جاهای دیدنی خراسان رضوی تماشایی هستند همراه باشید تا از بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان بدانیم.

بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان قوچان یا «خبوشان» یکی از شهرهای ارزشمند تاریخی، با قدمتی طولانی در استان خراسان رضوی است که جاهای دیدنی متعددی دارد.

شهرستان قوچان در شمال غربی استان خراسان رضوی واقع شده و فاصله آن تا شهر مشهد، ۱۴۰ کیلومتر (یک ساعت و ۵۰ دقیقه) و تا شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، ۱۳۰ کیلومتر (۹۰ دقیقه) است.

با توجه به قرارگیری این شهرستان در مرکز یک پنج ضلعی متشکل از مشهد، نیشابور، بجنورد، سبزوار و پایتخت ترکمنستان، قوچان را به‌عنوان شهرستانی با اهمیت استراتژیک در منطقه می‌شناسند.

بر اساس منابع‌ تاریخی و همچنین نظرات مورخان حال حاضر، قوچان اولین پایتخت دوره اشکانیان بوده است؛ به همین دلیل شهر قوچان، غنی از تاریخ و فرهنگ است و آثار تاریخی بسیاری در آن به چشم می‌خورد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این شهرستان بیش از ۴۰ اثر ثبت شده ملی وجود دارد. در ادامه مکان‌های دیدنی شهرستان قوچان را به شما معرفی خواهیم کرد.

جاذبه‌های طبیعی زیبا و تماشایی قوچان

غار قباد

این غار آهکی شامل دو شاخه است و حدود ۱۲۰ متر طول دارد. در سفر به شهر قوچان به این غار می ‌توان از روستاهای دربادان و شیخ کانلوی قوچان دسترسی پیدا کرد.

غار کلر

غار کلر یکی از مناطق زیبای اطراف قوچان است که نام آن از روستایی سرسبز در کنار رودخانه‌های پرآب و درختان انبوه به همین نام گرفته شده است. این غار به‌دلیل پیشینه تاریخی و معماری بی‌نظیرش، یکی از بهترین آثار تاریخی_طبیعی قوچان به شمار می‌رود.

بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان

رودخانه کاشف ‌رود

این رودخانه در دره کاشف‌ رود جریان دارد و منبع آن از رشته کوه های بینالود، هزارمسجد و نیشابور است.

طول این رودخانه ۲۹۰ کیلومتر است و پس از دریافت برخی از شاخه ‌های خود در پل خاتون، با رودخانه هریرود به سمت شمال جریان دارد و در نهایت به مناطق شنی ترکمنستان وارد می شود.

رودخانه کاشف رود، مراکز تفریحی متعددی را فراهم می‌ کند که می توانید در سفر به شهر قوچان از آن دیدن کنید.

دره اترک

رودخانه اترک با طول ۶۰۰ کیلومتر از این دره عبور می ‌کند و یکی از زیباترین و سبزترین نقاط این منطقه است که جذابیت بالایی برای بازدیدکنندگان در سفر به شهر قوچان دارد.

رود اترک یا «اتراک»، یکی از پرآب‌ترین و خروشان‌ترین رودهای شمال شرقی ایران با قابلیت سیل گیری و همچنین یکی از طولانی ترین رودهای ایران است که از کوه‌های هزار مسجد، آلاداغ و بینالود در شهرستان قوچان سرچشمه می‌گیرد، در ادامه از دشت‌های قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد عبور می‌کند و در نهایت در خاک ترکمنستان به دریای خزر می‌ریزد.

رودخانه اترک با طول کلی حدود ۶۷۰ کیلومتر، ششمین رودخانه بلند ایران به شمار می‌آید. بهترین منظره و منطقه برای بازدید از این رود در دشت‌های ترکمن صحرا، واقع در استان گلستان است.

بهترین فصل‌ها برای بازدید از رودخانه اترک، زمستان و بهار هستند که رودخانه پرآب‌تر از فصول دیگر است.

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در این منطقه، ماهیگیری در این رود است که این تفریح با پیک‌نیک، کمپ کردن و سوارکاری با اسب‌های ترکمن، لذت دوچندانی خواهد داشت.

بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان

جاهای دیدنی و طبیعی قوچان

دره‌ شمخال


دره‌ای کم‌نظیر و زیبا در ایران که از جاهای دیدنی قوچان محسوب می‌شود، دره شمخال است. این دره آب‌وهوایی مطلوب داشته و از حیات وحشی متنوع برخوردار است.

دره شمخال در ۲۵ کیلومتری شهر مرزی باجگیران و ۸۰ کیلومتری قوچان قرار دارد. طول دره شمخال حدوداً ۱۸ کیلومتر است و ارتفاع دیواره آن تا ۲۰۰ متر برآورد شده است.

دره شمخال دیواره‌هایی عظیم دارد که مانند دژی رودخانه را در دل خود جای داده‌اند. در ورودی دره، رودخانه‌ای فصلی جاری است که چشم‌انداز زیبایی را ایجاد کرده است.

در ۱۰ کیلومتر ابتدایی دره، فضای جذاب و دیدنی با نام حمام آب وجود دارد که پذیرای تعداد زیادی از گردشگران در فصل تابستان است.

در این دره درختان گردوی جنگلی بسیاری با قدمت‌هایی بیش از ۲۰۰ سال وجود دارند.

دره شمخال از خاص‌ترین و رازآلودترین جاذبه‌های طبیعی قوچان است که تا لحظه آخر چشم‌ها را به تمام زیبایی‌های خود خیره می‌کند.

این دره در مسیر خود پیچ و خم‌های دیدنی و جذابی دارد و هرچه جلوتر بروید به دلیل وجود چشمه‌سارهای زیبا و آبشارهای جاری از اطراف، با جاذبه‌های طبیعی بیشتری روبه‌رو می‌شوید.

بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان

دره‌ یوسفخان

دره‌ یوسفخان در ۱کیلومتری شهر قوچان و اطراف سد تبارک قرار دارد. این دره از لحاظ داشتن کوه‌های بلند، رودخانه‌ زیبای اترک، چشمه‌های پرآب، انواع درختان و چمنزارهایی که به منطقه چشم‌انداز خاصی داده‌اند و شرایط آب‌وهوایی متنوع در طول سال، افراد زیادی را از مناطق دوردست به این بهشتِ گمشده می‌کشاند.

آبشار و دره‌ سراب

آبشار و دره‌ سراب در ۱۲کیلومتری شهرستان قوچان واقع شده است. بلندی‌های مرتفع کوه سنگر و محمدبیک با ارتفاع نزدیک به ۳۰۰۰ متر در کنار رودخانه و آبشار سراب، زیبایی وصف‌ناپذیری در این منطقه ایجاد کرده‌اند. اهالی روستا این منطقه را با نام «شاشار» می‌شناسند.

فضای زیبا و سرسبز اطراف آبشار و ارتفاع بلند آن، که نزدیک به ۲۰ متر است، چشم‌انداز زیبایی به این آبشار داده است. مسیر رسیدن به این آبشار از راه دره‌ سراب می‌گذرد و گردشگران باید مسافتی ۳کیلومتری را از روستای سراب تا آبشار طی کنند.

بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید