این روزها همه نگران وضعیت آب و هوای کشور و کمبود بارش هستند، اما آینده این نگرانی چه خواهد شد؟

جنگ آب و هوا مدرن خواهد شد؛ باید به تکنولوژی مجهز شویم

فائزه صدر در ستاره صبح نوشت: در این روزهای بی برف و بی باران، شهروندان در محاصره آلاینده ها و شایعات قرار گرفته اند. اخباری مبنی بر مداخله خارجی در تغییرات اقلیمی، استفاده از تکنولوژی هارپ، ربودن ابرها و... فضای مجازی را درنوردیده و بر هراس از خشکسالی می افزایند. ستاره صبح در گفت و گو با دو کارشناس محیط زیست به بررسی نسبت بی‌بارشی و مداخله تکنولوژی در آن پرداخته که در ادامه می خوانید:

جنگ آب و هوا جنگی سنتی نخواهد بود، باید به ابزار تکنولوژی مجهز شویم

فاطمه شاهسوندی، کارشناس ارشد محیط زیست در رابطه با پدیده هارپ و تاثیر این تکنولوژی بر وضعیت بی بارشی گفت: عکس ها و فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد در شمالغرب کشور روی کوه های ترکیه برف نشسته و روی کوه هایی که در حدود اراضی ایران قرار دارند برف نباریده است. این عکس ها و فیلم ها یکی دو مورد نیست و حتی به محافل رسانه ای رسمی کشور هم راه پیدا کرده است. موضوع بحث برانگیز است و نمی توان به سادگی از آن گذشت.

شاهسوندی ادامه داد: این تصاویر را باید هشداری در نظر گرفت و این احتمال را که دشمن وارد مرز آب و هوایی ایران شده، با قوت پیگیری کرد. جنگ آب و هوا یک جنگ سنتی نخواهد بود در این جنگ باید به ابزار تکنولوژی مجهز باشیم. ایران از نظر نظامی قدرت برتر منطقه است. احتمالا برای به زانو درآوردن ایران وارد فاز های دیگری شده اند و از فضا های اکولوژیک و بیولوژیک استفاده می کنند.

وی افزود: آمریکا به فناوری های نوین هوا فضا مجهز است. تکنولوژی هارپ فعلا در انحصار آمریکا است و به شکل مخفیانه از آن استفاده می کنند. هنوز هم دیر نیست یعنی باید سعی کنیم به این فناوری ها دست پیدا کنیم و یا این که حداقل شیوه مقابله با آن را به دست بیاوریم. این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: شایعاتی که در مورد تغییر اقلیم، گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین مطرح می شود همگی از سمت غرب به جهان دیکته شده است. چرا ایران به عنوان هفتمین کشور منتشر کننده کربن معرفی شده است. شاید در آینده این مساله مقدمه ای برای برخورد با ایران است.  شاهسوندی در رابطه با پر بارشی در مناطق مرزی ترکیه گفت: به احتمال زیاد ترکیه از سیستم باروری ابرها استفاده می کند. وقتی پوشش گیاهی و میزان بارش ها در دو سوی مرز و در یک اقلیم آب و هوایی یکسان تا این حد متفاوت است، باید تامل و بررسی شود.

وی ادامه داد: دشمن به شکل جنگ کلاسیک و لشگر کشی نظامی به مقابله با ایران نیامده است، بلکه از طریق ایجاد انحراف در سرچشمه رود هایی که به خاک ایران جاری می شوند، با خشک کردن آب های زیر زمینی، قنات ها ، تالاب ها و دریاچه هایمان و با تغییر اقلیم انسانی به سراغ ایران آمده است.
فاطمه شاهسوندی در رابطه با لزوم استفاده از انرژی سبز گفت: باید به سمت انرژی های پاک برویم، باید از سوخت فسیلی فاصله بگیریم، باید بهره وری و کشاورزی را بالا ببریم ولی با مطالعات و دانش داخلی، نه با نسخه خارجی که حتی مصرف یک فرضیه ساده آن ها هم می تواند برای ما بسیار خطرناک باشد. وی افزود: در دوران قاجار انگلیسی ها برای از بین بردن جنگل های ایران قیمت ذغال بلوط را بالا بردند، مردم ترغیب شدند و درختان بلوط را قطع می کردند و جنگل های زاگرس را از بین بردند. درحالیکه در بطن ماجرا، انگلیس با متریال ارزان به تقویت ناوگان کشتیرانی اش مشغول بود. این کارشناس ارشد محیط زیست در پایان گفت و گو تاکید کرد: شاید برخی مسائل به نظرمان شبیه به فیلم های علمی و تخیلی بیاید، اما اگر یک درصد هم جای شک دارد، باید پرسشگر باشیم تا به دنبال فناوری برویم و راه مقابله با دشمن را پیدا کنیم.

باروری یا دور کردن ابرها از یک نقطه جغرافیایی امکان پذیر است

مسعود تجریشی، معاون پیشین سازمان محیط زیست در ارتباط با شایعه مداخله خارجی در تغییرات اقلیمی ایران تشریح کرد: من سال ها پیش روز ارتش سرخ درمسکو بودم. در این روز نمایشی از رژه نظامیان در شهر برپا شده بود. در آن تاریخ هوای مسکو ابری بود. روس ها برای جلوگیری از بارش باران در زمان رژه نظامی، روی ابرها مداخلاتی انجام می دهند و با استفاده از طیف الکترومغناطیس ابرها را جابجا می کنند. می توان از این دست مداخلات محدود داشت و جلوی بارش باران را برای مدتی کوتاه گرفت یا بارانی محدود ایجاد کرد.

تجریشی گفت: می توان با استفاده از فناوری، ابرهای در حال گذر از آسمان را بارش زا کرد. برای بارش باران به سه عامل نیاز است. ابتدا نیاز داریم ابر بالا برود. به طور مثال رد شمال کشور بارندگی زیاد است ولی همان ابرها وقتی از سلسله جبال البرز بالا می روند ریزش دارند. همان ابرها در البرز جنوبی باکاهش ارتفاع دیگر بارش ندارند.

وی افزود: عامل دوم که عامل اصلی است رطوبت ابر است باید رطوبتی وجود داشته باشد که ابر ببارد. عامل سوم هسته هایی در هوا هستند که رطوبت را سنگین می کند و موجب بارش باران می شود.

مسعود تجریشی در تایید استفاده ایران از فناوری باروری ابرها گفت: فناوری بارور سازی ابرها یا بارش زا کردن ابرها در یزد آزموده شده است. وقتی ابرها در فراز استان بودند هواپیما بالا می رفت و گلوله هایی حاوی ذرات ریز ید نقره را در هوا شلیک می کرد. به این ترتیب رطوبتی که در هوا بود و به دنبال هسته ای می گشت تا تبدیل به بارش شود به این ذرات می چسبید و به باران تبدیل می شد. ایران این تجربه را دارد و ابر در حال حرکت را بارش زا کرده ایم. وی تاکید کرد: من بارش زا کردن و یا دور کردن ابر ها از یک نقطه جغرافیایی برای حدود 3 یا 4 ساعت را تایید می کنم، زیرا تکنولوژی این کار وجود دارد. اما دزدیدن ابرها یک خیال است و امکان پذیر نیست. معاون پیشین سازمان محیط زیست در خصوص پدیده هارپ افزود: آمریکایی ها از تکنولوژی به نام هارپ صحبت کردند. آمریکا 15 سال روی این تکنولوژی سرمایه گذاری کرده است. یکی از دانشجویان ایرانی خود من در موسسه ای که روی تکنولوژی هارپ کار می کند فعالیت کرده بود. ایشان به من می گفت که موضوع هارپ در آمریکا معادل یک ایده ژول ورنی بود و با حقیقت فاصله زیادی داشت. آمریکا موفق به نتیجه گرفتن از این پروژه نشد و تحقیقات به نتیجه نرسید. تجریشی با اشاره به پدیده گرمایش زمین گفت: هوا در سوئد آنقدر گرم شده که در این فصل از سال به جای برف باران می بارد و این مساله ای عجیب است. امسال به دلیل عدم بارش برف بسیاری از پیست های اسکی اروپا تعطیل شده اند. در کانادا تا امروز فقط یک مورد بارش برف زمستانی ثبت شده است. این وضعیت حاصل پدیده تغییر اقلیم است زیرا دمای هوا در حال گرمتر شدن است. معاون پیشین سازمان محیط زیست در پایان افزود: یکی از بازخورد های تغییر اقلیم افزایش شرایط حدی است. یعنی جهان شاهد تشدید خشکسالی های طولانی و وقوع بارش های سیل آسا خواهد بود. یعنی مناطق خشک، خشکتر خواهند شد و مناطق تر با بارش های سیل آسا تهدید می شوند. در این مورد که بارندگی در کدام مناطق کمتر و در کجا بیشتر خواهد شد اتفاق نظر وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید