جاهای دیدنی استان خراسان رضوی بسیار است همراه باشید تا بدانیم بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر سرخس در شمال شرقی استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر با کشور ترکمنستان هم‌مرز است.

سرخس در دشتی هموار قرار گرفته است. پس از آب شدن برف‌ها طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز سرخس هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

از قدمت شهرستان سرخس اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. سفر به شهر سرخس و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت بکرش از سفرهای پر از آرامش خواهد بود.

جاذبه‌های تاریخی سرخس

کاروانسرای رباط شرف

یکی از مهمترین منزلگاههای راه قدیم مرو باستان به نیشابور در جاده ابریشم بوده است.

جغرافیانویسان دوران اسلامی از این بنا به نام (آبگینه) به عنوان منزلی بین سرخس و مزدوران یاد نموده اند.

این مکان در زمره کاخ رباطها بوده که با نقشه ای مستطیل شکل به طول ۱۰۹ متر و عرض ۶۳ متر دربر گیرنده دو حیاط وسیع با فضاهای متعدد و کامل می باشد.

کاروانسرای مزبور در معماری ایران جایگاه ویژه ای دارد از جمله رعایت دقیق و همه جانبه تباسبات و اصول معماری اصیل ایرانی، به کارگیری طرح های آجرچینی متنوع و بدیع در نمای ایوان ها، طاق ها، گنبدها این بنا را در ردیف ارزشمندترین رباطهای دوره سلجوقی قرار داده است.

وجود چندین کتیبه در آن موید بنیان این بنا در اوایل سده ششم هجری و سال ۵۰۸ ﻫ . ق است. به احتمال فراوان بانی رباط شرف ، شرف الدین علی قمی ملقب به وجیه الملک بوده است.

کاروانسرای رباط شرف در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی سرخس قرار دارد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست؟

آرامگاه بابا لقمان

بابالقمان سرخسی، عارف معروف قرن چهارم هجری‌قمری، اهل شهر سرخس است. آرامگاه این عارف بزرگ بنایی آجری و باشکوه است که در نزدیکی سرخس قرار دارد. کاشی‌ها، کتیبه‌ها و طراحی هنرمندانه این بنا منحصربه‌فرد است. متأسفانه بخشی از این معماری زیبا از بین رفته است.

رباط ماهی سرخس

بنای رباط ماهی که به احتمال بسیار از نام شخص خیری به نام ابوالحسن محمدبن‌حسن ماه گرفته شده است، در مجاورت رباط قدیمی‌تری منسوب به وی و همانند رباط شرف در اوایل سده ششم هجری ساخته شده است.

این بنا یکی از کاخ رباط‌ها و یا کاروانسراهای شاهی و اشرافی و چهارمین منزل بعد از نیشابور به مرو در مسیر جاده ابریشم به شمار می‌آید که در حدود پنجاه کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

رباط ماهی همانند رباط شرف به لحاظ کاربرد وسیع و متنوع آجر و گچ‌بری‌ها از نفایس معماری عصر سلجوقی به شمار می‌آید.

اگرچه گذشت زمان، عوامل طبیعی و انسانی خسارات زیادی به این بنا وارد نموده اما بقایای گچ‌بری‌ها، تنوع آجرچینی سقف‌ها، قالب کتیبه و نقوش اسلیمی آن را به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند بروز داده است و از جاذبه های گردشگری سرخس می باشد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست؟

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری سرخس

منطقه حفاظت شده کوه بزنگان

این منطقه، با اقلیمی معتدل و نیمه خشک، بهار و تابستانی مطبوع و زمستان‌های سردی دارد. دریاچه بزنگان در شرق منطقه واقع شده است. بلندترین ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۹۵۰ متر ارتفاع و در قله بزنگان قرار دارد و پایین ترین نقطه در بستر رودخانه هریرود و از سطح دریا ۲۵۰ متر ارتفاع دارد. کوه بزنگان از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس و در ۲۸ کیلومتری شمال غرب شهر مزدآوند و ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد قرار گرفته است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست؟

گونه‌های گیاهی
درختان زبان گنجشک، ارس، پسته وحشی و همچنین آنغوره، شاه تره، کاکوتی، گل ختمی و گل گاوزبان در آن یافت می‌شود.

حیات وحش

این منطقه منطقه ای تپه ماهوری است. پوشش جانوری منطقه شامل گراز، پلنگ، کل، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش و… است.

سد دوستی

این سد در مرز ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی احداث شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۶۵۵ و عرض تاج ۱۵ متر می‌باشد. مخزن این سد دارای گنجایش ۱۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد. این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده است.

دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان با وسعت ۵۰۰ هکتار تنها اثر طبیعی استان خراسان رضوی است. بر اساس قانون سازمان محیط زیست آثار طبیعی مجموعه‌ای از پدیده‌های نمونه جانوری و گیاهی‌اند که نادر و یا عجیبند و به لحاظ ارزش طبیعی قابل ثبت.

بعضی از دریاچه‌ها، کوه‌ها و گیاهان در ایران که در اثر حوادث طبیعی به‌وجود آمده‌اند آثار طبیعی ملی و ثبت شده‌اند.

اطراف این دریاچه هیچ درختی وجود ندارد اما پوشش گیاهی این منطقه را گیاهانی مانند شب‌بو، کاسنی و چتریان تشکیل داده‌اند.

آب این دریاچه ازچشمه‌های زیرزمینی و بارش برف و باران تأمین می‌شود. محیط دریاچه زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است و ماهی‌های قزل‌آلا از ماهی‌های پرورشی این دریاچه هستند.

نوعی ماهی شیر هم از ماهی‌های بومی دریاچه است که در رودخانه‌های این استان هم دیده می‌شود. طبیعت چشم‌نواز دریاچه بزنگان محیط مناسبی برای فراغت از هیاهوی زندگی شهری است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید