۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 55489227

جاذبه‌های طبیعی استان خراسان رضوی تماشایی است همراه باشید تا بدانیم دریاچه بزنگان سرخس کجاست.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: «بزنگان» دریاچه ای است که در گویش بومی «کل بی بی» نیز خوانده میشود.

دریاچه بزنگان در بلندی‎های «کپه‎داغ»، در ۱۳۰ کیلومتری آزادراه مشهد – سرخس، در جنوب کوههای «هزار مسجد» و در ۷۰ کیلومتری شهر «سرخس»، در خراسان آرمیده است.

کالبد دریاچه بزنگان یادگاری است از دورانهای زمین شناختی «میانه زیستی» و «نوزیستی» که آن را به ۲۵۰ میلیون سال پیش باز میگرداند.

گسترهی این دریاچه ی «آب شیرین» خراسان، نزدیک به ۸۰ هکتار است.

بزنگان در گسترده ترین بخش پهنایی نزدیک به ۵۰۰ متر دارد و بیشترین ژرفای آن نزدیک به ۱۲ متر است.

این تنها دریاچه ی «طبیعی» خراسان در بلندای ۸۵۰ متری تراز آب دریا فراز شده است.

آشنایی با دریاچه بزنگان

در بلندی های کپه داغ و در ۱۳۰ کیلومتری جاده مشهد – سرخس دریاچه ای به نام بزنگان وجود دارد که یکی از دلایل معروفیت روستای بزنگان در خراسان رضوی شده است.

این دریاچه تنها آبگیر طبیعی این استان است و حدود ۸۰ هکتار مساحت دارد، لازم به ذکر است که بگوییم عمق این دریاچه حداکثر دوازده ۱۲ و حداقل ۹متر است و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جاده مشهد به سمت سرخس قرار گرفته است.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

با توجه به بارندگی های سالانه و چشمه های کوچکی که در حاشیه و کف دریاچه وجود دارد آب این دریاچه نیز تامین می شود؛ تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده اند.

این دریاچه دارای ویژگی های خاص و از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است که همه ساله فصل های پاییز و زمستان و اوایل بهار زیستگاه های بسیار مناسبی برای زمستانی گذراندن کوچ پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی دارا می باشد، که معروف ترین پرندگانی که به این منطقه سفر می کنند فلامینگو را می تواند نام برد.

سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ و بهره ‌وری معقول از این پدیده طبیعی و با حفظ اصالت تعادل اکولوژیکی آن، برنامه‌ هایی در دست اقدام داشته و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم علمی پژوهشی و تفرجگاهی خواهد شد.

طعم آب این دریاچه کمی تلخ و شورمزه است و این دریاچه و محیط اطراف آن زیستگاه مناسبی برای ماهی ها، جانوران و پرندگان مهاجر زمستان گذرا، بهار گذار و بومی محسوب می شود.

ماهی بومی دریاچه از همان نوع شیرماهی موجود در دیگر رودخانه های استان است ولی در روستای بزنگان در خراستان رضوی زیستگاه خوبی برای چند نوع ماهی کپور هم می باشد.

این دریاچه به‌عنوان تنها «اثر طبیعی ملی» استان خراسان شناخته می‌شود و در ۶ کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان، غاری هم وجود دارد که قدمت آن به پیش از میلاد برمی گردد.

محل قرارگیری دریاچه بزنگان

این دریاچه زیستگاه بسیار مناسبی برای آبزیان از جمله ماهی‌هایی همچون کپور و قزل آلا به شمار می‌آید.

از این‌رو دریاچه بزنگان سرخس به عنوان مکانی تفریحی برای اهدافی مانند برگزاری مسابقات ماهیگیری تحت نظارت سازمان محیط زیست در نظر گرفته می‌شود.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

این مسابقات جنبه تفریحی و فرهنگی دارند و در این میان به افرادی که بتوانند ماهی‌های بیشتر و بهتری را صید کنند، هدایایی تعلق می‌گیرد.

این دریاچه در ۱۳۰ کیلومتری جاده مشهد به سرخس، در بلندی‌های کپه داغ و در جنوب کوه‌های هزار مسجد قرار دارد.

از منظر جغرافیایی فاصله دریاچه بزنگان با شهر مشهد ۱۳۰ کیلومتر و با سرخس ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و به طور دقیق در قسمت شمال شرق روستای بزنگان واقع شده است.

آدرس دریاچه بزنگان سرخس: یک کیلومتری جاده روستایی بزنگان و ۷۰ کیلومتری شهر سرخس

وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار و عمیق‌ترین قسمت آن ۱۲ متر عمق دارد. بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک حاشیه آن و کف دریاچه، آب دریاچه بزنگان را تأمین می‌کنند.

این در حالی است که امروزه بر اساس اندازه گیری‌های اخیر عمیق‌ترین قسمت دریاچه تنها ۲ متر عمق دارد. نکته جالبی که در مورد این دریاچه توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند، وجود نداشتن هیچ گونه درخت در حواشی و سواحل آن است.

بازدید از منطقه بزنگان معمولا در طی یک روز تمام می‌شود؛ اما اگر قصد شب ماندن در این منطقه و گشت‌ و گذار در سایر مناطق آن را دارید، می‌توانید اقامت در خانه‌های مردم بومی روستای بزنگان را انتخاب کنید.

البته اگر در فصل گرم سال به این منطقه می‌روید، گزینه چادر زدن در کنار دریاچه هم انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

با توجه به وجود حیواناتی مانند گرگ در منطقه بزنگان سرخس، یکی از مکان‌های مناسب برای اقامت در شب در این منطقه پاسگاه محیط بانی دریاچه است.

با وجود این، باید توجه داشته باشید که تنها کارکنان سازمان محیط زیست شرایط استفاده از این مکان را دارند.

علاوه بر این، پس از گردش در اطراف این دریاچه، برای اقامت در هنگام شب می‌توانید از هتل‌های شهر سرخس نیز استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب مکان‌های توریستی، امکان اسکان راحت و دسترسی آسان آن‌ها است.

بنابراین از بهترین هتل‌های سرخس که نزدیک به جاذبه‌های گردشگری مذکور هستند، هتل دوستی سرخس را می‌توان نام برد.

در اطراف دریاچه بزنگان فضاهای طبیعی بسیار زیبا و مناسبی برای اتراق و استراحت ماهیگیران و مسافرانی که به این منطقه می‌آیند، وجود دارد. دشت ۱۵ هکتاری تخت عسل در چهار کیلومتری شمال دریاچه قرار دارد و در آغاز فصل بهار مملو از گل‌های لاله و سنبل می‌شود.

این مکان به‌ طور قطع تفرجگاه مطلوبی برای گردشگرانی است که قصد دارند روزهای پایانی نوروز را در دشت و دمن بگذرانند.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید