خراسان رضوی بسیار دیدنی است همراه باشید و بازدید از منطقه گردشگری باجگیران قوچان را از دست ندهید.

بازدید از منطقه گردشگری باجگیران قوچان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: باجگیران مرکز بخش “باجگیران” جزء دهستان دولتخانه از شهرستان قوچان می‌باشد که در شمال شرقی استان خراسان رضوی و در سه کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله تقریبی ۳۲ کیلومتری عشق آباد مرکز آن کشور قراردارد.

این شهر در مدار۳۷ درجه و۳۹ دقیقه به طول ۵۸ درجه و۲۵ دقیقه عرض شمالی قرارگرفته است.

فاصله این شهر تا قوچان مرکز شهرستان ۸۴ کیلومتر و تا مشهد مرکز استان ۲۱۴ کیلومتر می‌باشد که جاده‌های ارتباطی طرف عشق آباد و قوچان آسفالته است.

بر اساس تقسیمات آب و هوایی باجگیران از نوع معتدل کوهستانی است، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته ، ارتفاع زمین‌های زراعتی تا حدود ۱۹۰۰ متر رسیده ولی کوههای اطراف به ۱۵۰۰ تا۲۵۰۰ متر میرسد.

این کوه‌ها سد بزرگی در مقابل بادهای سخت وسرد زمستانی ایجاد کرده و هوای معتدل تر نسبت به قوچان پدید می‌آورد.

این کوه‌های بلند از جهت جذب بخارات و رطوبت و ابرهای باران‌زا بسیار موثر بوده و میزان باران این ناحیه نسبت به نواحی جلگه‌ای و دشت چون عشق آباد بیشتر است.

آشنایی با قوچان

شهر قوچان در استان خراسان رضوی واقع شده و در شمال استان و در مجاورت جمهوری ترکمنستان قرار دارد.

به دلیل وضعیت جغرافیایی قوچان، این شهر استراتژیک، مقررات گمرکی، ترددهای تجاری و مسافرین را در مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان کنترل می کند.

بازدید از منطقه گردشگری باجگیران قوچان را از دست ندهید

ارتفاعات الاداغ و هزارمسجد بر اثر تأثیرات آب و هوایی، تابستان های ملایم و زمستان های سردی را در قوچان به وجود آورده اند.

در دوره های قرون وسطی، قوچان با نام های خبوشان و خوجان شناخته می شد. شهر قوچان در زمان هولاکو خان بازسازی شد. به منظور پیشگیری از حملات ازبک و ترکمن به این منطقه، شاه عباس اول جنگجویان کرد را به این منطقه منتقل کرد.

در سال ۱۱۶۰ هجری قمری، نادرشاه در محلی به نام تپه نادر (یا تپه نادرشاه) در نزدیکی شهر قوچان به قتل رسید. قدمت آثار تاریخی این منطقه به دوران ۶ قرن هجری بر می گردد.

شهر قوچان یکی از شهرهای زیبای استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران است که به دلیل داشتن جاذبه ‌های گردشگری متنوع، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

در این شهر، علاوه بر مساجد و آثار تاریخی، مناطق طبیعی زیبایی همچون پارک ملی تندوره، دره اترک، رودخانه کاشف‌ رود و بسیاری دیدنی های دیگر هم وجود دارد. در ادامه به برخی از جاذبه های گردشگری که در سفر به شهر قوچان باید از آن ها دیدن کنید، اشاره خواهیم کرد.

ازآنجایی‌که بیشتر مناطق قوچان در قسمت کوهستانی قرار دارند، پیشنهاد می‌شود برای سفر به این شهر تا حد امکان لباس گرم با خودتان ببرید؛ حتی اگر در فصل تابستان قصد دارید از جاهای دیدنی قوچان دیدن کنید. چراکه در قسمت‌های رودخانه‌ای و کوهستانی قوچان هوا خنک‌تر از مناطق دیگر است.

قوچان شهر چندان بزرگی نیست و به همین خاطر فرودگاه یا ایستگاه قطار اختصاصی ندارد. اگر قصد دارید هوایی یا ریلی به قوچان سفر کنید، باید ابتدا مشهد را مقصد قرار دهید و سپس از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به سمت قوچان حرکت کنید.

شک نکنید که سفر به قوچان به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل می‌شود و بعدها دوست دارید با دیدن عکس‌ها، لحظات بازدید از جاهای دیدنی آن را در ذهنتان مرور کنید.

بازدید از منطقه گردشگری باجگیران قوچان را از دست ندهید

بازدید از منطقه گردشگری باجگیران

منطقه گردشگری باجگیران یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است که در ۷۸ کیلومتری شمال شهر قوچان و دو کیلومتری جنوب مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. شهر باجگیران نیز با قدمتی تاریخی، در ۳۰ کیلومتری عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان واقع شده است.

این منطقه گردشگری با قرارگیری در ناحیه‌ای کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا، جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد. از جمله جاهای دیدنی باجگیران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دره شمخال با شهر باجگیران تنها دو کیلومتر فاصله دارد و ارتفاع آن به ۱۸ متر می‌رسد. علاوه بر چشم‌انداز آبشار، طبیعت پیرامون آن صفای خود را دارد. همچنین می‌توانید از تجربه آب‌تنی لذت ببرید.
  • دره دربادام با ۲۰ کیلومتر فاصله از شهر باجگیران، از دیگر مقاصد جذاب طبیعت‌گردی در این منطقه است. در میان این دره، رودخانه‌ای جاری است و پیرامون آن، درختان بلند روییده‌اند.
  • دره شارک ۳۰ کیلومتر از شهر باجگیران فاصله دارد و در روستایی با همین نام واقع شده است. از میان این دره رودخانه‌ای پرآب با جریانی دائمی عبور می‌کند.
  • دره قرجقه در فاصله هشت کیلومتری از شهر باجگیران واقع شده‌ است و با محیطی بکر، مقصدی عالی برای لذت از طبیعت به شمار می‌آید. همچنین امکان مشاهده حیوانات بومی در این دره وجود دارد.
  • بازارچه مرزی از مقاصد خرید در منطقه باجگیران است. این بازارچه به همراه گمرک، در نقطه صفر مرزی قرار دارد.
  • سنگرهای جنگ جهانی دوم از دیدنی‌های تاریخی منطقه باجگیران به شمار می‌آیند که در جاده قدیم واقع شده‌اند و با شهر باجگیران ۱۵ کیلومتر فاصله دارند.
  • مزار شهید عباسعلی ایراندوست از دیگر جاهای دیدنی باجگیران است. شهید ایراندوست از ژاندرام‌های ایرانی بود که یک‌تنه در برابر ارتش روس ایستادگی کرد و در نهایت با بمباران سنگر، به شهادت رسید.
  • بزرگ‌ترین تونل شرق کشور با طول ۱۰۸۰ متر از دیگر جذابیت‌های منطقه است. این تونل هشت کیلومتر با شهر باجگیران فاصله دارد.

از دیگر جاهای دیدنی منطقه گردشگری باجگیران می‌توان به دریاچه‌های پرورش ماهی، منطقه آسلمه و امامزاده عبد الرحمن اشاره کرد. همچنین این منطقه دارای امکانات اقامتی نظیر مهمانسرا و اقامتگاه بوم‌گردی است.

بازدید از منطقه گردشگری باجگیران قوچان را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۲۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • بهزاد قاسمی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    14 0
    درود و سپاس فراوان از اطلاع رسانی خوبتان. در معرفی جاذبه های گردشگری قوچان به دره ای اشاره کردید با نام دره قرچقه که باید به عرض شما برسانم این دره به نام دره بردر هست و در تمام منطقه سرحد به این نام شناخته میشه چون محل قدیم روستای بردر در آنجا بوده که این روستاها و مناطق اطرافشان در محدوده منطقه حفاظت شده به نام قرچقه هستند. لطفا تصحیح بفرمایید.
    • Ali nikzad DE ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      4 0
      باسلام واحترام به تمام مردم شریف که دوستدار طبیعت وگردشگری هستند معرفی کامل وجامع بودمنتهاقسمتی که نام دره قره جقه به کاربردید نیاز به اصلاح داره این منطقه از قدیم به نام دره بردر شناخته شده ومیشود.باسپاس
  • حسین IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    8 2
    شارگ‌ وشمخان یکی از دیدنی ترین منطقه های گردشگری است افسوس که اطلاع رسانی جهت گردشگران نشده است
  • حسن IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 6
    فکر کنم به جای شهرستان درگز اشتباهات قوچان قید شده
  • محمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    خراسان بایدموردتوجه باشد.
  • رضا زینلی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    8 0
    درود بر همه گردشگران دره زیبای بردر از بکر ترین وزیبا ترین مناطق گردشگری است لطف کنید تصحیح نمایید
  • متین قادری IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 0
    از روستای زیبا و گردشگری یدک و آبشارهای زیبای آن هم دیدن کنید
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    نام قدیم قوچان آساک بوده
  • مجید سهرابی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 0
    دره شمخال و یدک واقعا جای عالی هست..
  • اسلام ابراهیمی بردر IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 1
    درود سپاس از معرفی جاذبه های گردشگری اطراف باجگیران جسارتا دره زیبای بردر که در تلفظ کرمانجهای محلی (نالێ بردر) معروف هست به اشتباه دره قرچقه ذکر نمودین لطفا ویرایش بفرمایید ضمن اینکه تمام این چند منطقه‌ای که معرفی فرمودید در منطقه حفاظت شده قرچقه قرار گرفته‌اند که این منطقه از ابتدای روستای امام قلی شروع میشود و تا چشمه ریجان(مرز بین خراسان رضوی و شمالی )گسترش پیدا مینماید ولی دره ، بنام دره زیبای بردر می‌باشد که زادگاه درخت بسیار ارزشمند ارس هست که محلی ها به آن مەرخ میگویند
  • رسول حسن زاده بردر IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 0
    لطفاً دره قرچقه رواصلاح کنید. دره ی زیبای بردر صحیح است. اگر به مراجع ذیصلاح مراجعه کنیدبااسنادومدارک دره ی زیبای بردر راتاییدمیکند. سپاسگزارم
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    4 3
    پرچم کردهای خراسان از اول بلند بوده است وهمواره بلند است سلام به کردهای خراسان
  • همایون IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    با تشکر از شما غار کلر،سد تبارک،پنج چنار رهورد،آبشار دل درماق آبشور،دیزادیز،شارک، و ...اشاره نمود در کل قوچان در تابستان هوای ملایم و دلپذیری داره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید