جاهای دیدنی خراسان بسیار است همراه باشید تا درباره دو جاذبه تاریخی درگز خراسان رضوی که باید دید، بدانیم.

دو جاذبه تاریخی درگز خراسان رضوی که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: درگز از شهرهای استان خراسان رضوی است که در فاصله ۲۵۵ کیلومتری مشهد قرار دارد. موقعیت جغرافیایی درگز از سمت شمال به مرز ایران و کشور ترکمنستان، از سمت جنوب به چناران، از مشرق به مشهد و از سمت مغرب به قوچان می‌رسد.

شهرستان درگز از چهار بخش تشکیل می‌شود که بخش‌ مرکزی درگز، نوخندان، چاپشلو و لطف‌آباد را شامل می‌شوند.

بخش مرکزی درگز، مرکز شهرستان درگز است. طوایف متنوع کرد، ترک، کرمانجی، فارس، ترکمن و عرب در درگز زندگی می‌کنند و هرکدام به زبان‌ خود سخن می‌گویند.

فاصله درگز تا تهران در حدود ۱,۱۵۰ کیلومتر است؛ اگر این فاصله را از راه زمینی با ماشین و اتوبوس طی کنید، حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

چنانچه قصد سفر هوایی را دارید، با هواپیما از تهران به فرودگاه مشهد بروید و از آنجا ادامه مسیر مشهد تا درگز را با ماشین طی کنید.

آشنایی با درگز

درگز از شهرهای باستانی ایران است و تاریخ طولانی و درخشانی دارد. این شهر از گذشته تا به امروز، نام‌های متعددی داشته است که هرکدام داستانی نهفته در پس خود دارند. درباره وجه تسیمه نام درگز روایات متعددی وجود دارد که قابل‌توجه هستند.

برخی عقیده دارند وفور تعداد درختان گز در منطقه، سبب شد که به شهر، «دره گز» بگویند. بعدها این واژه در گفتار به درگز تغییر کرد و املای نوشتاری آن نیز به همان شیوه گفتاری تبدیل شد.

دو جاذبه تاریخی درگز خراسان رضوی که باید دید

روایت دیگر این است که نام شهر در ابتدا «داراگرد» بود و این نام را تیرداد پادشاه دوم اشکانی و اشک دوم برای جاوید نگه داشتن نام داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشیان، به این شهر دادند. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که داراگرد در طول زمان به داراگر، درگر و سپس درگز تبدیل شد.

درگز در عهد باستان نام‌های دیگری نیز داشت که نیسایا، باورود، اتک، ابیورد، خاوران، درون، دریجز و آپاوارتاکن را شامل می‌شدند.

شهر درگز در عهد تولد و پادشاهی نادرشاه بسیار آباد بود. این شهر بعدها به‌دلیل خصومت ترکمانان با نادر، مورد هجوم قرار گرفت و تخریب شد.

اکنون درگز شهری آباد است و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری محسوب می‌شود؛ اما هنوز نیز بیشتر گردشگران شهر را با نام نادرشاه می‌شناسند.

سابقه درگز به دوره پیش از تاریخ در ایران می‌رسد. یارم تپه یکی از مناطقی است که سابقه شهر به ماقبل تاریخ را نشان می‌دهد. شهر درگز در دوره باستانی ایران و سده سوم پیش از میلاد، یعنی دوره پارت‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

طبق نوشته‌های پیرنیا، سرزمین اصلی پارت، کوهستان، دشت کردان خراسان و اترک، بین بیابان مشهد و کویر خوارزم را شامل می‌شد. پس نواحی درگز، اسفراین، بجنورد، قوچان، کلات و شیروان جزو قلمرو اصلی پارت بودند.

ایزیدور خاراکسی در سده سوم پیش از میلاد شهر داراگر در شمال پارت را پایتخت اشکانیان معرفی کرد و نام «آپاوارتانن» را به آن داد.

پلوتارک مرگ داریوش سوم را در منطقه داراگرد دانسته است و توضیح می‌دهد که به این مناسبت، اشکانیان نام این منطقه را داراگرد نهادند.

سیاوش‌گرد، پیروزگرد، بیژنگرد، خسروگرد و ابیورد نام‌های دیگری است که به درگز داده‌اند.

سابقه تاریخی درگز به پیش از میلاد و دوره حکومت پارت‌ها در شمال شرق ایران می‌رسد

در دوره ساسانی تغییرات بسیاری در حدود شهرهای منطقه داده شد و ابیورد که جغرافیای وسیعی داشت، تا دامنه کوه‌های درگز گسترده شد و مرکزیت پیدا کرد.

در منابع آمده است که قلعه داراگرد در دوره ساسانی، مرکز روحانیون زرتشتی بود. این قلعه ضراب‌خانه داشت و در اواخر قرن اول هجری قمری در آن سکه ضرب می‌شد.

موقعیت دره‌گز از دیرباز مکان کشمکش‌های اقوام مختلف بود. پس از سقوط سلسله سامانیان، مرزهای شمالی ایران سست و به محلی برای هجوم اقوام صحراگرد تبدیل شدند.

دو جاذبه تاریخی درگز خراسان رضوی که باید دید

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی درگز خراسان رضوی

حمام جشن آباد

حمام جشن آباد در روستای جشن‌آباد، به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان درگز واقع شده است. به استناد مدارک و شواهد موجود، تاریخ احداث این حمام به دوران قاجاریه باز می‌گردد.

این حمام که از جاهای دیدنی درگز به حساب می‌آید، به همت شخصی موسوم به حاج حیدر حیدری ساخته شده، لیکن بعدها توسط اهالی روستا به صورت بنایی عام‌المنفعه خریداری گردیده است.

بنای مزبور مشتمل بر ورودی کوچکی با طاق‌های هلالی در ضلع شمالی است و از طریق راه‌پله‌ای خمیده به بینه متصل می‌گردد.

بینه حمام شامل فضایی مدور با غرفه‌های بزرگ و کوچک و طاقی هلالی، گنبد بزرگ مرکزی با نورگیر میانی، حوض دایره‌ای شکل و راه ارتباطی میان بینه و گرم‌خانه است. در ساختمان این حمام از آجر، ساروج، آهک و سنگ استفاده شده است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری شمال غربی درگز، بخش نوخندان، روستای جشن ‏آباد

بقعه علامه شهرستانی

بقعه علامه شهرستانی از مزارات معتبر شهرستان درگز است. این بقعه واقع در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درگز و ۴ کیلومتری روستای حضرت سلطان است.

شخصیت مدفون در این بنا ابوالفتح محمدبن ابوالقاسم عبدالکریم‌بن ابوبکر احمد شهرستانی از علمای شافعی اشعری بوده که به سال ۴۷۹ هجری در ناحیه‌ای به نام شهرستان متولد و در سال ۵۴۸ هجری دار فانی را وداع گفته است.

دو جاذبه تاریخی درگز خراسان رضوی که باید دید

وی در علوم کلام و اصول، تفسیر و حدیث و فلسفه و ادب از نامداران عصر خود به شمار می‌رفت و رسائل و کتب بسیاری از خود برجای نهاده است.

آرامگاه علامه شهرستانی از جاذبه های گردشگری درگز به حساب می‌آید که مشتمل بر یک ایوان، تالار انتهای ایوان، گنبدخانه یا بنای مرکزی چهارطاقی است و گنبدی کم خیز بر فراز آن قرار گرفته است.

اسلوب و ویژگی‌های معماری این آرامگاه القاکننده بناهای عصر ایلخانی است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری غرب درگز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید