استان کرمان مملو از دیدنی‌های چشم‌نواز است همراه باشید و درباره چند جاذبه گردشگری در ارزوئیه کرمان بدانید.

چند جاذبه گردشگری در ارزوئیه کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: ارزوییه شهری است در استان کرمان ایران که در بخش ارزوئیه شهرستان بافت قرار دارد.این شهر در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده است.

نام ارزوییه در سفرنامه مارکوپولو ذکر گردیده‌است و در نقشه‌های قدیمی با نامهای آرزوییه، عروسوییه، ارزوشه ماران هم دیده می‌شود.

ارزوییه یعنی ( سرزمین برنج)و معروف به انبار غله استان کرمان است که به آن سرزمین خوشه‌های طلایی هم می‌گویند. این شهرستان از منطقه‌های محروم کشور که کم توجهی زیادی به این شهرستان در ادوار گذشته شده است.

از آبادیهای قدیمی آن دشتبر است که نامش در کتاب تاریخ (افضل الدین کرمانی ص ۱۳۲) آمده است. ارزوئیه در سال ۱۳۶۸ به بخش تبدیل شده‌است.

اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی و دامپروری قرار گرفته‌است.بیش از ۲۶هزار هکتار از زمینهای ارزوییه به کشت گندم اختصاص دارد.

در سال ۱۳۹۰ بخش ارزوئیه از شهرستان بافت جدا گردیده و به شهرستان تبدیل شد.

جاذبه های گردشگری ارزوئیه

تپه یحیی

در ۲۶۰ کیلومتری جنوب استان کرمان در دشت وسیع بخش صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه تپه خاکی مرتفعی قرار گرفته که حدود ۲۰ متر از سطح دشت پیرامون ارتفاع دارد.

این تپه به عنوان یکی از مهمترین آثار و تپه های کلیدی در باستان شناسی ایران است.

چند جاذبه گردشگری در ارزوئیه کرمان

تپه یحیی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه ها ی شناخته شده ایران است و به عنوان یکی از نخستین آثار یک دهکده مربوط به۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مطرح است.

تپه یحیی یکی از کهن ترین سکونت های شناخته شده واز گذشته های دور دارای تمدن و فرهنگ بسیار شکوفا بوده است.

پیرامون این تپه قطعات سفال پراکنده بسیاری یافت می شود و در فاصله نزدیک و در دامنه این تپه رودخانه کیش شور قرار دارد و مهمترین عامل سکونت انسانها وجود همین رودخانه بوده است.

تپه یحیی بقایای شش دوره استقرار در بر می گیرد که که قدیمی ترین آنها به اواخر دوره نوسنگی و جدیدترین انها به دوره ساسانیان تعلق دارد و از معدود تمدنهای رودخانه ای جهان است که همزمان با تمدن هلیل نمود عینی تمدن کهن و فراتر از تاریخ استان کرمان است.

چاه الله کشته ای

این چاه در کنار تپه ای به ارتفاع ۷۰ متر در ۵ کیلومتری روستای سلطان آباد از دهستانهای شهرستان ارزوئیه از بخش های شهرستان بافت ( قبل از سال ۱۳۹۰) واقع می باشد.

در این منطقه که قدمت آن به دوران ساسانیان و حتی صد ها سال قبل تر بر می گردد جامعه بسیار زیادی به نام جامع بزرگی زندگی می کردند.

که هنوز هم این عنوان پسوند فامیل های افراد این مناطق می باشد.

در بالای این تپه بقایای ساختمانهای آن زمان به وضوح دیده می شود.

به علت اینکه افراد این دهکده از گزند دزدان و راهزنان آن زمان در امان باشند چاه های را که جهت رزق آب خود تا پای سطح مسطح تپه سنگ چین کرده بودند و دسترسی آب را به این شکل برای خود راحت تر کرده بودند.

چند جاذبه گردشگری در ارزوئیه کرمان

جاهای دیدنی و مذهبی ارزوئیه کرمان

آرامگاه امامزاده پیرغیب

روستاهای مهم آن شامل سلطان آباد، وکیل آباد، دولت آباد،محمدآباد، دهشیخ،تخت خواجه، الله آباد می‌باشد.

در روستای سلطان آباد آثار تاریخی جالبی وجود دارد، از آنجمله می‌توان به چهارطاقی ساسانی و تپه تاریخی (الله کشته ای) هر دو واقع در ۳ کیلومتری جنوب روستا نزدیک روستای خالی از سکنه درب باغ اشاره کرد.

نام ارزوییه در سفرنامه مارکوپولو ذکر گردیده است.

ارزوییه که ارزوئیه هم خوانده می‌شود، در نقشه‌های قدیمی با نامهای آرزوییه،عروسوییه، ارزوشه ماران هم دیده می‌شود.

ارزوییه یعنی (سرزمین برنج). دشتی است بسیار حاصلخیز و پربرکت و معروف به انبار غله استان کرمان است.جدیدا به آن سرزمین خوشه‌های طلایی هم می‌گویند.

اما منطقه‌ای بسیار محروم است که کمتر توجهی به آن می‌شود. ارزوییه تنها منبع اقتصادی در بافت می‌باشد اما به ارزوییه کم توجهی می‌شود.

سید یحیی

آستان امامزاده سیدیحیی (علیه السلام) در شهرستان بافت، بخش ارزوییه، در۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر ارزوئیه قرار گرفته است.

بنای قبلی که از خشت و گل‌ بوده تخریب و به جای آن بنایی باشکوه درحال ساخت می باشد.

این بقعه که به صورت هشت‌ ضلعی غیرمنتظم و به ابعاد ۳و۱۰متراست در میان گورستان قدیمی درحال ساختن می باشد که به‌ صورت کرسی بلند درحال اجراست و توسط ۵ پلکان‌ به ایوان بقعه راه می یابد.

درب اصلی حرم از جانب‌ مشرق بازمی شود و دور تا دور آنرا۱۴ پنجره کوچک و بزرگ دربر گرفته است.

چند جاذبه گردشگری در ارزوئیه کرمان

در داخل حرم هشت ستون به فاصله قریب سه متری از هم به ارتفاع ۴متری تعبیه نموده اند که جهت استواری گنبد بقعه‌ ایجاد شده است. در وسط این فضا، قبر امامزاده واقع شده است.

گنبدی مرتفع و زیبا به صورت شلجمی دو پوش برروی بنا استوار ایستاده است که شکوه‌ فراوانی به بقعه داده است. گنبد از داخل عرقچینی به ارتفاع ۲ متر است.

قطر گنبد ۸ و ارتفاع آن از سطح‌ بام تا نوک آن به بیش از ۱۰متر می رسد.

زمین زیارتگاه حدود یک و نیم هکتاراست اخیرأ ۵ هکتار نیز به اراضی امامزاده افزوده و توسط شخصی وقف شده است.

در زمان قاجاریه اراضی متعلق به دولت آباد از طرف دولت به یک شخص در این محل بخشیده شد، به همین علت آبادی به دولت آباد معروف شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید