استان لرستان جاهای دیدنی بسیاری دارد همراه باشید و بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: الیگودرز ترکیبی‌ست از دو واژه آل به معنی خاندان و گودرز.

مردم الیگودرز خود را به گودرز پهلوان یکی از شخصیت‌های معروف شاهنامه نسبت می‌دهند که با گذشت زمان، ترکیب آل گودرز کم کم به الیگودرز تبدیل شد.

این شهر، چهارمین شهر پرجمعیت لرستان استو اگر خواستید سوغات بخرید عسل، گردو، سیب و گلابی، کشک و جاجیم این شهر خیلی معروف است.

اگر با قطار می خواهید به این شهر بروید، باید بدانید که نزدیک ترین ایستگاه قطار در ۲۲ کیلومتری آن و در ازنا واقع شده. این شهر تا تهران ۳۹۹ کیلومتر فاصله دارد و از طریق اتوبوس های پایانه جنوب هم می توان به آن رسید.

جاهای دیدنی الیگودرز

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید، در بین جاذبه‌های گردشگری الیگودرز، مهمترینشان است که در منطقه قالی کوه واقع شده.

به این آبشار عروس آبشارهای ایران می‌گویند و خود لرها، او اسپید که به معنی آبشار سفید است صدایش می‌کنند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

چرا اسمش آب سفید است؟ آب آبشار به سنگ‌ها برخورد می‌کند و حباب‌های سفیدی را تشکیل می‌دهد و از همین رو اسمش آبشار سفید است.

آب از ارتفاع ۷۰ متری به پایین می‌ریزد و رودخانه‌ای به طول ۱۷ کیلومتر را تشکیل می‌دهد.

راه رسیدن به این منطقه کوهستانی‌ست و در مسیرتان درخت‌های بلوط و گردو هم می‌بینید. بهترین وقت رفتن به این منطقه بهار و اواخر تابستان است.

مسیر دسترسی: آبشار با خود الیگودرز ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. تنها مسیر برای رفتن به این آبشار از روستاهای کاکلستان و قلیان می‌گذرد.

حدود دو ساعت باید در جاده کوهستانی برانید تا به نزدیکی آبشار برسید و ۱۵ دقیقه‌ای را هم پیاده بروید.

آبشار چکان

نزدیک روستاهای حسین اباد و دهقانی، آبشار چکان مشرف به دره چکان واقع شده. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و حاشیه‌اش را درخت‌های بلوط و گردو و گلابی پوشانده است. ورودی آبشار چکان در ۸ کیلومتری جاده محلی شول آباد است.

مسیر دسترسی: جاده دسترسی به آبشار از خرم‎آباد تا سپیددشت آسفالته است و از سپیددشت تا آبشار قسمت‎های زیادی از جاده، خاکی و خراب و یا در دست احداث و ترمیم است که تقریباً تا پنج کیلومتری به آبشار، جاده کاملاً خاکیست و از سمت الیگودرز هم همینطور تقریباً همین مسافت یا کمی بیشتر جاده‎ای وجود ندارد و آنهایی که برای دیدن این آبشار می روند، باید پیاده به آبشار برسند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون بزرگ ترین دشت از این نوع در جهان است و یکی از دیدنی های الیگودرز محسوب می شود. الیگودرز بزرگترین لاله های واژگون یکی از گونه های گیاهی نادر ایران هستند که نیازمند توجه و مراقبت بسیار هستند.

هر سال از اواخر ماه فروردین تا اوایل ماه اردیبهشت پس از آب شدن برف های زمستانی و گرم شدن هوا می توانید به ۳۵ کیلومتری جنوب غرب الیگودرز سفر کنید تا با تماشای این زیبایی خلقت شگفت زده شوید.

وسعت دشت به بیش از ۲۹۰۰ هکتار می رسد و چندین کوه را در بر گرفته است.

ارتفاع لاله های واژگون به بیش از ۱۲۰ سانتی متر می رسد و نام های دیگر آن ها عبارت است از سوسن چلچراغ و اشک مریم. اگر به بازدید از این دشت زیبا رفتید دقت داشته باشید که این گونه گیاهی بسیار کمیاب است و با چیدنشان آن ها را از بین نبرید.

جاذبه‌های گردشگری الیگودرز

غالیه کوه

غالیه کوه یکی از دیدنی های الیگودرز است. رشته کوهی از کوه های زاگرس که دشت لاله در شمال آن قرار دارد. یکی از زیباترین دره‌ های قالیکوه، دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره وجود مسیرهای صعب‌ العبور و حیوانات وحشی همانند خرس می ‌باشد.

بزرگ ‌ترین یخچال قالی کوه در مسیر این دره واقع شده است که طول آن چند کیلومتر می‌ باشد.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

ارتفاع کوه های منطقه بسیار زیاد است و بلندترین آن ها ۴۰۵۵ متر ارتفاع دارد، که موجب شده کوهنوردان زیادی برای صعود آن را انتخاب کنند.

پوشش گیاهی منطقه شامل گونه های بلوط ایرانی، ارس، کیکم، زالزالک، گلابی وحشی، بنه ( پسته وحشی )، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک، شنگ، گون، لاله واژگون، لاله ایرانی است.

غار بزنوید در غالیه کوه قرار دارد. غار یکی از محل‌ های سکونت انسان ‌های پیش از تاریخ بوده است.

غار پس از یک فرود ۶ متری تا عمق ۴۲۰ متری ادامه می یابد. برای بازدید کامل از این غار ، وسایل فنی کامل مورد نیاز است. در قالی کوه شکار ممنوع است.

آبشار برنجه

آبشار برنجه، در ۹۰ کیلومتری شهرستان الیگودرز، در بخش غربی روستای پیر امام و بر بلندای کوه برنجه با ارتفاع ۳۵۰۰ متر واقع شده است.

پس از عبور از جنگل‌های زاگرس و رسیدن به صخره‌های سیاه کوه، آبشار برنجه خودنمایی می‌کند.

این آبشار از بزرگترین و زیباترین آبشارهای پلکانی ایران محسوب می‌شود که اولین قسمت آن از بالای صخره‌های زاگرس به پایین می‌ریزد و بخش‌های بعدی نیز از سنگ‌های دیگر به سمت پایین سرازیر می‌شوند.

منطقه صعب‌العبور برنجه موجب شده تا ارتفاع دقیقی برای آبشار تخمین زده نشود و اعداد مختلفی، از ۲۰۰ متر تا ۸۰۰ متر، برای آن ذکر شود.

آتشکده کیورز امیرآباد

تپه یا آتشکده کیورز امیرآباد از بناهای به جا مانده از دوران پس از اسلام است که در روستای کیورز امیرآباد، در شهرستان الیگودرز واقع شده است.

این بنای تاریخی و ارزشمند، در پنجم آذر سال ۱۳۸۰، با شماره ۴۳۵۶ به ‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

آبشار وارگ

این آبشار در روستایی به همین نام واقع شده و جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری الیگودرز محسوب می‌شود.

آب فراوان این آبشار از صخره سنگی سرچشمه گرفته و اولین آبشار به وجود می‌آید؛ سپس، در فاصله ۱۵ متری از دومین صخره نیز به پایین می‌ریزد و دومین آبشار پدید می‌آید و سرانجام به رودبار می‌ریزد.

می‌توان گفت آبشار در منطقه‌ای صعب‌العبور واقع شده و ارتفاع آن به حدود ۵۷ متر می‌رسد و عرضی برابر با ۵۰ متر دارد.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید