رودگاه بین‌المللی مشهد به‌عنوان یکی از مجهزترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور متمایز است. هرساله میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی وارد این فرودگاه می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند و به شهرها و کشورهای مختلف متصل می‌شوند.

معرفی کامل فرودگاه بین المللی مشهد؛ امکانات و پروازها

فرودگاه بین‌المللی مشهد (فرودگاه هاشمی نژاد)، میزبان تعداد زیاد مسافران اعم از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است. این فرودگاه در مشهد مقدس به‌عنوان یکی از محوری‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور شناخته می‌شود. فرودگاه با بیش از 70 سال سابقه در حمل‌ونقل مسافر، برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون مسافران گسترش یافته است. درک اهمیت تاریخی و امکانات رفاهی موجود در این فرودگاه، می‌تواند تجربه سفر شما را بهتر کند و رفاه شما عزیزان را در سفر به مشهد تضمین کند.

معرفی مشهد و فرودگاه بین‌المللی مشهد

فرودگاه مشهد یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور است و به‌عنوان دروازه ورود به شهر مقدس مشهد، شناخته می‌شود. مشهد که در شمال شرقی ایران قرار دارد، عنوان گران‌قدر پایتخت معنوی ایران را به خود اختصاص داده است. همه‌ساله مسافران زیادی در مسیرهای هوایی مختلف مثل پرواز اصفهان مشهد و برعکس،  به این شهر بزرگ سرازیر می‌شوند که جاذبه اصلی آن حرم مطهر امام رضا (ع) است.

با این حال، مشهد جاذبه‌هایی بیش از اماکن مذهبی ارائه می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند جاذبه‌هایی مانند آرامگاه فردوسی، مسجد گوهرشاد، پارک کوه سنگی، مقبره نادرشاه، شاندیز، طرقبه و بسیاری از مکان‌های دیدنی دیگر را کشف کنند. مشخصه آب‌وهوای معتدل شهر، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب است. به دلیل شلوغی رویدادهای ملی و مذهبی، برنامه‌ریزی برای بازدید در فصل پاییز توصیه می‌شود.

تاریخچه و اهمیت فرودگاه مشهد

این فرودگاه در سال 1330 با نام فرودگاه بین‌المللی مشهد تاسیس شد و به یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرودگاه‌های کشور تبدیل شد. باند بتنی و پایگاه پدافند هوایی آن در سال 1346 افتتاح شد. پس از انقلاب اسلامی و پایان جنگ ایران و عراق، فرودگاه به شهید هاشمی‌نژاد تغییر نام داد که نشان‌دهنده تغییر وضعیت آن است.

پروژه توسعه فرودگاه شامل اضافه‌شدن باندهای جدید، ترمینال‌ها، پارکینگ‌ها و برج کنترل پرواز بوده است که به وضعیت فعلی آن به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل حیاتی ختم شده است.

فرودگاه مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران در رده شلوغ‌ترین فرودگاه‌های ایران قرار دارد. جالب اینجاست که این فرودگاه حتی از نظر فعالیت از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران نیز پیشی گرفته و بیشترین تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه را در کشور دارد. این فرودگاه با ظرفیت پذیرایی سالانه 8 میلیون مسافر، روزانه به‌طور متوسط   بین 170 تا 240 پرواز را تسهیل می کند و به حدود 22000 مسافر، از جمله 20 درصد از مسافران خارجی روزانه خدمات‌رسانی می‌کند.

پایانه‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد

فرودگاه بین‌المللی مشهد، شامل پایانه‌ها و ترمینال‌های مختلفی به شرح زیر است:

ترمینال 1 (پروازهای داخلی): واقع در ضلع شرقی فرودگاه است. پذیرش چمدان، کارت پرواز و پروازهای داخلی در ضلع غربی این ترمینال انجام می‌شود.

ترمینال 2 (خروج برای پروازهای بین‌المللی): این ترمینال پذیرای پروازهای بین‌المللی است که سالانه بیش از 2 میلیون مسافر از طریق آن تردد می‌کنند. مسافران بعد از اخذ بلیط هواپیما می‌توانند با مراجعه به این ترمینال، از کشور خارج شوند.

ترمینال 3 (ورود برای پروازهای بین‌المللی): به به مسافران خارجی و زائران عازم مشهدالرضا اختصاص دارد.

راهیابی به فرودگاه مشهد

برای رسیدن به فرودگاه شهید هاشمی نژاد به سمت میدان پانزده خرداد در انتهای بلوار جمهوری اسلامی حرکت کنید. گزینه‌های دسترسی به فرودگاه، شامل مترو، اتوبوس‌های تندرو، تاکسی‌های شهری است. فاصله آن تا مرکز شهر تقریباً 8 کیلومتر است. می‌توانید از خط یک مترو از ایستگاه وکیل‌آباد تا ایستگاه غدیر (فرودگاه) استفاده کنید یا با اتوبوس خط 77 که در عرض 20 دقیقه شما را به فرودگاه می‌رساند، بروید. تاکسی‌ها نیز به‌راحتی در سراسر شهر در دسترس هستند.

معرفی کامل فرودگاه بین المللی مشهد؛ امکانات و پروازها

پروازهای فرودگاه مشهد

فرودگاه بین‌المللی مشهد، طی سال‌ها افزایش مسافران را تجربه کرده است و خود را به‌عنوان دومین فرودگاه شلوغ ایران پس از فرودگاه مهرآباد تهران معرفی کرده و میزبان مسافران خارجی زیادی بوده‌ است. از نظر پروازهای روزانه با بیش از 14 ایرلاین داخلی و 16 شرکت خارجی در فرودگاه در رتبه اول ایران قرار دارد. فرودگاه مشهد با ظرفیت حدود 8 میلیون مسافر سالانه، پذیرای طیف وسیعی از مقاصد و پذیرش انواع هواپیماها است.

این فرودگاه مرکز خطوط هوایی متعددی از جمله ایران‌ایر، ایران‌ایر تور، معراج، تابان، ماهان و آسمان است. همچنین شرکت‌های هواپیمایی خارجی مانند ترکیه، آلمان، قطر و سایر نقاط فعال در فرودگاه حضور دارند. پروازهای روزانه مشهد را به شهرهایی مانند اصفهان، اهواز، تبریز، پرواز مشهد به تهران و مقاصد متعدد بین‌المللی متصل می‌کند. قابل‌ذکر است، فرودگاه مقرراتی را برای حمل‌ونقل حیوانات خانگی، نیاز به مجوز و رعایت قوانین گمرکی برای مسافرانی که مایل به آوردن حیوانات هستند، حفظ می‌کند.

امکانات فرودگاه هاشمی‌نژاد

فرودگاه بین‌المللی مشهد به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین و فعال‌ترین فرودگاه‌های کشور، طبیعتاً از امکانات برتر نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور برخوردار است. امکانات قابل‌توجه شامل پارکینگ با ظرفیت بیش از 1000 خودرو و همچنین خدمات کرایه اتومبیل در فرودگاه است.

علاوه بر این، ادغام اخیر یک خط مترو به طور قابل‌توجهی دسترسی را افزایش داده است. سایر امکانات رفاهی در فرودگاه عبارت‌اند از: انواع گزینه‌های غذاخوری، خدمات اضطراری برای نگرانی‌های سلامت مسافران، غرفه‌های خرده‌فروشی با ارائه سوغاتی‌های محلی و اقلام ضروری، خدمات حمل‌ونقل مسافر مانند آسانسور، پیاده‌رو و پله‌های برقی، دفاتر متعدد خطوط هوایی، خدمات کرایه اتومبیل، حمل‌ونقل و امکانات تاکسی، اینترنت، خدمات تلفن شهری و بین‌شهری و همچنین دفاتر بلیط و رزرو هتل‌های مشهد.

ظرفیت پارکینگ فرودگاه مشهد چگونه است؟

پارکینگ فرودگاه، بسیار مجهز و بزرگ است و برای قراردادن انواع اتومبیل ظرفیت بالایی ارائه می‌دهد. پارکینگ ترمینال 1 ظرفیت 2000 خودرو دارد، پارکینگ ترمینال 2 500 خودرو را در خود جای می‌دهد و پارکینگ ترمینال 3 ظرفیت 2000 خودرو را دارد. علاوه بر این، یک پارکینگ عمومی رایگان با ظرفیت 400 خودرو در ورودی ترمینال 1 وجود دارد.

معرفی کامل فرودگاه بین المللی مشهد؛ امکانات و پروازها

کلام آخر

فرودگاه بین‌المللی مشهد به‌عنوان یکی از مجهزترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور متمایز است. هرساله میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی وارد این فرودگاه می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند و به شهرها و کشورهای مختلف متصل می‌شوند. این فرودگاه امکانات رفاهی زیادی از جمله فروشگاه‌های سوغات، دسترسی به اینترنت، تاکسی‌های شهری، رستوران‌ها و کافه‌ها، استراحتگاه‌ها، دفاتر رزرو بلیط و هتل‌ها را ارائه می‌دهد. در این نوشته سعی کردیم هرآنچه لازم است درباره فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد بدانید را بازگو کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید