جاهای دیدنی ملایر تماشایی است همراه باشید و بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: طبیعت گردی در ملایر یکی از تجربه‌های فراموش‌نشدنی از جاهای دیدنی ملایر برای گردشگران است.

خیلی‌ها جاهای دیدنی طبیعی ملایر را نمی‌شناسند و وقتی برای اولین بار سفر به ملایر را تجربه می‌کنند از دیدن طبیعت بکر و بی‌نظیر ملایر شگفت‌زده می‌شوند.

این شهر از سرانه فضای سبز بالایی برخوردار است و جاذبه های طبیعی ملایر همدان به قدری زیبا هستند که همه گردشگران را مسحور خود می‌کنند.

در ادامه باهم سری به بعضی از جاهای دیدنی طبیعی ملایر می‌زنیم.

غار دره فراخ

غار دره فراخ از جاهای دیدنی ملایر غاری معمولی نیست. همین معمولی نبودن باعث شده گردشگران سختی رد شدن از این غار تنگ و تاریک را تحمل کنند.

اما سوال اینجاست که در انتهای غار چه چیزی در انتظارتان است؟ ابتدا اجازه دهید کمی از مشخصات غار برایتان بگویم و بعد برسیم به جواب سوال.

غار دره فراخ از جاهای دیدنی ملایر نزدیک روستای جوزان و در ارتفاع ۲۲۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

ابعاد دهانه غار دره فراخ حدود ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است. ارتفاع کم گلوگاه دهانه ورودی، رد شدن از غار را سخت کرده و باید به صورت خمیده از آن عبور کنید.

داخل غار پر از گِل و لای و لغزنده است، چون از سقف آن آب می‌چکد.

پس حتما کفش مناسب بپوشید. بعد از پایین رفتن از پله‌ها، آنچه که در انتهای غار منظر شماست را خواهید دید؛ برکه‌ای فوق‌العاده که تماشای آن ارزش عبور سخت از غار دره فراخ را دارد.

آدرس غار دره فراخ

آدرس غار دره فراخ واقع در همدان، ۱۸ کیلومتری جنوب شرق ملایر، روستای جوزان ملایر، در جاده جوراب گماسا است.

غار کسب

یکی از جاذبه های طبیعی ملایر غار کسب است.

غار کسب از جاهای دیدنی ملایر در زیر تپه‌ای بزرگ و دور از چشم پنهان شده؛ به همین دلیل است که به آن نهانگاه هم می‌گویند. چون غارها با تاریخ گره خورده‌اند، همیشه باعث تحریک حس کنجکاوی گردشگران شده‌اند.

اگر عاشق طبیعت‌گردی، تاریخ و کمی هیجان هستید، این جای دیدنی ملایر مناسب شماست!

غار کسب از جاهای دیدنی ملایر به صورت طبیعی از راهروهای طولانی و کوتاه به صورت شبکه‌ای تشکیل شده است.

در میان این راهروها چند اتاقک و چند چاه منتهی به آب را می‌توانید ببینید.

به محض اینکه قدم به داخل غار می‌گذارید بادی خنک از دل تاریک غار نوازش‌تان می‌کند. وجود چند هواکش و روزنه‌های ضعیفی از نور، محیط غار را مرموزتر کرده است.

آدرس غار کسب

برای بازدید از غار کسب ملایر باید به ۲۶ کیلومتری ملایر بروید و از آنجا وقتی به ۷ کیلومتری شرق روستای جوکار رسیدید وارد روستای کسب شوید.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

تالاب آق‌گل ملایر

در میان جاهای دیدنی ملایر، تالاب آق‌گل به همراه پوشش گیاهی خاص و منظره چشم نواز کت کوه جایی عالی برای عکاسی و تنفس اکسیژن خالص است.

مردم محلی به تالاب آق‌گل، تالاب کرد خورد و تالاب همدان هم می‌گویند. اگر می‌خواهید از تماشای پرندگان مهاجر و پوشش گیاهی در زیباترین حالت لذت ببرید پاییز، پادشاه فصل‌ها را برای سفر انتخاب کنید.

این تالاب از جاهای دیدنی ملایر تقریبا پناهگاه ۵۰ گونه پرنده مهاجر از قفقاز، اسکاندیناوی، سیبری و روسیه است. تالاب آق‌گل ملایر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و شکار در این منطقه ممنوع است.

بهترین زمان بازدید از تالاب آق گل ملایر اواخر پاییز تا اوایل بهار است. بهار و تابستان فصل مناسبی برای بازدید از تالاب نیست. سطح آب تالاب آق‌گل در فصول بهار و تابستان کم می‌شود و رو به خشکی می‌رود.

آدرس تالاب آقگل

تالاب آقگل ملایر بین استان مرکزی و همدان، در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر خنداب قرار دارد. آدرس تالاب آق‌گل ملایر در شهرستان اسلامشهر آق‌گل،‌ جاده توتل، تالاب آق گل است.

منطقه‌ حفاظت شده‌ لشگر

«منطقه‌ حفاظت شده‌ لشگر» را می‌توان یکی دیگر از جاهای دیدنی استان همدان معرفی کرد. این منطقه در بخش شرقی و جنوب شرقی این شهرستان قرار گرفته و با مساحت تقریبی ۱۶ هکتار، زیستگاه مناسبی برای گونه‌های متنوعی از جانوران و گیاهان محسوب می‌شود.

لشگر به واسطه‌ موقعیت طبیعی و توپوگرافی از سه منطقه‌ دشتی، تپه ماهوری و کوهستانی برخوردار بوده که مناطق کوهستانی به مکان مناسبی برای زندگی حیواناتی همچون کل و بز، تپه ماهوری به زیستگاه گونه‌هایی از قوچ و میش ارمنی و نواحی دشتی نیز با تغییر کاربری که توسط روستاییان صورت گرفته است، به محلی ایدئال برای کشت باغ‌های انگور تبدیل شده است.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

حضور چشمه‌های فصلی در کنار چشمه‌های دائمی در این منطقه‌ حفاظت‌شده، باعث رشد و نمو پوشش گیاهی متنوع شده که بخش عمده‌ای از ذخایر گیاهی استان همدان را تامین می‌کند.

این منطقه از ملایر از سال ۱۳۶۳ به‌عنوان منطقه‌ شکار ممنوع و پس از آن به منطقه‌ حفاظت‌شده تبدیل شده است.

آدرس: ملایر، جوزان

تپه گونسپان (پاتپه)

قدمت تپه گونسپان از جاهای دیدنی ملایر به هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد. این تپه در دل خود یادگاری‌های زیادی از قبل مادها تا دوره قاجار دارد.

گونسپان به خاطر نزدیکی به روستای پاتپه، به اسم پاتپه معروف است. متاسفانه قسمت پایینی تپه باستانی گونسپان (پاتپه) بعد از آبگیری سد کریم خان در وسط آب فرو رفت.

احتمال می‌رود تپه مادی کاملا غرق شود و این اثر ارزشمند تاریخی برای همیشه از بین برود.

آدرس تپه گونسپان

تپه گونسپان (پاتپه) در شهرستان ملایر و جاده اراک قرار دارد.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد KR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    5 4
    ملایر. یعنی تمام نعمتهای خدا در یک سرزمین. لطفا. بیستم. شهریور که موقع برداشت انگور است به این شهر زیبا تشریف بیاورید واز. تا از نزدیک با رسم و رسوم. مردمان. این. دیار بهتر آشنا شوید. قدم شما را بر. دیده. میگذاریم
  • محمد KR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    9 3
    ملایر. یعنی تمام نعمتهای خدا در یک سرزمین. لطفا. بیستم. شهریور که موقع برداشت انگور است به این شهر زیبا تشریف بیاورید واز. تا از نزدیک با رسم و رسوم. مردمان. این. دیار بهتر آشنا شوید. قدم شما را بر. دیده. میگذاریم
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    1 0
    مردم خوب ملایر مهمان نواز و مردم خوش برخوردی هستند انشاالله همیشه سلامت باشند امیر از همدان
  • احمد IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    پرچم ملایر بالاست زنده باد شهر تاریخی عزیزمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید