دره‌های ایران بسیار تماشایی هستند پس همراه باشید تا بدانیم دره شمخال چندمین دره جهان است.

دره شمخال چندمین دره جهان است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دره معمولا به فرورفتگی میان دو کوه اطلاق می‌شود که در یک جهت گسترش یافته باشد. دره‌ها یو (U) شکل یا وی (V) شکل یا ترکیبی از هردو هستند.

برخی دره‌ها نیز به «دره‌های رودخانه‌ای» شهرت دارند و از حرکت رودخانه شکل می‌گیرند.

دره شمخال یکی از دره‌های کم‌نظیر و زیبای کشورمان به شمار می‌آید که آب و هوایی مطلوب دارد و از حیات‌وحشی متنوع برخوردار است.

دره شمخال، یک دره بسیار بزرگ و شگفت ‌انگیز واقع در نزدیکی مرز بین ایران و ترکمنستان است که نامش از یک روستای نزدیک به آن گرفته شده است.

این دره در شمال غربی قوچان قرار دارد و حدود ۱۸ کیلومتر طول دارد؛ دره از بین چندین چشمه و آبشار در دیواره‌ های سنگی عبور می ‌کند که در برخی از نقاط آن به ارتفاع ۲۰۰ متر می‌ رسد.

دره شمخال کجاست

در استان خراسان رضوی جاذبه‌های بکر و دیدنی زیادی وجود دارد، که یکی از دیدنی‌ترین آن‌ها دره باشکوه شمخال در شهرستان قوچان است.

این دره بین باجگیران و درگز واقع شده است. از این جاذبه تا شهرستان قوچان ۸۰ کیلومتر و تا باجگیران هم ۲۰ کلیومتر فاصله وجود دارد.

دره شمخال چندمین دره جهان است؟

اگر روی نقشه این دره را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که با منطقه مرزی فاصله خیلی کمی دارد؛ به طوری که از این دره تا مرز بین ایران و ترکمنستان ۲۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

برای رفتن به این دره، ابتدا باید به سمت استان خراسان رضوی بروید. وقتی به این استان رسیدید خودتان را به قوچان برسانید و از طریق جاده قوچان به سمت شهر مرزی باجگیران روانه شوید.

بعد از طی کردن مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر با دنبال کردن تابلوهای راهنما به سمت روستای شمخال بروید.

جاده‌ای که شما را به سمت روستا می‌رساند، جاده‌ای مناسب و آسفالت شده است. بعد از آن که به روستا رسیدید باید بقیه مسیر را پیاده‌روی کنید تا به دره برسید.

این دره یک آبشار زیبا هم دارد که از ابتدای دره تا آبشار چیزی حدود دو ساعت پیاده‌روی لذت‌بخش در پیش خواهید داشت. در طول این مسیر صدای پرندگان، صدای آب و طبیعت زیبا شما را به وجد می‌آورد.

بهترین زمان برای سفر به این دره زمانی است که هوا شروع به گرم شدن می‌کند و طبیعت از خواب زمستانی بیدار می‌شود.

این دره در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز می‌شود و ترکیب این سرسبزی با دیواره‌ها و صخره‌های عظیم دره شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اگر می‌خواهید در نیمه دوم سال به این منطقه سفر کنید، حتما پیش از سفر وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.

زمانی که باران زیادی ببارد، احتمال وقوع سیل در این دره زیاد است؛ اگر در هنگام وقوع سیل در دره باشید راهی برای فرار نخواهید داشت، زیرا دیواره‌های آن بسیار بلند است و بالا رفتن از آن امکان‌پذیر نیست.

به طور خلاصه بهترین زمان برای گشت‌وگذار در پیچ‌وخم‌های دره شمخال، نیمه اول سال است. بنابراین اگر در فصل تابستان از گرمای هوا به ستوه آمدید، کوله‌بار سفرتان را ببندید و به سمت شمخال خوش‌آب‌وهوا راهی شوید.

دره شمخال چندمین دره جهان است؟

وسایل لازم برای دره شمخال

امروزه طبیعت‌گردی یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های گردشگری است و بسیاری به‌دنبال یافتن جاهای بکر و رویایی برای یک تجربه طبیعت‌گردی متفاوت هستند.

سفر به دره شمخال نیازمند رعایت موضوعات ایمنی و به‌همراه داشتن وسایل و تجهیزات لازم است:

  • نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، داشتن کفش مناسب است. برای طی کردن مسیر شاید مجبور شوید که بارها از مسیرهای آبی عبور کنید؛ بنابراین از کفش و لباس مناسب استفاده کنید و آب‌بندی کوله‌پشتی، دوربین، تلفن همراه و لوازم حساس به نفوذ آب را فراموش نکنید.
  • برای عبور از نقاط صعب‌العبور دره احتیاج به مهارت و تجهیزات مناسب برای سنگ‌نوردی خواهید داشت.

دره شمخال چندمین دره جهان است؟

آب آشامیدنی، خوراکی مقوی، کمک‌های اولیه و لباس گرم را فراموش نکنید.

  • وسایل موردنیاز برای روشن کردن آتش را به‌همراه داشته باشید؛ اما از روشن کردن آتش با چوب درختان منطقه و آسیب به محیط‌زیست جدا خودداری کنید.
  • برای کمپ زدن و اقامت شبانه در دره شمخال چادر و کیسه‌خواب به‌همراه داشته باشید.
  • دره شمخال، مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم دارد؛ از همین رو، یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود. بنابراین، طی کردن تمام مسیر و بازدید از همه بخش‌های آن در چند ساعت امکان‌پذیر نباشد. اگر قصد تماشای طبیعت دره شمخال و لذت بردن از آن را دارید، بهتر است برنامه‌ای دو روزه را برای خود تدارک ببینید.
  • اگر دره شمخال را به‌عنوان یکی از نخستین تجربه‌های طبیعت‌گردی خود انتخاب می‌کنید، حتما راهنمای ماهر و با تجربه به‌همراه داشته باشید و از طبیعت‌گردی یک نفره خودداری کنید.
  • پیش از سفر به دره شمخال، پیش‌بینی‌های وضعیت آب‌وهوا را به‌خوبی بررسی کنید. در صورت پیش‌بینی احتمال بارش باران، از سفر به این منطقه جدا خودداری کنید. هنگام وقوع سیل، دیواره‌های بلند دره شمخال راهی برای نجات باقی نخواهند گذاشت.
  • دره شمخال چندمین دره جهان است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید