آبشارگردی در استان لرستان تجربه نابی است همراه باشید تا بدانیم چگونه به آبشار برنجه شول آباد دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به آبشار برنجه شول آباد دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار فصلی برنجه در دل طبیعتی بسیار زیبا و بالای کوه برنجه در نزدیکی روستای پیر امام قرار دارد.

ارتفاع این کوه حدود ۳۵۰۰ متر از سطح دریاست و آبشار از بالای کوه به بیشه‌ تاف سرازیر می‌شود و جلوه‌ای زیبا به این بیشه می‌دهد.

ارتفاع آبشار برنجه بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر تخمین زده شده و برخی آن ‌را سیزدهمین آبشار مرتفع جهان می‌دانند، اما منبع موثق و معتبری در تایید این موضوع وجود ندارد.

آشنایی با آبشار برنجه شول آباد

آبشار برنجه شول آباد در استان لرستان در فاصله ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو، روستایی با قدمت چند هزار ساله بنام پیرامام قراردارد.

روستای پیرامام تشکیل شده از دو کلمه پیر و امام است، کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که برای زیارتگاه بکار می رود و کلمه امام شاید به این دلیل بکار رفته که این زیارتگاه به امامان معصوم (ع) منتسب است.

منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه برگرفته از آن قوم است.

چگونه به آبشار برنجه شول آباد دسترسی پیدا کنیم؟

کوه برنجه ارتفاعی بیش از۳۵۰۰ متر از سطح دریا دارد. همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آبشار زیبای برنجه (تاف) در سه پلکان با بلندای تاج بسیار در ارتفاعات این کوه، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این منطقه بخشیده است.

آبشار برنجه در ۲ کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد.

به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست برای دسترسی به این آبشار می ‌توان از طریق محور الیگودرز شول آباد فرعی پیرامام استفاده کرد.

رودخانه پرآب زز که در تمام طول سال آب دارد از این منطقه می گذرد. رودخانه زز یکی از سرشاخه های عمده سد دز به حساب می آید

این رود باعث شده بسیاری از مردم منطقه به پرورش ماهی قزل آلا مشغول شوند و علاوه بر آن محل مناسبی را برای تفریح و استراحت و برگزاری پیکنیک به همراه اعضای خانواده در فصل گرما شکل داده است.

آبشار برنجه بیشتر مواقع، در طول سال آب دارد ولی، مقدار آب آن در تابستان و پاییز چنان کم است که می توان در لیست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد، اطراف آبشار تاف، انحراف مسیر سرچشمه های دائمی وجود داره و مقدار حجم خروجی آب این آبشار افزایش، می یابد.

در کنار رودخانه پوشش گیاهی متنوعی شکل گرفته است و می توان انواع درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، زال زالک و تمشک را در آن منطقه یافت.

در این منطقه گیاهان دارویی زیادی نیز یافت می شوند که از آن ها استفاده می شود.

این منطقه همچنین تبدیل به مکان مناسبی برای زندگی حیواناتی از جمله خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و کلاغ شده است.

چگونه به آبشار برنجه شول آباد دسترسی پیدا کنیم؟

دسترسی به آبشار برنجه

آبشار برنجه، در ۹۰ کیلومتری شهرستان الیگودرز، در بخش غربی روستای پیر امام و بر بلندای کوه برنجه با ارتفاع ۳۵۰۰ متر واقع شده است.

پس از عبور از جنگل‌های زاگرس و رسیدن به صخره‌های سیاه کوه، آبشار برنجه خودنمایی می‌کند.

این آبشار از بزرگترین و زیباترین آبشارهای پلکانی ایران محسوب می‌شود که اولین قسمت آن از بالای صخره‌های زاگرس به پایین می‌ریزد و بخش‌های بعدی نیز از سنگ‌های دیگر به سمت پایین سرازیر می‌شوند.

منطقه صعب‌العبور برنجه موجب شده تا ارتفاع دقیقی برای آبشار تخمین زده نشود و اعداد مختلفی، از ۲۰۰ متر تا ۸۰۰ متر، برای آن ذکر شود.

برای رسیدن به آبشار برنجه شول‌آباد، باید به‌سمت الیگودرز حرکت کنید و از الیگودرز به‌سمت شول‌آباد راه خود را ادامه دهید.

از الیگودرز تا دورود حدود ۶۵ کیلومتر و از دورود تا منطقه شول‌آباد حدود ۱۵۵ کیلومتر راه خواهید داشت. پس از رسیدن به شول‌آباد، خودتان را به روستای پیرامام برسانید.

از شول‌آباد تا روستا حدود ۷.۵ کیلومتر راه است، از این روستا راه خود را به‌سمت آبشار برنجه که حدود ۶ کیلومتر است، ادامه دهید.

از اینجا به بعد باید در مسیر خاکی و ناهموار پیاده‌روی کنید تا به این آبشار مرتفع برسید.

توجه داشته باشید که مسیر این آبشار ناهموار است از این‌رو توصیه می‌شود لوازم مورد نیاز از جمله مواد غذایی به همراه داشته باشید و با باک بنزین پر عازم شوید.

چگونه به آبشار برنجه شول آباد دسترسی پیدا کنیم؟

بهترین فصل سفر: بهار بهترین فصل برای سفر به این آبشار است.

بهار: آبشار برنجه به پرآب ترین حالت و اوج زیبایی خود می‌رسد.رودهای این آبشار در اواخر فصل زمستان و فصل بهار بسیار پر آب است که زیبایی آن‌را دو چندان می‌کند.

در فصل بهار درختان سرسبز می‌شوند، لاله‌های واژگون بر روی ارتفاعات کوه برنجه می‌رویند و بهشتی تماشایی را پدید می‌آورند. بهترین زمان جهت دیدن این آبشار از اواسط اسفند تا اواسط خرداد است.

تابستان: آب آبشار کاهش می‌یابد اما هوای معتدل باز هم گردشگران را به این منطقه می‌کشاند.

پاییز: لباس چند رنگ بر تن درختان منطقه می‌نشیند و زیبایی خاص خودش را دارد. فصل پاییز با رنگ‌های خیره کننده‌اش جلوه‌ای منحصر به فرد به آبشار می‌دهد و فرصتی است برای غرق شدن در زیبایی‌های طبیعت.

زمستان: سرمای سختی بر منطقه حاکم می‌شود و آب آبشار یخ می‌زند که خود نوع دیگری از زیبایی طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

  • می‌گویند آبشار برنجه سیزدهمین آبشار بلند جهان است.
  • در اردیبهشت ماه دشت زیبای لاله‌های واژگون در نزدیکی آبشار بسیار دیدنی‌ست.
  • در نزدیکی این آبشار جاذبه‌های طبیعی و بکر دیگری نیز وجود دارد.
  • در نزدیکی روستای تاریخی و با قدمت پیر امام قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید