جاهای دیدنی خراسان رضوی پر شمار است همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر کویر را با جاذبه‌های تاریخی و دیدنی‌های طبیعی ترکیب کنیم، محصول چیزی شبیه شهرستان خواف خواهد بود.

دیدن بناهای تاریخی در کنار فرصت سر زدن به روستاهایی شاداب، حتی حال افسرده‌ترین انسان‌ها را دگرگون خواهد کرد.

اگر شما هم علاقه دارید از این هیاهوی زندگی شهر رها شوید، حتماً به خواف سری بزنید. وجود برنامه‌ی سفر نیز می‌تواند به پربارتر کردن مسافرت شما کمک کند.

برای تدارک چنین برنامه‌ای نیز، قبل از همه چیز نیاز به اطلاعات دارید.

خواف یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در ۲۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد است که در زمان تیموریان بیش از هر زمان دیگری رشد و شکوفایی داشته است.

این شهر همچنین یکی از مراکز مهم موسیقی سنتی استان خراسان رضوی و ایران به حساب می‌آید و اساتید موسیقی بزرگی در این شهر زندگی می‌کنند.

موقعیت شهر خواف موقعیتی کوهستانی است و در سفر به این شهر، بازدید از مساجد، اماکن مذهبی و عمارت‌های زیبا را نباید از دست دهید.

جاهای تاریخی خواف

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد

یکی دیگر از جاهای دیدنی خواف بنای مدرسه مسجد غیاثیه است که قدمت آن به دوران تیموریان برمی گردد و از بناهای باشکوه چهار ایوانی آن دوران به حساب می آید، در ۵ کیلومتری جنوب شرقی خواف واقع شده است.

این بنا را می توانید در فاصله ۱۴۶ کیلومتری شهر مشهد و بر سر راه تربت حیدریه پیدا کنید. این بنا با تلاش های احمد خوافی و در زمان شاهرخ تیموری ساخته شده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست؟

آسبادهای نشتیفان

میراثی تاریخی و شگفت انگیز از نظر معماری را می توان در شهر خاف پیدا کرد. آسبادهای نشتیفان متعلق به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد که از عظیم ترین آسیاب های بادی جهان به شمار می رود.

این آسیاب های امروزه به دلیل گذر زمان رو به تخریب می باشند و اقدامی برای مرمت آن صورت نپذیرفته است.

آرامگاه حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرو متعلق به یکی از مورخان عصر تیموری است که ملقب به همین نام بوده است. جوانی که در زمان امیر تیمور به خدمت گرفته شد و دوره‌ی سلطنت شاهرخ به شهرت زیادی رسید.

مسجد جامع سنگان

مسجد جامع سنگان یادگاری از دوره‌ی خوارزمشاهیان است که در کوچه ای به نام کوچه آب قرار گرفته است. تزئینات این مسجد بسیار مشابه با تزئینات دوره‌ی ساسانی است.

قدمت مزار خواجه یار

قدمت مزار خواجه یار به زمان قاجار بر می‌گردد و بنایی کوشک مانند است. طبق گفته‌ی اهالی منطقه، خواجه‌ یار یکی از یاران امام حسین (ع) بوده است.

کوشک سلامه

کوشک سلامه از بناهای تاریخی و زیبای شهر خواف است که زندگی سیاسی در گذشته‌های دور را به نسل حاضر معرفی می‌کند.

این بنا از جاهای دیدنی خراسان رضوی محسوب می‌شود، نزدیک به ۸۰۰ سل قبل بنا شده است و «قوام الدین» ملک زوزن، که از جانب «سلطان محمد خوارزمشاه» حاکم کرمان شده بود، آن را در سال ۶۰۷ هجری قمری تعمیر کرده است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان خواف، شهر سلامی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست؟

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خواف

شهرستان خواف به دلیل وجود معادن سنگ آهن به پایتخت سنگ آهن خاورمیانه معروف است. هم چنین به دلیل وجود و رشد گونه خاصی هوبره، به پایتخت هوبره ایران نیز مشهور است.

در شهرستان خواف تعدادی اماکن طبیعی وجود دارد که می‌توانید با رفتن به آنجا از منظره‌ی بکر و دیدنی طبیعت لذت ببرید.

سد سلامی یک بنای غول پیکر است که طبق یافته‌ها به زمان ساسانیان بر می‌گردد.

این منطقه با کاشتن تعداد زیادی درخت در اطرافش، به یک تفریحگاه در دل کویر تبدیل شده که سالانه نظر تعداد زیادی از علاقه مندان به طبیعت را به خود جلب می‌کند.

شهرستان خواف دارای دو آبشار معروف به نام‌های آبشار کفتر دره و آبشار رزداب است.

آبشار رزداب در ۳۲ کیلومتری و آبشار کفتر دره در ۴۵ کیلومتری شهرستان خواف قرار دارد. هر دوی این آبشارها چشم انداز بی‌نظیری دارند و یک مکان طبیعی بسیار عالی برای استراحت گردشگران به حساب می‌آیند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست؟

منطقه حفاظت شده سیرخون

در ۱۲ کیلومتری مرز مشترک با کشور افغانستان و در جنوب شرقی شهر خواف می توانید منطقه حفاظت شده سیرخون را بیابید.

آب رودخانه کالشور مژن آباد می باشد و زیستگاه های تالابی، بیابانی و جنگل دست کاشت گونه تاغ زرد باعث شده است این منطقه به محل زندگی بسیاری از شاخص های جانوری و پوششه ای گیاهی مانند گز و نی باشد. در هنگام دیدن از شهر خواف سر زدن به این منطقه را از دست ندهید.

آبشار رزداب

اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع و چشم اندازی فوق العاده می باشید، نباید آبشار رزداب را که در روستای رزداب و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است فراموش کنید.

این آبشار در ۳۲ کیلومتری شهر خواف واقع شده است. رز به معنای انگور می باشد ونام این آبشار از تاکستان بزرگی که امروزه به دلیل کم آبی از بین رفته است گرفته شده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست؟

آبشار کفتر دره

طبیعتی زیبا و دیدنی را می توان در آبشار کفتر دره که در ۴۵ کیلومتری شهر خواف واقع شده است بیابید.

این آبشار دارای حوضچه ها و سنگ آب های بزرگی است که در سالیان دراز به وجود آمده است و حاصل جمع شدن آب درون این حوضچه ها، گونه های مختلف گیاهی مانند سریش، آویشن، پونه وحشی، گز، زالزالک، پسته وحشی، انجیر وحشی و شیرین بیان می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید