بناهای تاریخی استان کرمان دیدنی است پس حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید.

حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه بهادر الملک از بناهای تاریخی و مکانهای دیدنی بردسیر است که توسط عبدالمظفرخان سرتیپ، مشهور به بهادرالملک و ملقب به ابدال، در دوره قاجار ساخته شد.

این بنا همچون اکثر ابنیه دوره قاجار در این منطقه، با پلان حیاط مرکزی و فضاهای اطراف ایجاد شده است.

از جمله بخش‌های جالب این بنا علاوه بر تالار بزرگ آن، انبارهای طبقه فوقانی جهت ذخیره موادغذایی و برج خشتی این خانه هستند که بخش تحتانی آن به‌صورت محل گذر عموم است.

درباره بردسیر در کرمان

بردسیر از شهرهای استان کرمان و در فاصله ۶۵ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

این شهر یکی از شهرهای خوش آب و هوای کرمان می باشد که تابستان های خنک و زمستان های برفی دارد.باستان شناسان قدمت این شهر تاریخی را به دوره ساسانیان نسبت می دهند

این شهر در فاصله ۶۵ کیلومتری کرمان واقع شده‌است.آب و هوای شهر بردسیر معتدل است.

حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید

به گونه‌ای که شهر بردسیر تابستان‌های خنک و ملایم و زمستان‌های سرد و برفی دارد.بردسیر که از آن به مشیز نیز یاد می‌شود، دارای سابقهٔ تاریخی قابل توجهی بوده و قدمت تاریخی آن به قبل از ساسانیان می‌رسد.

این منطقه از اولین مکان‌هایی است که زندگی اجتماعی در آن شکل گرفته‌است و بهترین دلیل بر این مدعا، وجود آثار و بناهای تاریخی زیاد چون:پیرجارسوز، برج نگار، برج تاریخی قلعه ارگ بردسیر، تل ابلیس و… است.

مردم بردسیر اغلب مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند. در این شهر، گروه‌هایی از دراویش نیز دیده شده است. همچنین به‌دلیل باستانی بودن شهر، طبیعی است که دارای اقلیتی زرتشتی نیز باشد.

زبان مردم این شهر لهجه کرمانی است، اما در در جاهای مختلف کمی لهجه‌ها متفاوت است، بنابراین اندک تفاوت‌هایی در لهجه این مردم نسبت به اصل لهجه کرمانی دیده می‌شود. شغل مردم بردسیر اغلب کشاورزی است.

شهر بردسیر امروزه یک شهر صنعتی محسوب می‌شود و کارخانجات گلاب و مس بسیاری در شهر موجود است.

بردسیر یا بردشیر، در گذشته با نام مشیز نیز مشهور بوده است. سابقه شهر بردسیر به دوره ساسانی و عهد اردشیر بنیانگذار سلسله ساسانیان می‌رسد.

ارشیر را سازنده بردسیر دانسته‌اند به این مفهوم، برخی منابع، شهر بردسیر را با عنوان «ویه اردشیر» نیز دانسته‌اند که با گذر زمان به بردسیر تبدیل شده است.

اما وجود برخی آثار باستانی در شهر که مربوط به قبل از ساسانیان است، مشخص می‌کند که این شهر پیش از ساسانیان نیز دارای مدنیت بوده است.

شهر بردسیر در دوره ساسانیان از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بود، بعد از این دوره، با آمدن اسلام به ایران، در دوره آل بویه مرکز ایالت شد.

حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید

در دوره سلجوقیان نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت.

در منابع دوره سلجوقی وجود چند بیمارستان در شهر و کتابخانه‌ای با ۵۰۰۰ جلد کتاب گزارش شده است که در دوره مغول از بین رفته‌اند.

وجود کتابخانه و مسجد معروفی در این شهر نشان از اهمیت شهر در دوره سلجوقیان دارد.

در مورد تاریخچه بردسیر و اهمیت تاریخی آن اگر صحبت کنیم بحث به درازا می‌کشد، وجود تل ابلیس در دشت بردسیر به‌عنوان قدیمی‌ترین اثر بردسیر به‌تنهایی می‌تواند شناسنامه‌ای برای قدمت این شهر محسوب شود.

ویژگی‌های جالب خانه تاریخی بهادرالملک

خانه تاریخی بهادرالملک و برج دیده بانی آن یکی از بناهای تاریخی شهر بردسیر در استان کرمان است.

خانه بهادرالملک بردسیر مربوط به دوره قاجاریه بوده و از معماری خاص و دیدنی برخوردار است. قسمت زیرین برج خشتی آن که محل عبور عموم مردم است از زیباترین بخش های خانه به شمار می رود.

خانه بهادرالملک بردسیردر تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۰۷ به شماره ۲۱۴۶۴ به ثبت ملی رسیده است. این بنای تاریخی که هم اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی بردسیر است، در مرکز شهر قرار گرفته و در ساعات اداری قابل بازدید است.

شهرستان بردسیر با پیشنبه تاریخی بیش از هفت هزار سال و برخورداری از آثار قدیمی در شصت کیلومتری غرب کرمان قرار گرفته است.

حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید

خانه تاریخی بهادرالملک از مکانهای تاریخی شهرستان بردسیر است. این بنا توسط عبدالمظفرخان سرتیپ مشهور به بهادرالملک که در بردسیر به لقب «ابدال» معروف بود در روزگار قاجار ساخته شده است.

هم اکنون درهای این خانه فقط در ساعات اداری برای مراجعان اداری باز می باشد. ارگ بردسیر نیز به فاصله کمی از این بنا در آنسوی خیابان شلوغ و پرترافیک شریعتی قرار دارد که می توانید از آن نیز دیدن کنید.

معماری خانه بهادرالملک بردسیر

این بنا همچون اکثر ابنیه دوره قاجار این بخش از ایران، با پلان حیاط مرکزی و فضاهای اطراف ساخته شده است، بدین نحو که در جبهه شمالی حیاط، سه دری و در جبهه جنوبی، تالار وسیعی وجود دارد که سایر فضاهای جبهه های شرقی و غربی که شامل انبارها، اتاقهای خدمه و مطبخ می ‌باشد، درخدمت فضای اصلی خانه بوده است.

ازجمله بخش‌ های جالب این بنا علاوه بر تالار بزرگ آن، انبارهایِ طبقه فوقانی جهت ذخیره موادغذایی و برجِ خشتی این خانه است که بخش تحتانی آن به صورت محل گذر عموم است.

مشکلات حفاظتی

با توجه به اینکه بردسیر تعداد کمی بنای تاریخی دارد، هرگونه غفلت موجب می شود جاذبه های تاریخی این شهرستان کمرنگ شود. اخیرا برخی ارگان ها و نهادهای دیگر به ساخت و ساز در مجاورت این بنا پرداختند که به منظر فرهنگی آن آسیب زده است.

با ساخت و سازهای جدید در حریم این خانه از جمله ساختمان بانک رسالت، ساختمانی متعلق به آموزش و پرورش، بلوار جدید آیت الله طاهری و مسجد جامع شهر این بنا با تخریب بیشتری مواجه شده است که خطر جدی فروریختن و خروج از لیست آثار ثبت ملی آنرا تهدید می کند.

بنا به اطلاعات گزارش شده اخیرا حریم مصوب بنای تاریخی خانه بهادرالملک تهیه و تایید شده و بزودی به نهادها و ارگان های مرتبط از قبیل شهرداری بردسیر ارسال می شود.

حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید