جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی دیدنی است همراه باشید تا بدانیم فاصله مشهد تا پارک تندوره چقدر است.

فاصله مشهد تا پارک تندوره چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان درگز که به دره گز نیز معروف است، در شمال شرق ایران، استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهر در فاصله ۲۵۵ کیلومتری مشهد واقع شده و از پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی برخوردار است.

درگز در طول دوره‌های مختلف شاهد وقایع تاریخی قابل توجهی بوده است. قدمت اکثر اماکن تاریخی آن به دوره افشاریه می‌رسد.

آشنایی با پارک تندوره

این عرصه طبیعی با وسعت تقریبی ۳۷۸۰۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر درگز واقع شده و در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر قرار دارد این پارک به سبب وجود گونه های نادر گیاهی و جانوری و مناظر بی نظیر طبیعی و از جهت زیستگاه های منحصر به فرد جغرافیایی از اعتبار بین المللی ویژه ای برخوردار است.

منطقه ای است کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای بسیار و دره های عمیق و شیب دار بوده و یکی از بهترین زیستگاه های جانوران می باشد.

پوشش گیاهی پارک ملی تندوره از انواع علفی، بوته ای، درختان و درختچه ها تشکیل شده است.

این پارک علاوه بر داشتن چشم اندازها و مناظر بی نهایت زیبا و استثنایی از نظر منابع حیات وحش نیز غنی است.

فاصله مشهد تا پارک تندوره چقدر است؟

به سبب اختلاف ارتفاع و پستی و بلندی های فراوان میزان درجه حرارت در نقاط مختلف آن متفاوت است به ویژه ارتفاعات جنوبی و غربی پارک دارای اقلیمی استپی سرد است. میزان بارندگی سالانه‌اش حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار متفاوت است.

درجه حرارت در زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و حداقل ۴ ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد. بیشتر حجم باران در فصل بهار رخ می‌دهد.

آبدهی چشمه‌های منطقه چشمگیر نبوده و تنها چشمه‌های چهل‌میر و چرلاق به طور نسبی دارای آبدهی بیشتری در مقایسه با سایر چشمه‌ها هستند.

پارک تندوره از لحاظ منابع آب فقیر و فاقد رودخانه یا منابع آب دائمی است و تامین آب آشامیدنی وحوش از رودخانه نهر مانندی دریکی از دره ها و تعدادی چشمه ممکن شده است.

از مهم ترین دره های (زو) پارک تندوره می توان به چهلمیر، تیوان، شوی، زولی، بابانستان، اشاره نمود. تندوره محل تداخل زندگی سه نژاد از قوچ و میش های اوریال از جمله ارویال ایران یا اوریال کوپه داغ، اوریال ماوراء خزر و بالاخره اوریال افغان می باشد.

از مهم ترین گونه های جانوری پارک تندوره می توان از کل و بز، پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلی، گراز یا خوک وحشی، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، انواع پرندگان شکاری و غیره یاد کرد و با توجه به پتانسیل های زیستی موجود، پارک ملی تندوره بهشت پلنگ های ایرانی محسوب می شود.

راه دسترسی به پارک ملی تندوره مسیر قوچان – درگز است که از سه نقطه می‌توان به پارک دسترسی پیدا کرد.

قریه اینچه کیکانلو (واقع بر سر راه درگز - قوچان) تا پاسگاه شکر آب (جنوب پارک) ۱۰ کیلومتر.

فاصله مشهد تا پارک تندوره چقدر است؟

پارک ملی تندوره کجاست

پارک ملی تندوره در شمال خراسان و نزدیک ترکمنستان در ۳۷ درجه و ۲۹ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۳۳ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۸ درجه و ۳۳ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۵۴ دقیقه طول جغرافیایی واقع شده است.

بر اساس تقسیم‌بندی مجموعه تندوره از جاهای دیدنی درگز به شمار می‌رود و در شهرستان درگز و در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر قرار گرفته ‌است.

پارک ملی تندوره که زمانی تفرجگاه و محل تفریح مردم درگز و قوچان بود، از زیباترین و عمیق‌ترین دره‌های ژرف و پر شیب و تپه ماهورها بهره‌مند است و از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی به‌ویژه قوچ و میش اوریال است که چنانچه صبح زود یا غروب در این منطقه باشید گله‌های کل و بز در حال چرا را می‌توانید ببینید.

راه دسترسی به پارک ملی تندوره مسیر قوچان – درگز است که از سه نقطه می‌توان به پارک دسترسی پیدا کرد.

  • قریه اینچه کیکانلو (واقع بر سر راه درگز - قوچان) تا پاسگاه شکر آب (جنوب پارک) ۱۰ کیلومتر.
  • از درگز تا پاسگاه چهلمیر (شرق پارک) ۳۰ کیلومتر.
  • از نوخندان تا زیارتگاه بابانستان (شمال پارک) ۱۲ کیلومتر.

پارک ملی تندوره (تندور که طندور تلفظ می‌شود اسم کردی به‌معنای تنور هست) با مساحت ۷۳۴۳۵ هکتار در بهمن ماه سال ۱۳۴۷ به‌عنوان منطقه حفاظت تندوره قرق شد و در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت.

در خرداد ماه سال ۱۳۵۰ قسمتی از شرق (ناحیه مجاور گردنه الله‌اکبر) حذف و در بهمن ماه سال ۱۳۵۳ به‌عنوان پارک ملی شناخته شد.

در حال حاضر مساحت پارک ملی تندوره ۳۵,۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت‌شده تندوره ۹,۲۵۰ هکتار است.

پارک ملی تندوره از نظر تاریخی نیز حایز اهمیت بوده و در گذشته نه چندان دور راه ارتباطی درگز به قوچان از این منطقه می‌گذشته ‌است.

فاصله مشهد تا پارک تندوره چقدر است؟

در این منطقه بازمانده‌های سکونت در ادوار گذشته به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به آثار باقی‌مانده از دژی قدیمی به نام قلعه رجبه اشاره کرد که بنا بر مشهور قدمت آن به قبل از اسلام بر می‌گردد.

پارک ملی تندوره در شمال خراسان و نزدیک ترکمنستان در ۳۷ درجه و ۲۹ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۳۳ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۸ درجه و ۳۳ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۵۴ دقیقه طول جغرافیایی واقع شده است.

مرتفع‌ترین نقطه این منطقه قله قنبرعلی در جنوب محدوده به ارتفاع ۲۵۸۶ متر است و پست‌ترین نقطه با ارتفاع ۸۸۴ متر در بخش شمالی محدوده قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید