استان کرمان جاهای دیدنی بسیاری دارد همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان بدانید.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهربابک یکی از شهرهای استان کرمان است. این شهر در مسیر محور جنوب به شمال ایران قرار دارد و در غرب استان کرمان واقع شده است.

فاصله این شهر تا کرمان ۲۴۰ کیلومتر است. تاریخچه شهربابک به اردشیر بابکان، موسس سلسله ساسانیان می‌رسد.

شهربابک جزو معدود شهرهای استان کرمان است که در مجاورت دو استان یزد و فارس قرار دارد.

این شهرستان به شهر علم و فرهنگ معروف است. از گروه‌های قومی این شهرستان منگلی‌ها، میمندی‌ها، مرجی‌ها، آبدری‌ها، مدواری‌ها، هرناشک‌ها و تعدادی دیگر را می‌توان نام برد.

از جاهای دیدنی شهربابک می‌توان به عمارت موسی خانی، روستای صخره‌ای میمند، غار ایوب، کفه نمک استبرق، آبدر، سقاخانه و پارک خورسند اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

جاذبه‌های تاریخی و زیبای شهربابک

آتشکده آذربغ

در قسمت غربی استان کرمان شهرستانی به نام شهربابک از روزگاران کهن با آثار تاریخی منحصر به فردی برایمان به یادگار مانده است. در دوران ساسانیان شاهد اوج آبادانی شهر بابک هستیم.

یکی از جاذبه های تاریخی شهربابک، آتشکده آذربغ نام دارد که تاریخ ساخت آن به دوران پادشاهان کیانی و پیدایش زرتشت باز می‌گردد.

بقایای آتشکده آذربغ در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهربابک و در جاده انار به شهربابک بر بلندای تپه‌ای قرار گرفته است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

این آتشکده که در روستای کهتو کرها قرار دارد به دست اسکندر مقدونی تخریب می‌شود و فردی به نام بابک، پسر ساسان آن را بازسازی می‌کند.

آتشکده آذربغ با پلانی متقارن و با ارتفاعی در حدود ۹ متر از سنگ ساخته شده است که ۴ درب ورودی در هر چهار طرف بنا دارد.

بالای هر درگاه پنجره‌ای کوچک تعبیه کرده‌اند که بر زیبایی بنا می‌افزاید. سقف آتشکده آذربغ را به صورت گنبدی ساخته‌اند و دیوارهای داخلی را با گچ اندود کرده بودند.

شهر بابک همزمان با آخرین پادشاه صفوی که مصادف با خروج نیروهای افغانی از ایران بود مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد. به طوری‌که آتشکده و شهر در درگیری بین نیروهای افغان و جنگجویان شهربابک آسیب بسیاری می‌بیند.

فرمانروای شهربابک به نام میر قطب الدین حیدر در جریان همین جنگ کشته می‌شود و او را در آتشکده آذربغ به خاک می‌سپارند.

به همین دلیل آتشکده آذربغ را به نام گنبد میر قطب الدین حیدر نیز می‌شناسند. از دیگر جاذبه های تاریخی شهربابک می‌توان به روستای صخره ای میمند، عمارت موسی خانی، مسجد شهر کهنه و برج منصوری اشاره کرد.

مسجد و حسینیه شهر کهنه

در یکی از کوچه‌های قدیمی شهربابک قرار دارد و با توجه به شواهد و قراین این بنا را می‌توان از ابنیه دوره صفویه محسوب کرد.

صحن این مسجد پلان چهارگوش دارد که در بخش میانی هر یک از اضلاع آن یک صفه بزرگ در وسط و دو صفه کوچک در طرفین قرار دارد.

پوشش سقف تمامی قسمت‌ها به‌صورت گنبدی و با آجر ساخته شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

حمام حاجی آخوند

سال ساخت حمام ابوالمعالی معروف به حاجی آخوند به سال ‪ ۱۰۶۲‬ شمسی است. حمام دو صحن مجزا مردانه و زنانه دارد. همچنین، این حمام دارای سه خزانه آب سرد در گرم است و آب آن از قنات اصلی دهج تامین می‌شود. به مرور زمان یکی از صحن‌ها تخریب شده و از صحن دیگر هنوز هم برای استحمام استفاده می‌شود.

در صحن حمام لوله‌هایی نصب شده که با افروختن آتش زیر لوله‌ها به گرم کردن حمام می‌پرداختند. شکل ظاهری حمام شباهت بسیار به «حمام گنجعلیخان کرمان» دارد.

  • آدرس: شهرستان شهربابک، دهج

جاذبه‌های طبیعی و تماشایی شهربابک کرمان

غار ایوب

این غار در فاصله ‪ ۸۰‬ کیلومتری بخش «دهج» شهربابک واقع است. غار ایوب به دلیل وجود ردپای منتسب به حضرت ایوب (ع) محل زیارت بسیاری از مردم است.

دهانه غار در نیمه‌های کوه در ارتفاعی بالا قرار دارد. در گوشه‌ای از دیوار شرقی و از سقف شریان باریکی از آب سال‌ها است که جریان دارد. بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از غار ایوب است. این مکان تفریحی زیارتی در هر ماه پذیرای شش هزار نفر زائر است.

  • آدرس: شهرستان بابک، ۷ کیلومتری شهر دهج

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

دریاچه مخرگه

این دریاچه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک، در دشت وسیع ریگ سفید قرار گرفته و بسیار بزرگ است. از نکات جالب دریاچه مخرگه این است که می‌توان با حرکت در هر نقطه آن از انعکاس حیرت‌انگیز و زیبای تصاویر آسمان و محیط اطراف لذت برد.

از این لحاظ می‌شود آن را با شوره‌زار «سالار اویونی» در کشور بولیوی، ملقب به «بزرگ‌ترین آینه روی زمین»، مقایسه کرد.

دریاچه مخرگه اکوسیستمی فصلی است که با اولین بارندگی‌های منطقه در آبان ماه، آبگیری می‌شود. در زمانی که بارندگی منطقه در حد نرمال باشد، آب این دریاچه تا اواخر مردادماه پابرجا است و بعد از آن تبدیل به نمک‌زاری وسیع می‌گردد.

بنابراین با توجه‌ به وضعیت آب‌وهوا و وضعیت آبگیری دریاچه، بهترین زمان بازدید اواسط فصل بهار است.

  • آدرس: شهربابک، ۳۲ کیلومتری جنوب بابک

منطقه جوزم

منطقه «جوزم» در فاصله ‪ ۴۵‬ کیلومتری شهربابک قرار دارد و اکنون یکی از خوش آب و هواترین مناطق این شهرستان به شمار می‌رود. جوزم رودخانه‌ای دائمی دارد که بر زیبایی‌های منطقه می‌افزاید.

جوزم علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگر خاص خود بناهای تاریخی از جمله حمام قدیمی، منزل خان، بنای شترگاه و قبرستان قدیمی دارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید