نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با اشاره به این که نیمی از جمعیت جهان قرار است امسال پای صندوق های رای بروند نوشت: جنگ و درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در حال ایجاد یا تشدید شکاف‌های سیاسی در سراسر جهان است که می تواند پیامدهای واقعی انتخاباتی در کشورها داشته باشد.

روایت «فارن پالیسی» از تاثیرات جنگ غزه بر سیاست جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این پایگاه تحلیلی آمریکایی افزود: حملات وحشیانه (رژیم) اسرائیل علیه غزه به طور قابل توجهی تنش‌ها را در خاورمیانه افزایش و مقابله نظامی را به لبنان، عراق، سوریه و دریای سرخ گسترش داده است. اما تأثیرات این درگیری نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان دیده می شود که مواجهه بر سر آزادی بیان، کشمکش‌های دیپلماتیک شدید در سازمان ملل و افزایش جنایات ناشی از نفرت علیه یهودیان و اعراب تنها نمونه‌ای از آن است.
این مقاله تاثیر جنگ در غزه بر سیاست جهانی در سال آینده را در برخی کشورها این گونه بررسی می کند:

ایالات متحده
فارن پالیسی در مورد ارتباط پیامدهای سیاسی جنگ در غزه بر آمریکا نوشت: تاثیر این جنگ احتمالاً در ایالات متحده که درگیری اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها یک موضوع سیاست خارجی و حائز اهمیت برای رأی دهندگان است به شدت احساس خواهد شد. جو بایدن از آغاز درگیری‌ها در اکتبر در کنار رژیم صهیونیستی ایستاد و کمک‌های نظامی قابل توجهی را برای تقویت دفاع موشکی گنبد آهنین به سرزمین های اشغالی فرستاد. وی همچنین از حق وتوی ایالات متحده برای جلوگیری از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه بود استفاده کرد. رویکرد او در قبال غزه اختلافات زیادی در حزب دموکرات بر سر نحوه واکنش به این جنگ دچار ایجاد کرده و حمایت تزلزل ناپذیر حزب دموکرات از (رژیم) اسرائیل به طور فزاینده ای توسط جناح مترقی آن زیر سوال رفته است.

وضعیت رای دهندگان آمریکایی نیز متاثر از جنگ علیه غیرنظامیان در غزه است. نظرسنجی نیویورک تایمز / کالج سینا که در دسامبر (آبان) منتشر شد، نشان داد که ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها با مدیریت بایدن در جنگ علیه فلسطینی‌ها مخالف هستند. این رقم در میان رای‌دهندگان جوان که یکی از حوزه‌های انتخابیه اصلی موثر در پیروزی در سال ۲۰۲۰ بر ترامپ بود به ۷۲ درصد رسیده است. حمایت قاطع بایدن از رژیم صهیونیستی می‌تواند به قیمت از دست رفتن آرای او در ایالت‌های نوسانی مانند میشیگان، که دارای جمعیت زیادی عرب و مسلمان است، تمام شود.

حمایت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی همچنین تلاش‌های واشنگتن برای متقاعد کردن "جهان جنوب" برای همراهی با اوکراین در راستای مقابله با روسیه را با مشکل مواجه کرده است. بایدن به دنبال مرتبط کردن این دو جنگ به یکدیگر بوده و اوکراین و اسرائیل را به عنوان دو دموکراسی در حال جنگ با دشمنانی که به دنبال نابودی آنها هستند، معرفی کرده است. اما بسیاری از ناظران، ‌واشنگتن و غرب را به دلیل حمایت آشکار و قاطع از اوکراین در برابر روسیه و بی تفاوتی و سکوت در بر ابر اشغال مستمر سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی متهم کرده اند.

هند
فارن پالیسی در مورد تاثیر جنگ غزه بر انتخابات هندوستان می نویسد: "‌بهار امسال، ‌ صدها میلیون هندی در انتخابات عمومی این کشور پای صندوق های رای می روند. بعید است که سیاست خارجی عامل اصلی تعیین کننده در انتخابات هند باشد، اما این بدان معنا نیست که اصلاً تاثیرگذار نخواهد بود. هند پس از چندین دهه اجتناب از روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر -به ویژه از زمانی که نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴ نخست وزیر شد- روابط خود را با این رژیم تعمیق بخشیده و به دنبال مجموعه وسیع‌تری از شرکا در خاورمیانه بود. امروزه، رژیم صهیونیستی دومین تامین کننده تسلیحات هند پس از مسکو است. " تمایل اسرائیلی‌ها به سمت ناسیونالیسم مذهبی الگوی برخی از پیروان مودی شده است. حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) همواره بر اختلاف عمیق خود با اپوزیسیون اصلی یعنی حزب کنگره ملی هند، در سیاست خارجی و حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید می کند. گفتنی است حزب کنگره ملی هند سال ها از مبارزات فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور مستقل حمایت کرده است. امت پاتس، مدیر عملیات دیده بان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه مشاوره مدیریت ریسک (Crisis۲۴)، در این رابطه تصریح کرد:"‌ واکنش هند به درگیری ها در غزه ممکن است به یک مشکل در میان رای دهندگان هندی تبدیل شود. "

آلمان

فارن پالیسی در ادامه بررسی تاثیرات جنگ غزه بر اوضاع سیاسی جهان نوشت:"‌ آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان اولویت اساسی دولت این کشور را تامین امنیت (رژیم) اسرائیل عنوان کرد. مقامات آلمانی در راستای تامین این اولویت قوانین و سختگیری‌های عجیبی اعمال کرده اند. به عنوان مثال ایالت زاکسن-آنهالت شرقی آلمان قرار است از متقاضیان جدید تابعیت آلمان بخواهد تا کتباً تأیید کنند که حق موجودیت رژیم صهیونیستی را تأیید و هر گونه تلاش علیه موجودیت این رژیم را محکوم می‌کنند. یهودی ستیزی و انکار حق موجودیت اسرائیل همچنین به صراحت توسط قانون اساسی آلمان ممنوع شده است. اما در سال‌های اخیر، حمایت قاطع آلمان از رژیم صهیونیستی و ارتباط آن با نقض آزادی بیان در مورد انتقادات علیه رژیم صهیونیستی مورد توجه افکار عمومی آلمانی‌ها قرار گرفته است. روشنفکران آلمانی نامه‌های سرگشاده‌ای در اعتراض به نحوه مدیریت این کشور در جنگ غزه نوشته اند. وضعیت هنری و کاری بسیاری از هنرمندان و چهره‌های مشهور این کشور به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی یا استفاده از کلمه "نسل‌کشی" برای توصیف اقدامات این رژیم در قبال غزه به حالت تعلیق درآمد.

تونس
فارن پالیسی با اشاره به اهمیت شناخت افکار عمومی تونس به عنوان نشانه ای از افکار عمومی جهان عرب نوشت:" همدردی با فلسطینیان در تونس که در دهه ۱۹۸۰ میزبان سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود عمیق و دیرپای است. در اواخر اکتبر، قانون‌گذاران در پارلمان تونس قانونی را ارائه کردند که هر گونه تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیتی را غیرقانونی اعلام کرد. همچنین هرگونه تماس با اسرائیلی‌ها یا شرکت‌های مرتبط با آن‌ها غیرقانونی اعلام شده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور این کشور که قبلاً هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانت توصیف کرده بود، با این لایحه مخالفت کرده است. وی، که سابقه بیان اظهارات یهودی‌ستیزانه علنی دارد، تصریح کرد نیازی به جرم‌انگاری روابط با کشوری که تونس آن را به رسمیت نمی شناسد، وجود ندارد. با این حال، برخی از قانونگذاران تونس مدعی شده اند که چرخش «قیس سعید» به دلیل مداخلات آمریکا بر ای توقف این لایحه است. یکی از نمایندگان پارلمان به خبرنگار روزنامه لوموند گفت: "ایالات متحده در صورت تصویب این لایحه، ‌ تونس را تهدید به اعمال تحریم های شدید کرده است. "

نویسنده در پایان نوشت:" این تصور که کشورهای غربی در حین محاصره نوار غزه در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده و از جنایات آن علیه غیرنظامیان حمایت می کنند، تأثیر عمیقی بر افکار عمومی اعراب داشته است. نظرسنجی عرب سنج، که دوره بررسی آن دربرگیرنده حمله طوفان الاقصی در ۷ اکتبر نیز بود، نشان داد که رتبه‌بندی کشورهایی که روابط قوی یا گرم‌تر با اسرائیل دارند، با شروع حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه به شدت کاهش یافته است. تونس تنها یک کشور است، اما پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان کردند که این کشور از لحاظ تاریخی یک نشانگر قوی برای ارزیابی افکار عمومی در سراسر جهان عرب بوده است. "

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید