افتادگی رحم از مشکلاتی است که به‌ دلایل مختلف مانند افزایش سن، چاقی یا یبوست به‌ وجود می‌آید. در این عارضه عضلات لگن نمی‌توانند از رحم نگهداری کنند که در نتیجه آن افتادگی و ورود این بافت به واژن اتفاق میفتد.

آیا بعد از عمل افتادگی رحم می‌توان باردار شد؟

به نقل از سلامتیم : افتادگی رحم از مشکلات شایعی است که بسیاری از بانوان به‌ آن دچار می‌شوند. هرچند این عارضه معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد؛ اما گاهی دیده شده که خانم‌های جوان نیز با آن درگیر شوند. به همین دلیل نیز بررسی اینکه پس از جراحی امکان بارداری وجود دارد یا نه برای خیلی از این بانوان اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

به طور کلی باید گفت رحم یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن بانوان بوده که وظایف بسیاری بر عهده دارد. از اساسی‌ترین این وظایف باید به حمل جنین اشاره کرد. پس سلامت رحم همواره حائز اهمیت است و در خصوص درمان افتادگی این اندام نیز پزشک باید از راهکاری استفاده کند که پس از آن بیمار بتواند باردار شود.

در این خصوص می‌توان گفت برخی روش‌های جراحی به ‌دلیل تغییراتی که در ساختار این اندام ایجاد می‌کنند امکان بارداری را از فرد می‌گیرند. پس لازم است تمام اطلاعات را از پزشک دریافت کنید و شرایط خود را برای وی شرح دهید. در ادامه به ‌طور کلی با این عارضه و روش‌های جراحی آن آشنا می‌شویم پس تا انتها با ما همراه باشید.

افتادگی رحم و اهمیت درمان آن 

این عارضه که با نامuterine prolapse  نیز شناخته می شود در واقع سست‌ شدن عضلات لگن است که باعث ورود رحم به دیواره واژن خواهد شد. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که رباط‌ها و ماهیچه‌های کف لگن به ‌حدی ضعیف شوند که توانایی نگهداری از رحم را نداشته باشند.

این بیماری با درجه‌های مختلف رخ می‌دهد که گرید ۴ آن وخیم‌ترین حالت افتادگی است. در این شرایط رحم به‌ طور کامل از واژن خارج می‌شود و عوارض بسیار بدی به‌ همراه دارد.

به‌طورکلی تمام درجه‌های افتادگی رحم با عوارض همراه هستند و می‌توانند بر کیفیت زندگی بانوان تاثیر منفی بگذارند. همچنین این عارضه سلامت بانوان را تا حد زیادی به خطر میندازد. پس باید با شناسایی و درمان به‌موقع آن از عوارض احتمالی جلوگیری کرد.

درمان افتادگی رحم با روش جراحی

به‌طورکلی باید گفت انتخاب روش درمان برعهده فرد نیست و متخصص زنان و زایمان با بررسی کلی شرایط افراد تصمیم می‌گیرد درمان‌های خانگی، دارو یا جراحی را برای او تجویز کند.

موضوعی که در اینجا اهمیت دارد قصد افراد برای بارداری است. اگر رحم شما دچار افتادگی شده و قصد درمان آن را دارید حتما در خصوص تصمیم برای بارداری به پزشک اطلاع دهید. چراکه برخی روش‌های جراحی احتمال بارداری را از بین می‌برند.

روش‌های تهاجمی مختلفی نیز وجود دارد که پزشک با بررسی شرایط فرد، وضعیت جسمی، درجه افتادگی، سن و توجه به تمایل فرد به بارداری می‌تواند یکی از آن‌ها را برای درمان افتادگی رحم انتخاب کند. در ادامه با انواع جراحی برای برطرف‌سازی این عارضه آشنا می‌شویم.

آیا بعد از عمل افتادگی رحم می‌توان باردار شد؟

جراحی اصلاحی افتادگی رحم (تعلیق رحم)

زمانی که رحم از حالت طبیعی خود خارج شود و راهکارهای درمانی؛ مانند تمرینات ورزشی روی آن تاثیر نداشته باشند پزشک می‌تواند جراحی تعلیق رحم را تجویز کند. این گزینه مناسب افرادی است که می‌خواهند پس از جراحی بارداری را تجربه کنند.

جراحی اصلاحی معمولا زمانی که افتادگی به درجه ۳ یا ۴ رسیده باشد تجویز می‌شود. البته سن و شرایط بیمار نیز در انتخاب این روش تاثیر گذارند. به‌طورکلی باید گفت در این تهاجمی رحم از بدن خارج نمی‌شود؛ بلکه پس از ترمیم بافت‌های ظریف، آن را در جای قبلی خود قرار می‌دهند.

جراحی اصلاحی را می‌توان از طریق واژن یا شکم انجام داد. در این عمل باید رباط‌های لگن را به قسمت تحتانی رحم متصل کنند تا رحم در جای طبیعی خود قرار گیرد. قطعا این راهکار مانند هر روش تهاجمی دیگری عوارض خود را دارد؛ اما مهم‌ترین مزیت جراحی تعلیقی را می‌توان امکان بارداری مجدد دانست.

جراحی لاپاروسکوپی رحمی برای درمان افتادگی رحم

افرادی که به‌د نبال عملی کم ‌عارضه هستند معمولا جراحی لاپاروسکوپی را ترجیح می‌دهند. در این روش به‌جای اینکه روی شکم یا واژن برش بزرگ ایجاد کنند، تنها از طریق یک برش کوچک لوله‌ای به درون بدن انتقال می‌دهند.

این لوله که کاتتر نام دارد دارای منبع نوری است و این امکان را به پزشک می‌دهد تا با بررسی نقاط آسیب‌دیده آن‌ها را بهبود بخشد. این روش جراحی درد کم‌تری دارد و دوره نقاهت آن نیز تا حدودی کوتاه است.

لیزر درمانی برای رفع افتادگی رحم

لیزر درمانی بیشتر برای تنگ‌کردن واژن کاربرد دارد. ازآنجایی‌که گشادی واژن می‌تواند باعث ایجاد افتادگی در رحم شود پس می‌توان از این روش برای درمان این عارضه نیز استفاده کرد. انواع لیزر مانند ژولیت و مونالیزاتاچ برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید این روش برای افرادی که از افتادگی حاد رنج می‌برند کاربردی نیست.

درمان افتادگی رحم با جراحی هیسترکتومی

اگر شرایط بیماری خیلی حاد بود و امکان درمان افتادگی بافت رحم با سایر روش‌ها وجود نداشت پزشک می‌تواند جراحی هیسترکتومی را برای شخص تجویز کند که به‌عنوان تهاجمی‌ترین راهکار درمانی شناخته می‌شود.

در این روش که معمولا برای درمان درجه‌های ۳ و ۴ افتادگی بافت رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از طریق شکم یا واژن رحم را به ‌طور کامل تخلیه کنند. به همین دلیل نیز پس از جراحی دیگر امکان بارداری وجود نخواهد داشت.

جراحی هیسترکتومی تنها در شرایط خیلی وخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرایط در واقع همان خارج شدن رحم از واژن است که می‌تواند زخم شدن یا عفونت آن را به‌ همراه داشته باشد.

عوارض جراحی افتادگی رحم

به‌طورکلی باید گفت روش‌های جراحی همواره با عوارض همراه هستند و به همین دلیل نیز پزشکان تمام تلاش خود را به‌ کار می‌گیرند تا بیماری با روش‌های غیرتهاجمی درمان شود. از عوارض عمل رحم برای درمان افتادگی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان بارداری درصورت خارج کردن رحم
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در کنترل ادرار
  • عفونت واژینال
  • بروز درد پس از جراحی
  • خون‌ریزی ناشی از جراحی
  • بروز آسیب در مجاری ادراری و مشکل در دفع ادرار

جمع‌بندی

افتادگی رحم از مشکلاتی است که به‌ دلایل مختلف مانند افزایش سن، چاقی یا یبوست به‌ وجود می‌آید. در این عارضه عضلات لگن نمی‌توانند از رحم نگهداری کنند که در نتیجه آن افتادگی و ورود این بافت به واژن اتفاق میفتد.

برای درمان افتادگی این بافت در صورت حاد بودن می‌توان از روش‌های جراحی استفاده کرد. اما توجه داشته باشید جراحی هیسترکتومی برای افرادی که قصد دارند در آینده باردار شوند به ‌دلیل تخلیه کامل این بافت گزینه مناسبی نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید