد. جوین با مساحتی بالغ بر ۱۶۵۶.۰۵ کیلومتر مربع در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه جغتای و دامنه‌های جنوبی کوه‌های آلاداغ واقع گردیده است.

از نظر موقعیت نسبی نیز با شهرستان‌های متعددی همسایه بوده چنانچه از سمت شمال با اسفراین، از سمت جنوب با شهرستان‌های داورزن و سبزوار، از طرف شرق با خوشاب و از سمت غرب با شهرستان جغتای همجوار است.

از سوی دیگر راه آهن سراسری تهران به مشهد از مرکز این شهر می‌گذرد که امتیاز ویژه ارتباطی به آن بخشیده است. شهرستان جوین در ۳۲۰ کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد.

پیشینه نام جوین

اسم اصلی جوین در گذشه به صورت گویان تلفظ می‌شده ولی به تدریج و با حمله اعراب و گسترش زبان عربی در منطقه، به جویان تغییر یافت. بنا بر جلد دوم کتاب لسان العرب جون یا گون، نام نوعی گیاه است که از شدت رنگ سبز به سیاه متمایل بوده است.

چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی

جمعیت و زبان

شهرستان جوین که در سال ۱۳۸۶ به شهر تبدیل شد، جمعیتی در حدود ۵۵۰۰۰ نفر را در خود جای داده است.

از آنجا که استان خراسان رضوی اقوام گوناگونی را به آغوش خود پذیرفته؛ حدود پنجاه درصد مردم جوین به زبان ترکی، چهل درصد آن‌ها به زبان فارسی و ده درصد نیز به زبان کردی(گویش کرمانجی) صحبت می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری جوین در خراسان رضوی

سدیام

این سازه آبی در ۳۰ کیلو متری جنوب غربی شهر نقاب واقع گردیده است و از نوع خاکی با هسته رسی است این پروژه در سال ۱۳۷۱ به اتمام رسید.

مخزن این سازه با ۱/۸ میلیون متر مکعب گنجایش از طریق رودخانه یام آبگیری شده و سطح دریاچه یا آبگیری شده و سطح دریاچه آن ۴۳/۱۸ هکتار می باشد.

همچنین از نظر مشخصات این سد دارای طول تاج ۲۰۲ و عرض تاج ۸/۶ متر بوده و ارتفاع آن ۵/۱۹ متر است.

سدیام به عنوان یکی از نقاط گردشگری منطقه جوین به دلیل آب و هوای مطبوع و محیط طبیعی دریاچه همه روزه تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به سوی خود فرا می خواند و از جاهای دیدنی جوین می باشد

بقعه هفت امامزاده کروژده

بقعه این امامزادگان در شمال روستای کروژده جوین واقع شده و پلان بنا از بیرون هشت ضلعی است و ساقه گنبد با عقب نشینی نسبت به دیوار اصلی، شانزده ضلعی‏ می باشد. قدمت بنا با توجه به اسلوب معماری و حجم بنا مربوط به دوره تیموری است.

چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی

بقعه امامزاده قاسم

بقعه منسوب به مدفن امامزاده قاسم یا شاهزاده قاسم در پنج کیلومتری نقاب قرار دارد و ساختار معماری آن ویژگی های ابنیه دوره تیموری را القا می کند.

نمای بیرونی این آرامگاه هشت ضلعی است که در ضلع جنوبی آن ایوان با پوشش گنبدی و سکوهای طرفین واقع شده است.این بقعه ازجاهای دیدنی جوین می باشد.

آبشار بید جوین

اگر در طی سفر خود از مسیر سبزوار به اسفراین گذر می کنید؛ بهتر است سری هم به روستای بید بزنید.

این روستا در ۴۵ کیلومتری اسفراین قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی جوین محسوب میشود. در تمام روستا طبیعتی بکر دیده میشود. اما آبشار بید زیبایی زائد الوصفی دارد.

این آبشار در فاصله ۱۶۸۰ متری از سطح زمین قرار دارد. و بر روی دامنه شرقی کوه کمردنگ واقع شده است. بی شک گردش در این منطقه در تابستان می تواند بسیار فرح بخش باشد.

غار اژدربیدین

غار در ابتدای مسیر دسترسی به آبشار بید در ارتفاع ۱۶۸۰متری بر دامنه شرقی کوه کمردنگ واقع شده است و از جاهای دیدنی جوین می باشد این غار در منطقه به غار « اژدر» معروف می باشد.

ابعاد دهانه ورودی غار ۱/۲۰ در ۱/۵۰ می باشد. طول راهروی اصلی غار ۶متر و ارتفاع آن در ابتدای دهانه ۱/۲۰ می باشد که در انتها به ۲ متر می رسد.

از نظر جغرافیایی در جنوب غربی روستای بید شهرستان جوین و به فاصله ۳ کیلومتری از آن قرار دارد. این غار از دو مسیر قابل دسترسی است: مسیر اول در ابتدای ورودی روستا با تمایل به سمت جنوب شرقی از داخل رودخانه بید و از طریق جاده ناهموار و سنگریزه دار می گذرد.

چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید