جاذبه‌های گردشگری استان لرستان عجیب و تماشایی است همراه باشید تا بدانیم دریاچه گهر چقدر پیاده روی دارد.

دریاچه گهر چقدر پیاده روی دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: گهر از دو بخش تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می ‌شود. گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ طول، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر (حدود ۸۵ هکتار وسعت) است و عمق آن در برخی نقاط به ۳۰ متر هم می ‌رسد.

دقت داشته باشید که هرچند منظره و هوای دریاچه بسیار عالی و مطبوع است و ممکن وسوسه شوید که بخواهید در آن شنا کنید اما این کار بسیار خطرناک است و تضمینی برای امنیت شما وجود ندارد.

ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۳۶۰ متر است. زمین شناسان احتمال می ‌دهند که دریاچه گهر بر اثر وقوع یک زمین لرزه عظیم به وجود آمده‌ باشد چرا که بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارند.

سالانه حدود هفتاد هزار گردشگر از دریاچه دیدن می‌کند که همین موضوع تا حدودی زیستگاه این ناحیه را در معرض خطر قرار می‌ دهد.

در گذشته به دلیل دسترسی سخت به دریاچه این مکان یکی از بکرترین نقاط ایران به شمار می‌رفت.

آشنایی با دریاچه گهر

این دریاچه آب شیرین بکر و ناب، در بین رشته کوه‌های زاگرس و اشترانکوه قرار دارد. طبیعت حیرت‌آور، آب شفاف و زلال، ماهی‌های قزل آلا، همه و همه از جمله دلایل جذب شدن گردشگران به دریاچه گهر است.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که این دریاچه از دو قسمت بزرگ و کوچک از جمله کله گهر و کره قهر تشکیل شده است.

دریاچه گهر چقدر پیاده روی دارد؟

عمق آن بسیار کم بوده به طوری که ماهی‌های قزل آلا را از کف دریاچه می‌توان مشاهده کرد. ساحل این دریاچه به صورت ماسه‌ای بوده و در نقاط بالاتر صخره‌ای است.

بد نیست بدانید که آب این دریاچه از رودخانه تاپله تامین می‌شود و از بستر رودخانه وارد دریاچه بزرگ و کوچک گهر می‌شود.

معمولا کسانی که علاقه‌مند به کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستند، این دریاچه را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و در آن به کوهنوردی مفصل و طبیعت‌گردی ماجراجویانه می‌پردازند.

در طبیعت مسحور کننده این دریاچه، درخت‌هایی مثل بید، بلوط، نارون، گردو، انجیر، سیب، گلابی، پسته وحشی، زالزالک، چنار، زبان گنجشک، مازو، انار، گز و انواع گل و گیاه‌های زیبا با رایحه‌ای دل‌انگیز وجود دارد که عطر و بوی هر کدام از آن‌ها شما را مست و سر زنده می‌کنند.

بعضی از گل‌ها مانند لاله واژگون، لاله وحشی، زنبق، شقایق و تاج خروسی را می‌توان در اطراف دریاچه مشاهده کرد و از این همه شگفتی لذت برد.

زیبایی‌های این طبیعت به همین جا ختم نمی‌شود و دارای دیدنی‌ و تفریحات خاصی هم است که در ادامه معرفی می‌کنیم.

پیاده روی دریاچه گهر

با ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می توان از گهر بزرگ به گهر کوچک رسید. این دریاچه ۵ هکتاری آبی نسبتا شفاف دارد و عمق آن نیز تقریبا به دو متر می‌رسد. اگر کمی دقت کنید می‎توانید بازی ماهی‌ها را در کف دریاچه ببینید.

راه دسترسی به دریاچه گهر از دو شهر دورود و الیگودرز امکان پذیر است. در این قسمت به بررسی هر دو مسیر دسترسی به این دریاچه می‌پردازیم.

دریاچه گهر چقدر پیاده روی دارد؟

از دورود

پس از رسیدن به دورود شما باید از این شهر به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید و از این مکان راه خود را به سمت چشمه خیه و پارکینگ دریاچه گهر ادامه دهید.

تا این قسمت از مسیر، جاده آسفالته است و شما می‌توانید با استفاده از اتومیبل شخصی یا مینی‌بوس خود را به این مکان برسانید.

از چشمه خیه تا دریاچه گهر ۱۳ کیلومتر مسیر مالرو پیش روی شماست که می‌توانید آن را با کوه‌نوردی (راه‌پیمایی) طی کنید.

البته می‌توانید از موتور هم برای بالا یا پایین رفتن مسیر استفاده کنید یا اینکه وسایل خود را با استفاده از حیوانات باربر محلی به دریاچه برسانید.

مسیر دورود تا دریاچه گهر ممکن است جاذبه‌های طبیعی کمتری داشته باشد؛ اما امنیت و راحتی آن بیشتر بوده و به همین دلیل برای خانواده‌ها و طبیعت گردان آماتور بهتر است.

از الیگودرز

راه الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم مسیر ماشین رو و یک ساعت و نیم مسیر پیاده، پیش روی شماست.

این مسیر سخت‌تر و کوهستانی‌تر از مسیر دورود است ولی جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که در چند سال اخیر مورد توجه علاقه‌مندان به کوه‌نوردی قرار گرفته است.

برای این کار باید از شهرستان الیگودرز حرکت کنید و مسیر ۶۵ کیلومتری ماشین رو را ادامه دهید.

البته توجه داشته باشید که این راه برای ماشین‌های معمولی چندان مناسب نیست و بهتر است با تجهیزات کامل راهی این مسیر شوید. روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر در راه دیده می‌شوند.

پس از گذر از این روستاها، دشتی زیبا و وسیع در برابرتان قرار می‌گیرد که در اردیبهشت ماه پوشیده از لاله‌های واژگون است.

ادامه‌ راه پس از این خاکی و ناهموار است. ۲۰ کیلومتر از مسیر ماشین رو را که طی کنید به تپه تاپله می‌رسید.

دریاچه گهر چقدر پیاده روی دارد؟

اینجا جایی است که باید ماشین خود را متوقف کنید زیرا مسیری ۷ کیلومتری از پیاده راه کوهستانی در برابر شماست.

در ابتدای راه، روستای طیان در برابر شما قرار دارد و از اینجا می‌توانید مسیر را به سمت دریاچه ادامه دهید. در سمت چپ مسیر شما، رودخانه گهر جاری است و قله‌های اشترانکوه نیز در سمت راست راه تان دیده می‌شود.

پس از ۵ کیلومتر طی مسیر، در ابتدا دریاچه گهر کوچک را محصور در درختان بید خواهید دید و سپس ۲ کیلومتر بالاتر، کرانه دریاچه گهر در برابر چشمان شما قرار می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید