جاذبه‌های طبیعی خراسان دیدنی است همراه باشید و بازدید از منطقه حفاظت شده سیرخون را از دست ندهید.

بازدید از منطقه حفاظت شده سیرخون را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: منطقه حفاظت‌شده سیرخون در استان خراسان رضوی و در ۱۲ کیلومتری مرز افغانستان، در جنوب‌شرقی شهر خواف قرار گرفته است.

با وسعت ۵۴۳۲۸ هکتار، برخورداری از رودخانه کالشور مژن‌آباد، وجود زیستگاه‌های تالابی و بیابانی و جنگل دست‌کاشت تاغ‌زرد این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی خواف تبدیل کرده است.

همچنین این منطقه توقفگاه مناسبی برای مهاجرت پرندگان از شمال استان خراسان رضوی به مناطق جنوبی کشور محسوب می‌شود.

حدود ۱۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند اردک کله‌سبز، سرحنائی، اردک مرمری، خوتکا، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، سنقر تالابی، کبوتر چاهی و نوک پهن در این منطقه دیده شدند.

آشنایی با منطقه حفاظت شده سیرخون

شاید نام منطقه حفاظت شده سیرخون کمتر به گوشتان خورده باشد، به همین دلیل قصدا داریم تا شما را با این ناحیه آشنا کنیم.

این پارک ملی با بیش از ۵۴۰۰۰ هکتار مساحت، در استان خراسان رضوی و جنوب شرق شهر خواف قرار گرفته و حدود ۱۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، به همین دلیل به عنوان مکانی با ارزش تحت مدیریت سازمان محیط زیست اداره می‌شود.

تالاب‌هایی همچون مژن آباد، زیستگاه‌های متعدد، رودخانه و پوشش گیاهی مختلف آن سبب شده تا همچون کلکسیونی کامل از یک طبیعت منحصر به فرد باشد که در بعضی فصول سال پرندگان مهاجر را به سمت خود می‌کشاند و به آن‌ها زندگی دوباره می‌بخشد.

بازدید از منطقه حفاظت شده سیرخون را از دست ندهید

بند خاکی رودخانه کالشور مژن آباد از جمله جاهای منطقه سیرخون به شمار می‌آید که با پوشش نی و گز خود میزبان پرندگان است و با آرامش خود شما را از شلوغی شهر به دور می‌دارد.

وقتی پا به منطقه حفاظت شده سیرخون می‌گذارید، با گونه‌های متنوعی از پرندگان همچون انواع اردک، حواصیل، غاز و غیره و حیوانات مانند آهو، گربه شنی سیرخون، بزمجه، روباه، سوسمار و کفتار مواجه می‌شوید که در امنیت کامل آنجا زندگی می‌کنند و از انقراضشان جلوگیری می‌شود.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سیرخون نیز در نوع خود بی‌نظیر است و انواع بوته‌ها و درختان نایاب در آنجا یافت می‌شود.

جنگل دست کاشت تاغ زرد یکی از بخش‎های منطقه سیرخون خواف شناخته می‌شود که با ایجاد سایه و هوایی مطلوب جانداران زیادی را جذب خود کرده و به عنوان یک پناهگاه امن برای آن‌ها شناخته می‌شود.

اگر روزی گذرتان به منطقه حفاظت شده سیرخون افتاد، حتما در دل طبیعت آرام آن به گردش بپردازید و با عکاسی کردن از پرندگان زیبا تصاویری معرکه را در آلبوم خود به ثبت برسانید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه سفر خود به بازدید از دیگر دیدنی های خواف مانند مدرسه مسجد غیاثیه، آسبادهای تاریخی نشتیفان، آبشار رزداب، کوشک سلامه، سد سلامی، آرامگاه حافظ ابرو و مسجد جامع سنگان بروید و با تاریخچه شهر خواف بیشتر آشنا شوید.

اگر در شهر خواف به دنبال یک اقامتگاه دنج و با صفا می‌گردید، ما به شما اقامتگاه بومگردی میراحمد خوافی را پیشنهاد می‌کنیم که با فضای زیبای خود، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

ویژگی‌های جالب منطقه حفاظت شده سیرخون

طی بررسی بعمل آمده از محل آب بند ایجاد شده شده بر بستر رودخانه کالشور بالغ بر ۱۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی همچون اردک کله سبز، سرحنائی، اردک مرمری، خوتکا، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، سنقر تالابی، کبوتر چاهی و نوک پهن مشاهده گردیده است.

به تازگی گونه کمیاب اردک مرمری در منطقه سیرخون خواف مشاهده شده است. هر چند این گونه با ارزش، کمیاب و حمایت شده پیش از این نیز درمناطق دیگری از استان مشاهده شده بود اما این نخستین بار است که این گونه در آبگیر مژن آباد شهرستان خواف، مشاهده شده است.

بازدید از منطقه حفاظت شده سیرخون را از دست ندهید

محل احداث بند خاکی واقع بر بستر رودخانه کالشورمژن آباد دراین شهرستان به لحاظ ایجاد یک آبندان مصنوعی بربستر رودخانه دائم کال شور و برخورداری از پوشش گیاهی گز و نی زیستگاه باارزشی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی به شمار می رود.

شهرستان خواف متعلق به استان خراسان رضوی است. این شهرستان در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

شهرستان خواف حدود ۹۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد. هم چنین گفتی است در گذشته شهرستان تربت حیدریه و ناحیه‌ای از کشور افغانستان متعلق به این شهرستان بوده است. شاید برای تان جالب باشد که بدانید جاده معروف ابریشم، از شهرستان خواف نیز می‌گذشته است.

برای رفتن به شهرستان خواف سه راه اصلی وجود دارد. شما می‌توانید از طریق استان گلستان، یا از طرف سبزه وار و یا از راه بیرجند، به این شهرستان رفته و از آن بازدید کنید.

البته باید گفت چون این شهرستان در مناطق مرزی ایران قرار دارد، کمی سفر با خودرو ی شخصی و از طریق جاده به اینجا مشکل است.

می‌توانید از طریق تهیه بیلط هواپیما به مشهد، برنامه سفر را بچینید زیرا فرودگاه خواف چند سالی است که در دست احداث قرار دارد و استفاده از آن اکنون امکان پذیر نیست.

شایان ذکر است که این شهر راه آهن نیز دارد اما فقط به سمت هرات است و امکان رفتن به دیگر شهر های ایران وجود ندارد.

بازدید از منطقه حفاظت شده سیرخون را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید