همدان جاهای دیدنی جالبی دارد همراه باشید تا بدانیم خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست.

خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: ملایر شهری کهن با آثاری ارزشمند است که به مهد هنر منبت کاری شهرت دارد.

اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید و تجربه سفری هیجان‌انگیز را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم به دیدنِ منطقه‌ی شورکات که بر روی تپه‌ای طبیعی قرار داردبروید و از انجا راهی بازدید از آتشکده نوشیجان شوید و از بقایای این اثر ارزشمند ملایر دیدن کنید.

با قدم زدن در میان محوطه تاریخی نوشیجان، می‌توانید معماری بی‌نظیری را ببینید که نشان از شکوه و قدرت پادشاهان در زمان‌های دور این دیار دارد.

جالب است بدانید که نام ملایر از دو واژه‌ «مال» و «آگر»، ترکیب شده است. در لغت مال به‌معنای «خانه» و آگر نیز به‌معنای «آتش» است. ازاین‌رو ترکیب این دو واژه «مال‌آیر»، یعنی «سرزمین آتش» را ایجاد کرده است.

البته از دیدگاه گروهی از کارشناسان و محققان، ترکیب این دو واژه، به «سرزمین آریایی‌ها» نیز تعبیر شده است.

تولید مبل، از اصلی‌ترین مشاغل در این شهرستان است و ملایر عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ مبل در کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین نام ملایر در لیست شهرهای صنایع دستی کشور به «شهر ملی مبل و منبت»، ثبت شده است.

مسجد سیفیه

مسجد سیفیه در دوره قاجار به دست سلطان محمد میرزا سیف الدوله (پسر عضددوله فرزند شاه قاجار) ساخته شده است.

این مسجد شباهت زیادی به مسجد دولت‌شاه کرمانشاه دارد. شبستان مسجد سیفیه ملایر از ۱۲ طاق گنبدی آجری ساخته شده و شبستان ستون‌دار آن ۵ متر ارتفاع دارد. مسجد سیفیه از جاهای دیدنی ملایر با نام مسجد پارک سیفیه ملایر شناخته می‌شود.

آدرس مسجد سیفیه

مسجد سیفیه ملایر در منطقه پارک سیفیه و محله پاسداران ملایر قرار دارد. برای بازدید از مسجد سیفیه به میدان دکتر بابک، خیابان سهراب زند، خیابان ارشاد بروید.

خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست؟

مسجد شیخ الملوک یا مسجد جامع ملایر

مسجد شیخ الملوک از جاهای دیدنی ملایر با نام مسجد جامع ملایر شناخته می‌شود. این مسجد از آثار دوره قاجار است که در محدوده بازار ملایر قرار دارد.

از سمت ورودی بازار شیخ الملوک کتیبه‌ای تاریخی در بالای درب مسجد جامع ملایر نظرتان را به خود جلب می‌کند.

کتیبه نشان می‌دهد که مسجد در سال ۱۲۲۶ هـ. ق. توسط شیخ الملوک (پسر نهم فتحعلی شاه قاجار، شیخ علی میرزا ملقب به شیخ الملوک) ساخته شده است.

در دوره قاجار شیخ علی میرزا به مدت ۲۶ سال حاکم ملایر و تویسرکان بود. سبک معماری مسجد جامع ملایر در عین سادگی، خاص و تداعی‌گر بناهای قاجاری است.

مسجد جامع ملایر قبلا دو شبستان با قدمت و سبک ساخت متفاوت داشت که به جای آن‌ها یک تالار به سبک جدید ساخته شده است.

«گنبدخانه»، قسمت اصلی مسجد شیخ الملوک از جاهای دیدنی ملایر است که در ضلع جنوبی صحن قرار دارد. محراب مسجد با کتیبه مقرنس و کاشی کاری تزیین شده است. مسجد جامع ملایر در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس مسجد شیخ الملوک

آدرس مسجد جامع شیخ الملوک در ملایر، خیابان شهدا، جنب بازار کفاش‌ها واقع است.

خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست؟

آرامگاه حضرت یوشع بن نوح

آرامگاه یوشع بن نوح یکی دیگر از دیدنی های ملایر است که در میان بعضی از مردم محلی با نام مقبره بابا حسین یا دد حسین شهرت دارد.

قدمت بنای برج مقبره بابا حسین ملایر به قرون ۶ تا ۸ هجری قمری برمی‌گردد. این مقبره محل دفن یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل است و در گذشته برای مردم یهودی ساکن ملایر اهمیت زیادی داشت.

معماری بنا از بیرون به شکل ۱۲ ضلعی و از داخل ۸ ضلعی است. مقبره بابا حسین که نام دیگر آرامگاه یوشع بن نوح است، از نوع برج مقبره‌های گنبد مخروطی است.

طاق نماهای داخلی هر یک از اضلاع برج مقبره در قاب مستطیلی شکل قرار دارند. این قاب‌های مستطیلی با آجرکاری برجسته ایجاد شده‌اند.

آدرس آرامگاه حضرت یوشع

برای بازدید از آرامگاه حضرت یوشع بن نوح از جاهای دیدنی ملایر باید به ۳۰ کیلومتری جنوب غرب ملایر، جاده ملایر بروجرد، کیلومتر ۲۰ روستای یونس به روستای کمربنه بروید. مقبره حضرت یوشع بن نوح، که نام دیگر آن برج آرامگاه بابا حسین است، در روستای سیاه کمر قرار دارد.

خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست؟

آتشکده نوشیجان

آدرس: ۱۶ کیلومتری ملایر

در فاصله‌ ۲۰ کیلومتری از شمال غرب شهرستان ملایر یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی استان همدان قرار گرفته است. «آتشکده‌ نوشیجان»، نام این اثر تاریخی است که در منطقه‌ «شورکات» و روی تپه‌ای طبیعی با ارتفاعی نزدیک به ۳۷ متر قرار دارد.

در تپه‌ نوشیجان، سه طبقه‌ از سه دوره‌ فرهنگی مادها، هخامنشیان و ساسانیان کشف شده است

نوشیجان، تپه‌ای است باستانی که طی کاوش‌های انجام شده بر آن، سه طبقه‌ که هرکدام متعلق به یک دوره‌ فرهنگی است، کشف شده است.

گفته می‌شود که مادها از اواسط قرن هشتم قبل از میلاد تا نیمه‌ نخست قرن ششم پیش از میلاد، در این تپه زندگی می‌کردند.

آثاری که از آتشکده برجای مانده است عبارت است از تالار ستوندار (آپادانا)، چندین اتاق، چندین انبار، حصار، دژ، نخستین نیایشگاه که همان بنای قدیمی در جبهه‌ غربی تپه است و معبد مرکزی که باستان‌شناسان معتقدند این معبد دومین نیایشگاه بوده است.

خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید