برای کار نکردن شکم نوزاد علل مختلفی وجود دارد. رژیم غذایی، شیر خشکی که استفاده می‌کنید، ترکیبات شیر مادر، کم آب بودن بدن، تغییرات آب و هوایی، مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند در عملکرد روده نوزاد تاثیر داشته باشند.

علت کار نکردن شکم نوزاد چیست؟

کار نکردن شکم نوزاد یکی از آن مشکلاتی است که هر مادر حداقل یک بار آن را تجربه کرده است. برای نوزادان زیر 40 روز و کودکان بالای 40 روز علت کار نکردن شکم نوزاد به عادات غذایی و وضعیت گوارشی آنها وابستگی بسیار شدید دارد. بیشتر پزشکان معتقدند که کار نکردن شکم نوزاد و نداشتن دفع مدفوع برای نوزادان حتی تا یک هفته هم نگران کننده نیست؛ اما به طور کلی راه حل‌هایی وجود دارد تا این مشکل رفع شود و نوزاد دفع داشته باشد.

برای دفع مدفوع نوزاد چه کار کنیم؟

پیش از هر کاری باید بدانید مراقبت از نوزاد تازه متولد شده، حساسیت بالایی دارد و توجه به کارکرد دستگاه گوارش، معده و روده‌ الزامی است. از همین جهت به دستگاه گوارش به زمان نیاز دارد تا دفع کند، هضم کند و به طور کلی گوارش مطلوبی داشته باشد. با توجه به اینکه بیشتر نوزادان از حدود دو هفتگی تا آغاز ماه چهارم دچار دل دردهای کولیکی هستند و از این مشکل رنج می‌برند، والدین می‌توانند از تکنیک‌های خاصی استفاده کنند تا هم این دل‌دردها را تسکین دهند و هم اینکه کمک کنند تا نوزاد هاضمه و گوارش بهتر و مطلوب‌تری داشته باشد تا به این ترتیب دل‌درد کمتری را تجربه کند. این تکنیک‌ها به دفع مدفوع و گاز محبوس در شکم نوزاد هم کمک می‌کند و به طور کلی باعث می‌شود نوزاد احساس راحتی بیشتری کند.

ماساژ با روغن زیتون

یکی از کارهایی که می‌توانید برای دفع مدفوع نوزاد انجام دهید، ماساژ شکم در جهت عقربه‌های ساعت با روغن زیتون بکر و تصفیه نشده است. این کار در واقع یک راه درمان کار نکردن شکم نوزاد هم هست. برای این منظور صبر نکنید که نوزاد دچار دل درد شود یا مدتی باشد که دفع مدفوع نداشته است؛ بلکه به صورت روزانه و مکرر شکم او را ماساژ دهید تا کمک کنید حال بهتری را تجربه کند.

ورزش شکم و پاها

علت کار نکردن شکم نوزاد چیست؟

روش خانگی دیگر برای دفع مدفوع و گاز و کم کردن دل درد نوزاد، ورزش شکم و پاهای نوزاد است؛ به این ترتیب که پای نوزاد را از زانو خم کنید و به طرف داخل شکم ببرید. سپس کمر نوزاد را در حالی که پاهای او خم است به آرامی بچرخانید. این کار را در چند شماره از طرف چپ و راست تکرار کنید. این ورزش کمک می‌کند گاز محبوس در شکم نوزاد خارج شود و روده‌های نوزاد حرکت داشته باشد و در نهایت نوزاد دفع داشته باشد.

پدی لاکت

قطره پدی لاکت یکی از بهترین قطره‌هایی است که می‌توانید از زیر یک ماه تا دو سالگی برای کودک خود استفاده کنید. با استفاده از این قطره یک تیر و چند نشان را هدف خواهید گرفت. قطره پدی لاکت یک فرمول سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) است و مقادیر بالایی از 3 سویه باکتریایی ایمن و مفید به همراه فروکتولیگوساکاریدها به عنوان پری بیوتیک را دارد. لازم است بدانید که استفاده از مخلوط سویه‌ها می‌تواند در حل مشکلاتی مانند قولنج (نفخ) نوزاد، اسهال، یبوست و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

شیر خشک‌های کامفورت

اگر نوزاد شما از شیر خشک تغذیه می‌کند یا اگر از شیر خشک به عنوان تغذیه تکمیلی نوزاد استفاده می‌کنید و در عین حال با دل درد و نفخ زیاد نوزاد روبه‌رو هستید، پیشنهاد ما این است که به سراغ شیر خشک‌های سری کامفورت بروید. این شیر خشک‌ها به دلیل ترکیبات خاصی که دارند کمک می‌کنند دفع مدفوع روزانه نوزاد همیشگی باشد، اسهال نداشته باشد و به طور کلی به دلیل پروبیوتیک‌هایی که دارند، حرکت روده و عملکرد دستگاه گوارش نوزاد به طور چشمگیر و بسیار قابل توجه‌ای بهبود پیدا کند و نهایتا نوزاد خواب راحت و احساس بسیار بهتری داشته باشد.  

شیاف گلیسیرین

راه آخر برای رفع مشکل مدفوع نکردن نوزاد استفاده از شیاف گلیسیرین است. یقین بدانید که بعد از استفاده از این شیاف حتما نوزاد دفع مدفوع خواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که استفاده مداوم از شیاف گلیسیرین هرگز توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث می‌شود روده نوزاد تنبل شود و برای دفع نیاز به مداخله داشته باشد؛ بنابراین برای استفاده از این شیاف محتاط باشید و به طور همیشگی از آن استفاده نکنید و برای استفاده از آن حتما از پزشک متخصص اطفال کمک بخواهید.

چرا شکم نوزاد کار نمی‌کند؟

علت کار نکردن شکم نوزاد چیست؟

برای کار نکردن شکم نوزاد علل مختلفی وجود دارد. رژیم غذایی، شیر خشکی که استفاده می‌کنید، ترکیبات شیر مادر، کم آب بودن بدن، تغییرات آب و هوایی، مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند در عملکرد روده نوزاد تاثیر داشته باشند.

برای مثال تغییر در رژیم غذایی مادر برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، در دل درد، دفع مدفوع و حتی اسهال و یبوست او تاثیر مستقیم دارد.

یا اگر به تازگی شیر خشک نوزاد را تغییر داده‌اید و از شیر خشک جدید و با فرمول جدیدی استفاده می‌کنید، ممکن است نوزاد را دچار یبوست یا اسهال و نفخ کنید. در این شرایط باید بدانید که شیر انتخابی برای نوزاد شما انتخاب مناسبی نیست و مجبورید مجددا آن را تغییر دهید.

همچنین تغییرات آب و هوایی و منطقه‌ای به شدت در گوارش و هضم نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان تاثیر دارد. بنابراین در مسافرت‌ها یا حتی سفرهای بین شهری کوتاه که بیشتر از دو روز طول می‌کشد، کار نکردن شکم نوزاد کاملا طبیعی است. در این حالت به محض اینکه به منزل بروید و وارد منطقه آب و هوایی همیشگی و روتین خود شوید، نوزاد دفع خواهد داشت. اگر مدت طولانی از منزل دور هستید، می‌توانید برای کمک به دفع نوزاد از شیاف گیلیسیرین استفاده کنید.

صبور باشید

اگرچه راه‌های بسیاری برای درمان خانگی کار نکردن شکم نوزاد وجود دارد، اما مرحله اول و اولین کاری که برای کار کردن شکم نوزاد باید انجام دهید، صبوری است. وقتی نوزاد دفع ندارد، همه شرایط و جوانب را بسنجید تا بتوانید حدس بزنید چه عامل احتمالی ممکن است در دفع نداشتن نوزاد تاثیر داشته باشد. وقتی عامل را پیدا کنید و آن را از سر راه بردارید، خیلی زود متوجه خواهید شد که نوزاد دفع دارد. بنابراین به نوزاد، دستگاه گوارش، سیستم گوارش و هضم او و به طور کلی به روده‌های نوزاد فرصت دهید تا کار خود را انجام دهند و در این مسیر مداخله جدی و همیشگی نداشته باشید.

منبع: گهواره gahvare.net

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید