۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 55487925

یکی از جالب ترین تپه‌های باستانی کرمان تل ابلیس است همراه باشید تا بدانیم تل ابلیس بردسیر کجاست.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تل ابلیس در دشت بردسیر در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان واقع شده است.

آثار باستانی این منطقه در هفت لایه شکل گرفته است. که قدیمی ترین و عمیق ترین آن اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد و جدیدترین لایه های باستانی تل ابلیس هم مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است.

روی این تپه کاوش‌های باستان‌شناسی بسیاری انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها دست‌یابی به سنگ، مس‌، فلزات و سفال‌ها در دوره‌های مختلف است.

آشنایی با تل ابلیس

تل ابلیس بازمانده شهرک هفت‌هزار ساله‌ای است که به دست اقوامی پیشرفته‌ برپا شد و تا هزاره اول پیش از میلاد، به‌مدت چهار سال مرکز تمدن این منطقه بود. این اقوام کشاورزان اولیه استان کرمان را تشکیل می‌دادند.

بیشترین اطلاعات به دست آمده از زندگی اولیه در تل ابلیس مربوط به اواخر هزاره پنجم تا اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد است. با کاوش و مطالعه لایه‌های موجود در این تپه، هشت دوره متمایز فرهنگی را شناسایی کرده‌اند.

در این منطقه عبور از دوره مس‌سنگی به مفرغ بدون هیچ گسستگی ادامه داشته است.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهد که صنعت فلزکاری در هزاره پنجم قبل از میلاد در این منطقه از پیشرفت زیادی برخوردار و به‌طور چشمگیری رایج بوده است.

آنچه فلزکاری تل ابلیس را بی‌نظیر می‌کند، روش فلزگدازی با در درجه حرارت کم‌وبیش کنترل شده‌ در این منطقه است‌.

وجه تسمیه تل ابلیس مشخص نیست. برخی از اهالی اطراف معتقدند روی این تپه شخصی بدذات زندگی می‌کرد؛ ازاین‌رو تل ابلیس نامیده شد.

برخی دیگر وضعیت غیرعادی تپه و در مواردی حالت ترسناک آن را دلیلی برای نام‌گذاری تل ابلیس دانسته‌اند.

برخی معتقدند وجود سرباره‌های فراوان مس روی تپه با گذشت زمان به آن رنگ سیاهی بخشیده و به همین دلیل تل ابلیس نامیده شده است.

پیشینیان سیاهی را رنگ ابلیس می‌دانستند؛ ازاین‌رو رنگ سیاه مس را به ابلیس نسبت داده‌اند.

همچنین در اشیای پیداشده در این تپه، نقش مار به تعداد بسیار روی سفال‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که وجه تسمیه تپه ارتباطی با این تصاویر داشته باشد.

برخی بر این باور بودند که باید نام تپه تغییر کند؛ اما باستان‌شناسان و دیگر متخصصان مخالفت کردند و بر حفظ نام تپه تاکید داشتند.

چند کاوش جالب در تل ابلیس

در سال ۱۳۱۱ خورشیدی برای نخستین بار تپه تل ابلیس به وسیله " سراورلا شتاین" مورد بررسی واقع شد. در این دوره قطر پایه های تپه حدود ۱۰۰ متر و ارتفاع آن بالغ بر ۱۱ متر برآورد شد.

حدود ۳۱ سال پس از بررسی های شتاین، مصادف با سال ۱۳۴۲ شمسی، یک هیئت باستان شناس آمریکایی با همکاری اداره باستان شناسی ایران و به نظارت جوزف کلدول در راستای بازدید از تپه تل ابلیس اقدام کرد.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

سپس در سال ۱۳۴۵ فرایند حفاری را آغاز نمود.

طبق کاوش های صورت گرفته ساکنین منطقه تل ابلیس در خانه سکونت داشته اند.

در منطقه تل ابلیس مجموعه ای از اتاق ها به اندازه های گوناگون به شکل مستطیل یافت شده است. اتاق ها حول محور یک انبار قرار دارند.

این مجموعه متشکل از حیاط، کوچه و راهرو است.

در تل ابلیس انواعی از اشیای سنگی، سفالی و استخوانی پیدا شده‌اند.

اشیای سنگی شامل کاسه، انواع ساینده، سنگ‌ساب تبر سنگی، پیکرک سنگی و ابزارهای سنگی دیگر می‌شود. همچنین اشیای صدفی، اشیای فلزی مسی و انواع اجسام گلی از این تپه به دست آمده‌اند.

کوره‌هایی نیز کشف شدند که برای ذوب مس از آن‌ها استفاده می‌کردند.

ظروف سفالی منحصربه‌فرد تل ابلیس از هر طبقه قابل مقایسه با سفال‌های هم‌عصر خود در نواحی مجاور بوده‌اند و به چندین گروه تقسیم شده‌اند.

سفال‌های نخودی کشف شده، قدمتی بین هزاره پنجم تا چهارم پیش از میلاد را تایید می‌کرد. همچنین در ظروف سفالی به دست آمده از تپه‌های این محل، می‌توان نقش‌های مختلفی از مارها را دید.

وجود تعداد زیاد سنگ‌های بزرگ و قلوه‌سنگ از انواع سیاه بازالت در منطقه، احتمال خانه‌سازی در دوره‌های پیش از میلاد را قوت بخشیده است.

به‌عبارت دیگر مردم این سرزمین در دوران پارینه ‌سنگی نیز از تمدن ابتدایی بهره‌مند بودند.

زیر یکی از اتاق‌های مسکونی در این تپه، بقایای اسکلت مردی بالغ همراه با لیوانی سنگی پیدا شد که از اعتقادات مذهبی مردم در آن دوره نشان دارد.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

از وضعیت اتاق و ارتباط آن با دیگر فضاها، به‌نظر می‌رسد این محل عمدا برای دفن جسد ساخته شده بود و ساکنان تل ابلیس اجساد خود را در کف خانه‌ها دفن می‌کردند.

همچنین در کاوش‌های صورت گرفته مشخص شد که ساکنان تپه در هزاره پنجم قبل از میلاد، در خانه‌هایی با بیش از یک اتاق زندگی می‌کردند که با خشت دست‌ساز ساخته می‌شد. ساکنان این تپه در آن دوره، مشغول به کشاورزی و دامداری بودند و با مردم بین‌النهرین ارتباط فرهنگی و تجاری داشتند.

برای بازدید نیازمند مجوز یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان هستید.

  • مسیر دسترسی به تپه تا اندازه‌ای مشکل است. سعی کنید از راهنمایان محلی کمک بگیرید.
  • در سفر به نواحی مختلف استان‌ها، به فرهنگ بومی منطقه احترام بگذارید.
  • هرچند از تل ابلیس اثر زیادی باقی نمانده است، در پاسداری بازمانده آن کوشا باشید.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید