قیمت دام زنده افزایش یافت.

افزایش قیمت دام زنده در بازار

به گزارش سلام نو، قیمت دام زنده در حالی افزایش پیدا کرده که گرانی انواع گوشت قرمز و به ویژه گوشت گوسفندی و رسیدن آن به نرخ تقریبا ۷۰۰ هزار تومان در هر کیلو به کاهش شدید تقاضای این محصول پروتئینی انجامیده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، ۴۲۵۰ راس دام زنده در حالی از گمرک چابهار به کشور وارد شده که اخیرا قیمت دام زنده افزایش ۴۰ هزار تومانی داشته است.
در مرداد ماه سال جاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از پتانسیل بالای این استان برای کشتار دام وارداتی و بسته‌بندی آن و تامین نیاز کشور به گوشت قرمز گفت؛ در راستای عملی کردن همین پتانسیل در روزهای گذشته ۴۲۵۰ راس دام زنده از گمرک چابهار وارد کشور شد، در حالی که حدود ۱۰ روز پیش خبر افزایش قیمت دام زنده در رسانه‌ها منتشر شده بود.
قیمت دام زنده در حالی افزایش پیدا کرده که گرانی انواع گوشت قرمز و به ویژه گوشت گوسفندی و رسیدن آن به نرخ  تقریبا  ۷۰۰ هزار تومان در هر کیلو به کاهش شدید تقاضای این محصول پروتئینی انجامیده است.
در این بین این پرسش مطرح می‌شود که در شرایط افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز، واردات دام با ارز دولتی در حالی که قیمت دام زنده هم افزایش یافته چه تاثیری در تنظیم بازار دارد؟ افزایش قیمت دام زنده به معنای تثبیت گرانی گوشت قرمز است، مگر اینکه گوشت دام وارداتی با ارز دولتی تنها با قیمت مصوب و در قالب گوشت دولتی عرضه شود.
افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در تشریح این موضوع به خبرنگار ایلنا گفت: اخیرا قیمت دام زنده از حدود هر کیلو ۴۲۰ هزار تومان در طول یک هفته به هر کیلو ۴۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. همزمان با این اتفاق اخبار غیررسمی حاکی از دپوی دام در گمرکات بود و چندی بعد مدیر کل دفتر مقررات صادرات واردات وزارت صمت در نامه‌ای به گمرک ایران واردات دام را برای تعاونی‌های مرزنشین مجاز اعلام کرد.
وی افزود: این مجوز تنها برای واردات از سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار کارساز بود زیرا امکان واردات دام زنده از مرزهای دیگر یا ممکن نیست و یا به مقدار بسیار کم می‌تواند صورت بگیرد.
صدر دادرس تصریح کرد: آسان‌سازی واردات دام زنده می‌تواند به عنوان ابزاری برای مهار قیمت دام و مقابله با تداوم افزایش بهای گوشت تعریف شود، اما مساله این است که این تعداد از واردات دام زنده تاثیری در تنظیم بازار گوشت قرمز ندارد.  
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور ادامه داد: دلیل افزایش کنونی قیمت گوشت گوساله و گوسفند گرانی قیمت دام پایه‌پروار به دلیل کاهش جمعیت دامی کشوردر شرایطی است که تقاضا برای گوشت قرمز برقرار است. براساس آمارهای رسمی و داده‌هایی که در سایت وزارت کشاورزی و سایت گمرک منتشر شده در ۹ ماهه امسال ۸۰ هزار تن گوشت به کشور وارد شده است. این رقم شامل واردات گوشت گرم، گوشت منجمد و دام زنده‌ای می‌شود که به گوشت تبدیل می‌شود. این به آن معناست که از ابتدای سال تا امروز ۲۰ دی ۱۴۰۲ به طور میانگین روزانه ۲۷۰ تن گوشت به کشور وارد شده است، در همین حال تنها شهر تهران روزانه به ۸۰۰ تن گوشت نیاز دارد؛ بنابراین نمی‌توان این طور برداشت کرد که واردات اخیر دام زنده از گمرک چابهار با هدف ایجاد تغییری چشمگیر در بازار گوشت قرمز و تقویت عرضه این کالا اتفاق افتاده باشد.
وی اظهار کرد: دام‌های زنده با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به کشور وارد شده‌اند و البته براساس قانون محموله‌ای که با ارز دولتی وارد شده را نمی‌توان با قیمت آزاد در بازار فروخت اما آیا نظارت‌ها به اندازه‌ای هست که مانع خطا شود؟ از سال ۱۳۹۸ با این استدلال که نهاده‌های دام و طیور با ارز دولتی وارد می‌شود زنجیره توزیع آن با نظارت دقیق رصد می‌شود اما چنین رویه نظارتی برای گوشت دولتی وارداتی وجود ندارد.
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید