همراه باشید تا بدانیم سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

به گزارش سلام نو برای بسیاری از مردم ایران این سوال پیش آمده است که تاریخ و روز دقیق سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی امسال ۱۴۰۲ چه روزی است.

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

تاریخ دقیق سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲

در تقویم رسمی سال ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ۱۳ دی سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی می باشد.

  • سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تقویم هجری شمسی مصادف با روز چهارشنبه ۱۳ دی سال ۱۴۰۲ است.
  • سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تقویم هجری قمری مصادف با ۲۰ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ است.
  • سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تقویم میلادی مصادف با ۳ ژانویه سال ۲۰۲۴ است.

صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت.

درباره حاج قاسم سلیمانی

۱۳ دی‌ماه مصادف است با سالروز شهادت سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه حاج ابومهدی المهندس نایب‌رئیس حشد شعبی عراق و چند نفر از اعضای این سازمان.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شخصیتی بسیار برجسته در جبهه مقاومت و از یادگاران دوران دفاع مقدس بود.

هنگامی که خبر شهادت او در رسانه‌های اعلام شد شاید بسیاری از مردم هنوز باورشان نمی‌شد که چنین اتفاقی رخ‌داده است، او چهره درخشان و برجسته محور مقاومت به‌ویژه در دوران مبارزه با شجره خبیثه ملعونه داعش بود.

این شهید بزرگوار توانست جبهه مقاومت را در سراسر جهان تشکیل دهد و به همین دلیل هم آمریکا و صهیونیست‌ها و همه کفار مخالف سردار سلیمانی هستند.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیقهنگامی که عراق در سال ۱۳۵۹ به ایران حمله کرد، حاج قاسم سلیمانی چندین گردان از کرمان را آموزش داد و به همراه آن‌ها راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شد. او حتی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را نیز برعهده داشت. با خاتمه یافتن شورش کردها به کرمان بازگشت و فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان شد.

تأسیس لشکر ثارالله و نخستین فرمانده این لشکر

اواخر سال ۱۳۶۰ سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران طی حکمی سردار سلیمانی را به فرماندهی تیپ ثارالله منصوب کرد.

او بسیار زیرک بود و با استفاده از همین ویژگی در عملیات‌های مختلفی همچون والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۵، تک شلمچه و چندین عملیات دیگر بسیار موفق عملکرد که حاصل آن کارنامه‌ای درخشان در این دوران بود.

سردار حاج قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی ایران هدایت می‌شدند. او تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

نیروی قدس سپاه و انتخاب به‌عنوان دومین فرمانده این نیرو

سردار حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ با حکمی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پس از سردار احمد وحیدی به‌عنوان دومین فرمانده این نیرو انتخاب شد.

او در این نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت و گسترش فعالیت‌های محور مقاومت داشت.

در واقع این فعالیت‌های سردار سلیمانی در کنار شهید عماد مغنیه بود که سبب قدرتمندتر شدن این نیرو و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در خصوص فلسطین و همچنین لبنان شد.

سال ۱۳۸۹ بود که سردار سرتیپ پاسدار حاج قاسم سلیمانی به جهت خدمات فراوان خود از سوی آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی با یک درجه ارتقاء به درجه سرلشکری رسید.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیقهنگامی که داعش در سال ۲۰۱۱ میلادی پیشروی‌های خود را در مناطق عراق و سوریه آغاز کرد، این سردار سلیمانی بود که با حضور خود در این مناطق و با تشکیل جبهه مقاومت کمر یزیدیان زمان را شکست.

دولت اسلامی عراق در آن زمان عملیات‌های تروریستی زیادی را در عراق پایه‌ریزی کرد، بعد از دستگیری «ابو عمر البغدادی»، ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۰ میلادی به‌عنوان سرکرده این گروه تروریستی تعیین شد، هم‌زمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق فعالیت‌های خود در سوریه را آغاز کردند و شاخه این گروهک در عراق با نام «جبهه النصره لاهل الشام» تشکیل شد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ ابوبکر البغدادی در پیامی صوتی ادغام «جبهه النصره» و «دولت اسلامی در عراق» را اعلام کرد تا گروهک تروریستی داعش دولت اسلامی در عراق و شام تشکیل شود.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

داعشی‌های تروریست خیلی زود و در اوائل سال ۲۰۱۴ با انجام عملیات‌های تروریستی و کشتار بی‌رحمانه مردم وارد شهر فلوجه در استان الانبار عراق شدند و پس از آن نیز در شهرهای مختلف این کشور تحرکاتی را انجام دادند.

خرداد سال ۱۳۹۳ تروریست‌های داعش که از حمایت دشمنان استقلال عراق و منطقه غرب آسیا برخوردار بودند، به مرکز استان نینوا در عراق یعنی موصل حمله و فقط در چند ساعت این شهر را تصرف کردند.

سردار سلیمانی با تشکیل محور مقاومت با نیروهایی مانند جنبش النجباء و کتائب حزب‌الله و همچنین حشدالشعبی در عراق و گروه‌هایی نظیر بسیج مردمی سوریه و اتحاد آنها با مدافعان حرم از ایران و تیپ فاطمیون و زینبیون در مقابل داعش ایستادگی کرد و در نهایت با رشادت‌های فراوان درحالی‌که به گفته بسیاری از فرماندهان نظامی داعش تا پشت دروازه‌های کاخ ریاست‌جمهوری سوریه رسیده بودند و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که دیگر امیدی به شکست داعش باشد؛ سردار سلیمانی به همراه مدافعان حرم ایستاد و مانع از گسترش و ظهور بیشتر داعش در منطقه غرب آسیا شد.

در نهایت درسی‌ام آبان‌ماه سال ۹۶ بود که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب پایان رسمی حکومت گروه تروریستی داعش را اعلام کرد. این اتفاق مهم با پایین کشیدن پرچم داعش در شهر بوکمال سوریه نهایی و به همگان نیز اعلام شد.

در واقع این وعده صادقی بود که در آخرین روزهای تابستان همان سال هم از سوی فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم اربعین یکی از فرماندهان جبهه مقاومت شهید «مرتضی حسین‌پور» در گلزار شهدای شلمان لنگرود هم از سوی او اعلام شد.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت سرانجام توسط موشک‌های لیزری پهپاد آمریکایی در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به همراه شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس حشدالشعبی، سردار پورجعفری رئیس‌دفتر شهید سلیمانی، شهید وحید زمانی نیا و شهید هادی طارمی و شهید محمدرضا الجابری رئیس تشریفات حشدالشعبی در پی حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به کاروان آن‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

مردم قدرشناس و همیشه در صحنه ایران اسلامی پس از شهادت سردار سلیمانی و انجام مراسم تشییع در عراق آماده پذیرایی از فرزند خود شدند. پیکرهای مطهر شهداء ابتدا در شهر اهواز و سپس در شهرهای مشهد، تهران، قم و کرمان را تشییع کردند. طبق برآوردهای انجام شده در این مراسم‌ها در حدود ۲۵ میلیون نفر حضور داشتند و پیکرهای مطهر شهدا را تشییع کردند.

زندگی نامه سردار سلیمانی

زمان، مکان و ساعت شهادت سردار سلیمانی

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی معروف به سردار دل‌ها، در ساعت ۰۱:۰۷ بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، در فرودگاه بغداد به درجه رفیع شهادت نائل شد.

سردار سلیمانی چگونه به شهادت رسید

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، طی عملیات آذرخش کبود که به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده انجام شد، هنگامی که برای انجام دیدار با نخست وزیر عراق از فرودگاه بین‌المللی بغداد خارج شد، مورد حمله تروریستی موشک پهپاد نظامی ارتش آمریکا قرار گرفت و به شهادت رسید.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

تاریخ تولد سردار سلیمانی

حاج قاسم سلیمانی در بیستم اسفند سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی قنات ملک، واقع در شهرستان رابر از توابع کرمان چشم به جهان گشود.

اصالت پدر سردار سلیمانی

پدر سردار سلیمانی حسن نام داشت و اصالتاً لر بود. خانواده وی از طایفه سلیمانی یکی از شهرستان‌های کرمان بودند.

همسر قاسم سلیمانی

انتشار خبر درگذشت همسر فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان، سردار غلامرضا سلیمانی و تشابه نام خانوادگی ایشان با سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس باعث شد تا برخی افراد به اشتباه خبر فوت همسر سردار قاسم سلیمانی را منتشر کنند.

روز شهادت سردار سلیمانی به چه روزی نامگذاری شد

۱۳ دی سالروز شهید شدن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش با پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با تصویب شورای فرهنگ عمومی و آرای اعضای حاضر در هفتصد و سی و هفتمین جلسه این شورا که صبح روز سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ برگزار شد، در تقویم کشور به نام «روز جهانی مقاومت - شهادت الگوی اخلاص و عمل سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست استکبار جهانی» نام گذاری شد و بیانگر نقش و جایگاه بی‌نظیر آن شهید والامقام در فرماندهی جبهه مقاومت در عرصه جهانی است. هدف از نامگذاری این روز، پاسداشت مجاهدت‌های خالصانه سردار حاج قاسم سلیمانی برای کشور و گرامی داشت یاد و خاطره وی است.

خلاصه زندگی نامه سردار سلیمانی

شهید قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و در طول جنگ ایران و عراق خدمات بسیاری انجام داد. وی در این جنگ، از فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود. سردار سلیمانی از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۷۶ فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله را بر عهده داشت. سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سال ۱۳۷۶ تا زمان مرگ به عنوان فرمانده در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد و در این مقام نقش مهمی در مقابله با داعش در عراق و سوریه داشت.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

مدارج نظامی و نشان‌های حاج قاسم سلیمانی

  • دریافت درجه سرلشکری در سال ۱۳۸۹
  • دریافت نشان ذوالفقار به عنوان عالی‌ترین نشان نظامی ایران در سال ۱۳۹۷
  • دریافت نشان فتح درجه یک و درجه دو
  • دریافت نشان افتخاری فداکاری ارتش

وصیت نامه سردار سلیمانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

شهادت می‌دهم به اصول دین

اشهد أن لا اله الا الله و اشهد أنّ محمداً رسول الله و اشهد أنّ امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب و اولاده المعصومین اثنی‌عشر ائمّتنا و معصومیننا حجج الله.

شهادت می‌دهم که قیامت حق است، قرآن حق است، بهشت و جهنّم حق است، سوال و جواب حق است، معاد، عدل، امامت، نبوت حق است.

خدایا! تو را سپاس می‌گویم به‌خاطر نعمت‌هایت.

خدایا! از کاروان دوستانم جامانده‌ام

خداوند، ای عزیز! من سال‌ها است از کاروانی به‌جا مانده‌ام و پیوسته کسانی را به‌سوی آن روانه می‌کنم، اما خود جا مانده‌ام، اما تو خود می‌دانی هرگز نتوانستم آنها را از یاد ببرم. پیوسته یاد آنها، نام آنها، نه در ذهنم بلکه در قلبم و در چشمم، با اشک و آه یاد شدند.

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

خطاب به خانواده شهدا

فرزندانم، دختران و پسرانم، فرزندان شهدا، پدران و مادران باقی‌مانده از شهدا، ای چراغ‌های فروزان کشور ما، خواهران و برادران و همسران وفادار شهدا! در این عالم، صوتی که روزانه من می‌شنیدم و مأنوس با آن بودم و همچون صوت قرآن به من آرامش می‌داد و بزرگترین پشتوانه معنوی خود می‌دانستم، صدای فرزندان شهدا بود که بعضاً روزانه با آن مأنوس بودم؛ صدای پدر و مادر شهدا بود که وجود مادر و پدرم را در وجودشان احساس می‌کردم. عزیزانم! تا پیشکسوتان این ملتید، قدر خودتان را بدانید. شهیدتان را در خودتان جلوه‌گر کنید، به‌طوری که هر کس شما را می‌بیند، پدر شهید یا فرزند شهید را، بعینه خوِد شهید را احساس کند، با همان معنویت، صلابت و خصوصیت.

پیام تسلیت شهادت سردار سلیمانی

فرمانده دل‌ها رفت

او رفت تا اسلام بماند تا حق مظلوم پایمال نشود تا اسلام همیشه سرفراز باشد

روحیه جهادی، کار خستگی ناپذیر، تزکیه نفس و خشک نشدن اشک او را آسمانی کرد.

سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

کوچه هایمان را به نامشان کردیم، که هرگاه آدرس منزلمان را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به خانه می‌رسیم.

سالروز شهادت سردار دل‌ها، سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر شما تسلیت باد

تصویرگر شکوه ایرانی بود

معنای حقیقت مسلمانی بود

پرواز در آغوش شهادت بی‌شک

زیبنده قاسم سلیمانی بود

سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

سردارِ پیروزی‌های گذشته و آینده! آسمان شکافته شد و سرداری از سرداران آزادی‌خواه را طلب کرد.

امروز کسی به لقاءالله پیوست که الگوی مبارزان زاهد و سرمشق مجاهدان راه دین، آزادی، ملت‌ها و اعجوبه جنگ‌های منظم و نامنظم بود.

شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

یک شال عزا به هر مسلمان بدهید

بوی خوش او را به گلستان بدهید

بابای تمامی یتیمان بود او

انگشتری‌اش را به یتیمان بدهید

شهید دل‌ها حاج قاسم، شهادتت مبارک

شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

در ظلمت این مسیر غوغا کردی

بی پرده بهار را هویدا کردی

همراه مدافعان دشت گل سرخ

امنیّت باغ را مهیا کردی

شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

دل به یاد تو گریان دیده‌ام پر از باران

این سحر کجا بودی حضرت سلیمانی

مثل مالک اشتر یاور علی گشتی

پشت مرتضی بودی حضرت سلیمانی

سالگرد شهادت مظلومانه سردار سرافراز و پرافتخار اسلام و ایران، سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تسلیت باد

سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا سرانجام سردار سلیمانی عزیز را به مقام والای شهادت رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. او نمونه برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود که همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.

شهادت سردار دل‌ها سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

اجر یک عمری رشادت را گرفت

غرق خون اذن زیارت را گرفت

مرگ در بستر برایش ننگ بود

از گل نرگس شهادت را گرفت

شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به محضر امام زمان (عج) و رهبر انقلاب و شما مردم عزیز تسلیت عرض می‌نمائیم

خوشا به سعادتت که ابوالفضل وار به درجه رفیع شهادت رسیدی و در خاکی که اشقیا در ۱۴۰۰ سال پیش خون سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش را به ناحق به زمین ریختند، آسمانی شدی، تو آسمانی شدی اما زمینی ماندی، چراکه حاج قاسم هنوز زنده است… ت.

یاد و نامت گرامی و راهت پر رهرو باد «سردار دل ها»

سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

در ظلمت این مسیر غوغا کردی

بی پرده بهار را هویدا کردی

همراه مدافعان دشت گل سرخ

امنیت باغ را مهیا کردی

سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر عموم مردم شریف ایران تسلیت باد

سالروز  شهادت حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید