بازارگردی در ایران هیجان‌انگیز است همراه باشید و حتما از بازار بروجرد بازدید کنید.

حتما از بازار بروجرد بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازارها به عنوان ستون فقرات و قلب تپنده‌ی اقتصاد شهرهای ایرانی متشکل از راسته های اصلی و فرعی متعدد به اشکال مختلف در فضاهای باز و بسته، سر پوشیده و سرباز، در طول محوری ثابت با انشعاباتی شاخه ای با طاق ها و نورگیرها و کاربندی های زیبا از مهمترین میراث ملی ایران هستند و به واسطه اصالت ایرانی خود از گنجینه های مهم معماری ایرانی به حساب می آیند.

بنای بازارها به اشکال و گونه های مختلف و در نهایت با وجود معنایی و فضایی به رغم تنوع بصری خود تجلی گاه هنر و اندیشه و تدبیر ایرانی و انطباق با محیط و در جهت رفع نیازهای انسانی به مطلوب ترین شکل عرض اندام می نماید.

بازار در شهرهای ایرانی – اسلامی، به مثابه یکی از مهم ترین فضاهای شهری و عناصر عملکردی قلمداد می شود و همواره به عنوان ستون فقرات شهر عمل کرده است.

در شهرهای ایرانی پیش از سرمایه داری عموما سایر عناصر شهری در ارتباطی تنگاتنگ و منسجم با آن سازمان یافته اند، که نقش بسیار تعیین کننده کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی داشته است.

در هر یک از شهرهای قدیمی ایران می توانید شاهد بازارهایی سنتی باشید که یکی از آنها در شهر بروجرد قرار دارد و با نام بازار بزرگ بروجرد مشهور است.

حتما از بازار بروجرد بازدید کنید

آشنایی با بازار بروجرد

بروجرد دومین شهر پرجمعیت و قطب صنعتی استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد.

این شهر به خاطر داشتن طبیعتی کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری فراوان با نام «عروس زاگرس» نیز شناخته می‌شود.

بیش از دویست خانه اعیانی دوران حکومت قاجار در بروجرد جای گرفته‌اند و بافت تاریخی آن با ۲۷۰ هکتار وسعت، سومین بافت تاریخی گسترده میان دیگر شهرهای کشور است.

کارشناسان بر این باور هستند که بروجرد در زمان حکومت ساسانیان از مراکز شهری ایرانیان بوده و در آن آتشکده‌ای بزرگ برپا بوده است و ساخته شدن شهر «بروگرد» یا بروجرد را به «فیروز ساسانی» یا «پیروزگرد» نسبت داده‌اند.

از مناطق زیبای گردشگری و جاذبه‌های ارزشمند طبیعی در شهرستان بروجرد، تنگه‌ زیبای گپرگه، بازار بزرگ بروجرد، پارک فدک، تپه‌ چغا (بام بروجرد)، رودخانه‌ زیبای سزار، خانه‌ حاج افتخارالاسلام، پارک شهید بهشتی بروجرد، روستای دره صیدی، پل چالان چولان، مسجد قلعه‌ بروجرد، امامزاده جعفر (ع)، آرامگاه برکیارق (بقعه‌ زواریون)، مسجد امام خمینی (مسجد سلطانی)، پارک یادبود، تالاب بیشه دالان، چشمه سراب کرتول، روستای گل زرد، پارک جنگلی شهید بهشتی، آبشارهای ونایی، روستای شیخ میری سادات، روستای گوشه و آتشکده بروجرد است که پیشنهاد می‌کنیم هنگام حضور در این شهرستان زیبا از آن‌ها بازدید کنید.

بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلی به آن راسا به معنی راسته بازار می گویند، عمده‌ترین مرکز تجارت سنتی شهر بروجرد است و مورد استفاده شهرنشینان و روستائیان شهرستان بروجرد و نیز دیگر مناطق اطراف قرار می گیرد.

بازار بروجرد مشتمل بر راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد است و از جمله دیدنی های بروجرد محسوب می‌شود. این بازار همچنین نقش عمده‌ای در تجارت منطقه‌ای در استان‌های لرستان، مرکزی و همدان دارد.

عشایر لر و بختیاری در فصل‌های بهار و تابستان برای تامین مایحتاج خود روزهای متمادی را در این بازار می گذرانند.

حتما از بازار بروجرد بازدید کنید

بازار بروجرد؛ زیبا و جذاب

از شهرستان های استان لرستان می توان به شهرستان بروجرد اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین شهرستان های آن محسوب می شود.

این شهرستان از شمال به شهرستان های ملایر و نهاوند، از مغرب به شهرستان های خرم آباد، از جنوب به شهرستان های دورود و خرم آباد و از مشرق به شهرستان های سربند محدود می شود.

این منطقه از تاریخی غنی برخوردار است و نام آن به صورت های وروگرد، بروگرد و وروجرد ضبط شده است.

در این شهر می توانید جاذبه های گردشگری متعددی را پیدا کرد که یکی از آنها بازار بزرگ بروجرد به شمار می رود. بازار بزرگ بروجرد یکی از مهمترین بخش های اقتصادی شهر بروجرد به شمار می رود که در قسمت تاریخی این شهر قرار دارد.

تاریخ دقیق این بازار به درستی مشخص نیست ولی ساختار فعلی آن در دوران قاجار بنا شده است.

حسام السلطنه شاهزاده قاجاری مقر حکومت ولایت خوزستان و لرستان را در بروجرد قرار داد و بناهای زیادی در آن ساخت که راسته بازار بروجرد از آن جمله است.

این بازار در بین اهالی شهر با نام بازار راسا، که کوتاه شده و عامیانه راسته است، شهرت دارد.

این بازار که در گذشته ساختاری سنتی داشت، هم اکنون بافت تاریخی خود را از دست داده است و بخش های مختلفی مثل پاساژها و مجتمع های تجاری به آن اضافه شده اند.

بازار بزرگ بروجرد شامل راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد می شود.

راسته های بازار عمدتا به مشاغل خاص اختصاص دارند و با همان نام شناخته می‌شوند مانند بازار مسگرها، بازار علافها، بازار زرگرها و بازار چلنگرها.

سراهای مختلفی در این بازار وجود دارد که برخی از آنها سرای حافظی، سرای قیصریه، سرای وحدتی و سرای نیک نژاد هستند.

یهودیان در این بازار راسته نسبتا بزرگی دارند و بیشتر به عمده‌فروشی یا پارچه‌فروشی مشغولند.

از آنجایی که این بازار بسیار بزرگ است طیف وسیعی از شغل ها در آن وجود دارد که از میان آنها می توان به گیوه‌دوزی، کفش‌فروشی و کفاشی، جوراب بافی (ساخت رویه گیوه‌های قدیمی)، عمده‌فروشی موادغذایی و مایحتاج خانه و نیز پشم‌فروشی اشاره کرد.

حتما از بازار بروجرد بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید