جاهای دیدنی همدان بسیار است همراه باشید و از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید، بدانید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: ملایر، به شهری تاریخی با دیدنی های بسیار و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و نیز به مهد هنر منبت‌کاری و ساخت مبل در سراسر ایران شهره است.

این شهرستان زیبای غرب کشور، عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان را به واسطه‌ جمعیتی که در خود جای داده، کسب کرده است.

باستان‌شناسان، پیشینه‌ زندگی بشر در این سرزمین را برابر با تمدن عیلامیان عنوان کرده‌اند.

ایشان کاوش‌هایی را در ۱۵ کیلومتری غرب این شهرستان که به «تپه‌ نوشیجان» نام گرفته است، انجام داده و در طی این تحقیقات در این تپه‌ باستانی، سه طبقه‌ مورد شناسایی قرار گرفت.

طبق اطلاعات اعلام شده توسط محققان، طبقه‌ نخست متعلق به مادها، طبقه دوم متعلق به هخامنشیان و طبقه‌ سوم متعلق به ساسانیان عنوان شده است.

برخی از باستان‌شناسان معتقدند که قدیمی‌ترین سندی که نشان می‌دهد شهر ملایر در دوره ساسانیان وجود داشته، حک شدن نام «Malayir»، روی سکه‌های این دوران است که برخی از آن‌ها امروزه برجای مانده است.

جالب است بدانید که نام ملایر از دو واژه‌ «مال» و «آگر»، ترکیب شده است. در لغت مال به‌معنای «خانه» و آگر نیز به‌معنای «آتش» است.

ازاین‌رو ترکیب این دو واژه «مال‌آیر»، یعنی «سرزمین آتش» را ایجاد کرده است. البته از دیدگاه گروهی از کارشناسان و محققان، ترکیب این دو واژه، به «سرزمین آریایی‌ها» نیز تعبیر شده است.

تولید مبل، از اصلی‌ترین مشاغل در این شهرستان است و ملایر عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ مبل در کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین نام ملایر در لیست شهرهای صنایع دستی کشور به «شهر ملی مبل و منبت»، ثبت شده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید

جاذبه‌های زیبا و دیدنی ملایر

آتشکده‌ نوشیجان

در فاصله‌ ۲۰ کیلومتری از شمال غرب شهرستان ملایر یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی استان همدان قرار گرفته است.

«آتشکده‌ نوشیجان»، نام این اثر تاریخی است که در منطقه‌ «شورکات» و روی تپه‌ای طبیعی با ارتفاعی نزدیک به ۳۷ متر قرار دارد.

نوشیجان، تپه‌ای است باستانی که طی کاوش‌های انجام شده بر آن، سه طبقه‌ که هرکدام متعلق به یک دوره‌ فرهنگی است، کشف شده است.

گفته می‌شود که مادها از اواسط قرن هشتم قبل از میلاد تا نیمه‌ نخست قرن ششم پیش از میلاد، در این تپه زندگی می‌کردند. آثاری که از آتشکده برجای مانده است عبارت است از تالار ستوندار (آپادانا)، چندین اتاق، چندین انبار، حصار، دژ، نخستین نیایشگاه که همان بنای قدیمی در جبهه‌ غربی تپه است و معبد مرکزی که باستان‌شناسان معتقدند این معبد دومین نیایشگاه بوده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید

پارک سیفیه‌ ملایر

آدرس: ملایر، خیابان اراک، اداره فعلی میراث فرهنگی ملایر

در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی، در شمال شرقی ملایر و در دامنه‌ کوهی به نام گرمه، یکی از تفرجگاه‌های قدیمی این شهرستان به همت «سیف‌الدوله» از نوادگان فتحعلی شاه قاجار احداث شد. «پارک سیفیه»، نام این تفرجگاه قدیمی است که دارای مساحت تقریبی ۱۰ هکتار است.

درختان کهنسال چنار، حوضچه‌ها، آب‌نماها و جنگل مصنوعی از بخش‌های پارک سیفیه است که روی تپه واقع شده است. گفته می‌شود که معماری پارک توسط مهندسان کشور ایتالیا صورت گرفته است.

جز بخش‌های ذکر شده، این پارک قدیمی دارای دو استخر، یک ساختمان به‌منظور سکونت سیف‌الدوله و یک مسجد است.

«پارک سیف‌الدوله» نام دیگر این بوستان بزرگ و زیبای جنگلی است.

جاذبه‌های گردشگری ملایر

تالاب کرد خورد ملایر

آدرس: ملایر، شهر اسلامشهر آق گل

«کرد خورد» یا «آق گل»، نام تالابی است که در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ملایر قرار دارد.

این تالاب به‌دلیل قرارگیری در یک کیلومتری روستایی به نام «کرد خورد» به این نام شهرت یافته است.

بهترین زمان برای تماشای این تالاب زیبا، اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است که دارای چشم‌انداز و مناظری بسیار زیبا و کم‌نظیر می‌شود.

مهاجرت پرندگان در این ایام از مهم‌ترین دلایل ایجاد این زیبایی‌ها است که گردشگران و مسافران بسیاری را برای حضور در این منطقه از کشور، میزبان است.

کشیم کوچک، باکلان بزرگ، اگرت بزرگ، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، چوب پا، چنگر نوک، کاکایی سرسیاه، زرده پره طلایی، پرستوی دریایی تنها چند گونه از پرندگانی است که از سرزمین‌هایی همچون قفقاز، روسیه و اسکاندیناوی به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

تالاب کرد خورد، به‌دلیل بهره‌مندی از مواد غذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی‌ترین آبگیرهای منطقه در غرب کشور است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید

منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر

یکی از دیدنی های طبیعی ملایر، منطقه حفاظت شده لشگردر از جاهای دیدنی ملایر است.

طبیعت لشگردر به قدری بکر و خاص است که با کلمات نمی‌توانم از زیبایی آن برایتان بگویم. وجود پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری علت اصلی تبدیل لشگردر به منطقه حافظت شده است.

اگر شما هم مثل من از تماشای طبیعت و عکاسی از جاهای دیدنی ملایر لذت می‌برید، بازدید از لشگردر را به برنامه سفرتان به ملایر اضافه کنید.

همچنین، در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر درخت‌های انجیر، بادام کوهی، زالزالک، سماق و زرشک هم دیده می‌شوند. اگر خواستید به منطقه حفاظت شده لشگردر بروید حتما کفش راحت و سبک بپوشید، ضدآفتاب بزنید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

البته این را هم بگویم چادر زدن در این منطقه ممنوع است. هنگام بازدید از لشگردر حسابی مراقب باشید تا آسیبی به طبیعت و جاهای دیدنی ملایر در این منطقه زیبا وارد نکنید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید