استان کرمان بسیار تماشایی است همراه باشید از زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان بدانید.

زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوهبنان از شهرهای استان کرمان می باشد که نام آن از کوهبانان گرفته شده است زیرا این شهر در بلندترین نقطه مرزی کرمان است.

شهرستان کوهبنان یکی از شهرستانهای استان کرمان است. واژه کوهبنان از واژه کوهبانان می‌آید.

چون بلندترین نقطه مرزی کرمان، کوهبنان است.کوهبنان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است اطراف آن را کوه های مرتفعی احاطه کرده که بلندترین آنها کوه داودان است.

زبان و گویش مردم کوهبنان تفاوت هایی با زبان و گویش کرمان دارد به گونه ای که مردم روستاهای شمالی کوهبنان به جهت نزدیکی به استان یزد لهجه ای آمیخته از لهجه کرمانی و یزدی دارند.

جاذبه‌های زیبا و دیدنی کوهبنان

برج افزاد کوهبندان

برج افزاد کوهبندان در روستایی به همین نام قرار دارد و از آثار تاریخی استان کرمان به شمار می رود. برج افزاد روی بلندی قرار گرفته و ۵ طبقه و ۱۰ متر ارتفاع دارد.

تنها آکواریوم طبیعی ایران در روستای درگزک از توابع شهرستان کوهبنان استان کرمان قرار گرفته است.

چشمه کوهبنان که به آکواریوم طبیعی معروف است محل زیست چندین نوع ماهی به ویژه ماهی قرمز میباشد. علاوه بر ماهی های زیبا در این چشمه گیاهان ابزی رویده اند که چشمه را خیلی بیشتر شبیه آکواریوم میسازد.

از آکواریوم طبیعی درگزک در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر دیدن کرده اند که خود نشان دهنده زیبایی این مکان است همچنین گردشگرانی از فرانسه، آلمان، چین، ژاپن، آفریقا، ایتالیا هم از این چشمه دیدن کرده اند.

زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان

منطقه حفاظت شده کوه آسیاب

منطقه حفاظت شده کوه آسیاب کوهبنان دارای دو رشته کوه مرتفع به هم پیوسته به نامهای کوه داه بدان (مشهور به کوه آسیاب یا حسن کل) و کوه کلیسا با دره و ریزالهای فراوان بوده که این مکانها زیستگاه امنی برای حیات وحش منطقه محسوب می شود.

هم چنین با دارا بودن پوشش جنگلی و مرتعی انبوه یکی از بهترین مناطق بکر و مستعد شهرستان می باشد و پست ترین نقطه منطقه، دامنه ارتفاعات مجاور شهر کوهبنان با ارتفاع ۲۰۱۴ متر از سطح دریا و بلندترین نقطه، ارتفاعات کوه داه بدان (مشهور به کوه آسیاب یا حسن کل) با ارتفاع ۳۲۸۰ متر از سطح دریا می باشد .

تخت امیر

تخت امیر «تخت لطیفی» بنای ساخته شده از سنگ و ساروج در دامنه کوه خانقاه، محلی برای عبادت عارفان و چله‌نشینی آنها بوده که روایت است عارفان بزرگی چون برهان‌الدین کوهبنانی، شاه نعمت‌الله‌ولی در آن جا به تدریس می‌پرداختند و جلسات شبانه خود را برای آموزش علوم و فنون مختلف در آنجا تشکیل می‌داده‌اند.

سنگ نوشته

در دامنه کوه خانقاه و موازی با تخت لطیفی مقابل مسجدالرضا اشعاری زیبا بر دل صخره ای سخت حک شده است که منسوب به کمال الدین خجندی است و قدمت آن حدود ۷۰۰ سال می دانند.

درختان سرو کوهی

در ۱۴ کیلومتری شمال شهر کوهبنان روستایی وجود دارد با درختان بسیار زیبا و تنومند دور تا دور این درختان ۱۲ تا ۱۵ متر و سنشان بیش از ۵ هزار سال است. این درختان به طور طبیعی در دامنه تپه ای روئیده اند که منطقه بسیار زیبا و بکر به وجود آورده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان

جاذبه‌های گردشگری کوهبنان

گذر مارکو پلو

مار کو پلو جهانگرد معروف ایتالیایی ضمن عبور از کوهبنان و اقامت چند روزه در کوهبنان در کتاب خود این چنین می نویسد “کوهبنان شهری خیلی بزرگ است که آهن، فولاد، توتیا و آیینه های فولادی تولید و صادر می شود”.

خانقاه شیخ ابوسعید

در کنار کوهی به نام کوه خانقاه،‌ در کنار پارک برهان‌الدین و در نزدیکی زیارتگاه خواجه خضر،‌ بنایی به نام خانقاه ابوسعید ابوالخیر قرار دارد.

بالای این کوه هم قلعه‌ای مشهور به قلعه دختر قرار دارد که البته در حال تخریب است. در محوطه این بنا سکویی قرار دارد که از سنگ مرمر است و به احتمال زیاد محل درس و مراسم مذهبی شاگردان بوده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان

خانه آل طه

این بنا یکی دیگر از آثار زیبا و تاریخی و از جاهای دیدنی کوهبنان می باشد

بنایی آجری و گنبدی که بر پشت بام آن بادگیری زیبا خود نمایی می کند. نمای جلوی ساختمان با آجرهای تزئینی و به صورت هندسی مزین گردیده است.

فضاهای موجود در این تالار ستوندار، هشتی، شبستان و حیاطی هستند که با درختان زیبا و کهن سال چنار به آن جلوه می دهد همین طور باغی از درختان پسته در مجاور حمام شخصی و قدیمی که نشان از عیا نی بودن این بنا دارد و قدمت آن متعلق به دوره قاجاریه می باشد.

امامزاده بی بی عصمت

در قسمت شمال غربی شهرستان کوهبنان استان کرمان مرقد مطهرامامزاده سیّده بی بی عصمت خاتون قرار گرفته است. مزار مطهرامامزاده سیّده بی بی عصمت خاتون همه روزه پذیرای عاشقان ولایت و شیعیان آن حضرت میباشد.

مطهرامامزاده سیّده بی بی عصمت خاتون در محلی با آب و هوای بسیار عالی و مناسب قرار دارد و اکثر مراسمات مذهبی شهرستان کوهبنان در این امامزاده برگزار میشود همچنین مردم از روستا ها و شهر های اطراف برای زیارت به این امام زاده می ایند.

زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان

آسیابهای هشت گانه

آسیاب‌های هشت‌گانه آبی کوهبنان یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران است که نشان از خلاقیت مردمان کوهبنان و قدرت درک و فهم ایرانیان دارد که سلسله آسیاب‌های آبی هشت‌گانه در شمال شهر کوهبنان قرار دارند و از جاهای دیدنی کوهبنان می باشد

هشت آسیاب که به صورت متوالی و پشت سر هم ساخته شده و هر کدام به نام صاحب آن نامیده می‌شوند که آب این آسیاب‌ها از قنات ده‌ملک گرفته می‌شود و در کنار این آسیاب‌ها درختان تنومند چنار وجود دارد که فضایی مشجر و زیبا را به وجود آورده است، مکانی مناسب و حیرت‌انگیز با طنین زیبای آب که آرامش و آسایش مسافران است، قدمت این آثار را بیش از یک هزار سال می‌دانند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید