رودهای ایران تماشایی است همراه باشید تا بدانیم رود اترک مرز بین کدام کشورهاست.

رود اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: رود اترک پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه ترکمنستان است که از جاهای دیدنی قوچان محسوب می‌شود.

این رود از قوچان شروع می‌شود و سپس با گذر از ترکمنستان و بجنورد به شیروان رسیده و انتهای آن وارد دریای خزر می‌شود.

آشنایی با رود اترک

مورخان با بررسی نقشه های قدیمی از ایران و همچنین نامه هایی که در آن زمان رد و بدل می شده است، متوجه شده اند که به این رودخانه، اتک می گفته اند. این رودخانه میان دشت های وسیعی قرار دارد که در زمان های قدیم، مأمن اقوام ترکمن بوده است.

اتک به زبان ترکی به معنای دشت است. طبق روایت دیگری نیز باز با نگاه کردن به نقشه، متوجه می شویم که این رود در مسیرش از بخشی از استان گلستان عبور می کند.

این قسمت از گلستان، منطقه ترکمن نشین آن است و به دلیل اینکه این ناحیه محل زندگی ترک ها بوده است به آن اتراک گفته می شده که در واقع جمع کلمه ترک است.

با گذشت زمان و کمی تحول، اتراک نیز تغییر کرده و به صورت مخفف اترک درآمده و از آن زمان به بعد نیز با همین نام شناخته شده است.

رود اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

بهرحال امروزه این رودخانه نقش مهمی در حفظ طبیعت استان خراسان دارد و به همین دلیل نیز پاکیزه نگاه داشتن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

این رود بلند و پهناور، یکی از رودهای دائمی کشور و در تمام طول سال خروشان و جاری است.

اگرچه در فصل بهار، پرآب تر از سایر زمان ها می شود و حتی ممکن است گاهی به قدری خروشان شود که سیلابی شود.

بخش عمده ای از سیل هایی که در چند سال اخیر در گلستان رخ داده به دلیل همین رود بوده است.

از آن جایی که بیش از ۶۰ درصد اطراف رود را دشت های وسیع و سرسبز ترکمن تشکیل داده است، در فصل بهار بسیار دیدنی می شود و صدای آب آن در دل طبیعت، بسیار لذت بخش خواهد بود.

سرچشمه این رودخانه کوه های هزار مسجد، بینالود و آلاداغ است. در فصل زمستان این کوه ها پذیرای برف زیادی هستند و با گرم تر شدن هوا، همین برف ها آب شده و باعث جاری شدن این رودخانه زیبا می شود.

رودخانه نقش مهمی برای مزارع اطراف نیز بازی می کند. یکی از مهم ترین مزارع گندم در کشور یعنی منطقه مراوه تپه، توسط همین رود سیراب می شود.

بنابراین بخش اعظمی از گندمی که مصرف می کنیم را مدیون رود اترک هستیم.

اگر طرفدار ماهی گیری هستید، خبر خوب این است که در بیشتر قسمت های رودخانه، ماهی گیری آزاد است و می توانید انواع ماهی ها مثل آمورچه، سیاه ماهی، کپور، تیره کولی ، البرنوس، گامبوزیا و غیره را به دام بیاندازید و غذایی خوشمزه بپزید.

مانند سایر رودخانه های بزرگ کشور، اترک نیز در برخی از زمان های سال پذیرای پرندگان مهاجر است و اگر در این زمان به این منطقه بروید می توانید پرندگانی مانند فلامینگو، پلیکان، سلیم و انواع گوناگون دیگری را مشاهده کنید.

رود اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

رود اترک در کجاست

این رود علاوه بر اینکه یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است یکی از رودخانه‌های سیاسی ایران نیز است.

این رود در بخش اینچه برون و تنگلی و در نزدیکی پاسگاه پل به‌وسیله سیستم‌های تقسیم آب به دو قسمت تقسیم می‌شود.

بخشی از آن وارد ایران شده و به سمت دریاچه آلاگل می‌رود و بخش دیگری از آن نیز وارد کشور ترکمنستان می‌شود.

رودخانه اترک در سال ۱۸۸۱ میلادی و طی قرارداد آخال که بین ایران و روسیه تزاری منعقد شد به‌عنوان مرز مشترک این دو کشور تعیین شد. در سال ۱۹۲۶ نیز به‌موجب یک قرارداد دیگر تعیین شد که ۵۰% از سهم این وارد از طریق ایران وارد ترکمنستان شود.

بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه در اواخر بهار است. در این موقع از سال رودخانه کاملا پرآب است و همچنین امکان ماهی گیری نیز وجود دارد.

اما باید توجه داشته باشید که در بسیاری از قسمت های آن به علت داشتن خاصیت باتلاقی، نمی توان شنا کرد. با این حال می توانید در دشت های ترکمن اطراف آن چادر بزنید و حتی اسب سواری کنید و سفری بسیار خوب را تجربه کنید.

در روستاهای اطراف می توانید مزارع پنبه کاری و گندم را نیز ببینید و غرق زیبایی طبیعت در این منطقه شوید.

این رودخانه در بخش وسیعی از شرق کشور جاری است بنابراین اگر بخواهید از تمام قسمت های آن بازدید کنید، بیش از نیم روز را نیاز خواهید داشت.

البته اگر قصد ماهی گیری را دارید، ممکن است بیش از این زمان را نیز لازم داشته باشید چون ماهی گیری فعالیتی زمان بر است.

رود اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

قطعاً یکی از بهترین تفریحات در نزدیک رود اترک ماهیگیری است. البته شما می‌توانید از اسب‌های ترکمن نیز استفاده کنید و در دشت‌های و مزارع پنبه به سوارکاری بپردازید.

با توجه به وسعت و مسیر طولانی این رودخانه شما می‌توانید در نزدیکی شهرها و روستاهای این منطقه محلی برای کمپ کردن و چادر زدن پیدا کنید.

رودخانه اترک مانند دیگر رودخانه‌های ایران دارای ماهی‌ها و گونه‌های جانوری متعددی است. به دلیل مناطق و دشت‌های مناسبی که در حاشیه این رودخانه است شما می‌توانید در طول سال انواع پرنده‌های بومی و مهاجر را در نزدیکی این رودخانه مشاهده کنید.

هرساله هزاران پرنده مهاجر به تالاب‌های مهم رودخانه اترک مهاجرت می‌کنند. از این پرنده‌ها می‌توان به انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستو، غاز، پلیکان، سلیم و دیگر پرندگان نام برد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 0
    خیلی عالی ..مشکرم بابت این خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید