آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناسان دیگر به‌تازگی اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد کره شمالی عملیات رآکتور آب سبک را در مجتمع هسته‌ای اصلی‌اش آغاز کرده است تا برای تأمین منبع جدید پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی گام بردارد.

جنگ بازی رهبر کره شمالی در سال ۲۰۲۴

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: رهبر کره شمالی در تازه‌ترین موضع‌گیری جنجالی خود می‌گوید که کشورش قصد دارد در سال ۲۰۲۴ سه ماهواره جاسوسی نظامی دیگر پرتاب کند و مواد مرتبط با فناوری هسته‌ای بیشتری تولید کند و پهپادهای مدرن تهاجمی‌اش را رونمایی کند. با پایان‌یافتن جلسات پنج‌روزه حزب حاکم کره شمالی که اهداف اقتصادی، نظامی و سیاست خارجی را برای سال آینده میلادی تبیین می‌کند، کیم جونگ اون در اظهارات طولانی بار دیگر واشنگتن را به باد انتقاد گرفت. کیم جونگ اون با تأکید بر لزوم تحقق این وعده‌ها، خواستار آمادگی جنگی «قاطع» کشورش برای مقابله با تحرکاتی به رهبری ایالات متحده آمریکا شد. اظهارات کیم جونگ اون در نشست کلیدی حزب حاکم درباره اهداف سال میلادی جدید نشان می‌دهد که او آزمایش‌های تسلیحاتی را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، تشدید خواهد کرد.

سخنرانی کیم در آخرین روز سال ۲۰۲۳ در حالی است که سال میلادی پیش‌رو شاهد برگزاری انتخابات مهم در کره جنوبی و ایالات متحده خواهیم بود. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید آماده گفت‌وگو است، اما وقتی واشنگتن دید که کره شمالی دوباره سراغ آزمایش‌ موشک‌های ممنوعه رفته، تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ‌یانگ اعمال کرد. علاوه بر تحریم، ایالات متحده تمرینات نظامی خود در منطقه را نیز افزایش داد و ادوات نظامی بیشتری ازجمله زیردریایی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای و ناوهای هواپیمابر بزرگ خود را در نزدیکی شبه‌جزیره کره مستقر کرد.

ناظران می‌گویند کیم معتقد است افزایش توان هسته‌ای به او برای برقراری دیپلماسی بلندمدت با ایالات متحده فرصتی دیگر خواهد داد تا در صورت بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به کاخ سفید، بتواند تحریم‌ها را لغو کند.

به نوشته ایندیپندنت به نقل از آسوشیتدپرس، کیم جونگ اون در نشست پنج‌روزه حزب حاکم کره شمالی گفت تحرکات ایالات متحده و متحدانش علیه پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۲۳ بی‌سابقه بوده و شبه‌جزیره کره را تا آستانه یک جنگ هسته‌ای پیش برده است. او اضافه کرد: «این وضعیت بحرانی ما را به سرعت‌بخشیدن به کارها برای کسب قابلیت‌های واکنش جنگی ملزم کرده و لازم است برای سرکوب هر نوع تحریکات دشمنان، آمادگی نظامی کامل داشته باشیم». رهبر کره شمالی برنامه‌های مدنظر برای سال ۲۰۲۴ را پرتاب سه ماهواره جاسوسی نظامی دیگر علاوه بر اولین ماهواره شناسایی این کشور که در ماه نوامبر پرتاب شد، معرفی و درعین‌حال بر نیاز به افزایش تعداد تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تأکید کرد. کیم به مقام‌های کره شمالی دستور داد قابلیت‌های زیردریایی این کشور را افزایش و انواع مختلف تجهیزات جنگی بدون سرنشین مدرن مانند پهپادهای مسلح را توسعه دهند. کیم جونگ اون گفت ارسال تسلیحات، کره جنوبی را به‌طور کامل به «یک پایگاه نظامی پیشرو و زرادخانه هسته‌ای» ایالات متحده تبدیل کرده است. کیم گفت: «اگر به اقدامات نظامی ستیزه‌جویانه نیروهای دشمن نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که کلمه جنگ به یک واقعیت عینی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان گفت که یک مفهوم انتزاعی است». کیم گفت چاره‌ای ندارد جز اینکه به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود ادامه دهد و روابط عمیق‌تری با دیگر کشورهای مخالف ایالات متحده برقرار کند. کره شمالی هم‌اکنون روابط عمیقی با چین و روسیه دارد.

لیف‌ اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول، درباره اظهارات تازه کیم جونگ اون به آسوشیتدپرس گفت: «پیونگ‌یانگ احتمالا منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست تا ببیند در دولت بعدی چه چیزی می‌تواند به دست بیاورد».

رهبر کره شمالی از زمانی که دیدارهای دیپلماتیک خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، در سال ۲۰۱۹ به دلیل مشاجره بر سر برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها از بین رفت، بر مدرن‌کردن زرادخانه هسته‌ای‌اش تمرکز کرده است.

کارشناسان می‌گویند کیم جونگ اون احتمالا فکر می‌کند که ترامپ، در صورت برنده‌شدن در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند به او امتیازاتی بدهد؛ زیرا ایالات متحده از سویی درگیر جنگ روسیه و اوکراین و از سوی دیگر درگیر جنگ اسرائیل و حماس است. نام سونگ ووک، استاد دانشگاه در کره جنوبی نیز گفت که اگر جو بایدن دوباره انتخاب شود، کره شمالی به آنچه می‌خواهد نخواهد رسید، اما پیروزی ترامپ می‌تواند دیپلماسی بین دو کشور را احیا کند؛ زیرا رئیس‌جمهوری سابق آمریکا احتمالا در طول مبارزات انتخاباتی‌اش خواهد گفت که می‌تواند کره شمالی را متقاعد کند آزمایش‌های تسلیحاتی ترسناکش را متوقف کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناسان دیگر به‌تازگی اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد کره شمالی عملیات رآکتور آب سبک را در مجتمع هسته‌ای اصلی‌اش آغاز کرده است تا برای تأمین منبع جدید پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی گام بردارد.

شین وونسیک، وزیر دفاع کره جنوبی، هفته گذشته گفت که این رآکتور احتمالا در مرحله آزمایشی قرار دارد و انتظار می‌رود تا تابستان آینده به‌طور رسمی به بهره‌برداری برسد. از سال گذشته، کره شمالی بیش از صد موشک بالستیک آزمایش کرده است و در مقابل، ایالات متحده و کره جنوبی هم با گسترش رزمایش‌های نظامی و استقرار تجهیزات راهبردی آمریکا مانند بمب‌افکن‌ها، ناوهای هواپیمابر و یک زیردریایی هسته‌ای در کره جنوبی به پیونگ‌یانگ پاسخ داده‌اند. کره شمالی این اقدام‌های سئول را تمرین‌های تهاجمی به رهبری ایالات متحده می‌نامد.

سازمان جاسوسی کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد کره شمالی احتمالا پیش از انتخابات پارلمانی کره جنوبی در آوریل و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر، اقدام‌های نظامی تحریک‌آمیز و حملات سایبری انجام خواهد داد. برخی تحلیلگران هم احتمال می‌دهند که در سال ۲۰۲۴، در امتداد مرزهای زمینی و دریایی پرتنش بین دو کره، درگیری‌های مسلحانه محدودی رخ دهد.

کره جنوبی در ماه آوریل یک انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند که می‌تواند بر دستور کار داخلی و خارجی یون سوک یول، رئیس‌جمهور محافظه‌کار این کشور که موضع جنگ‌طلبانه‌ای در قبال پیونگ‌یانگ دارد، تأثیر بگذارد. سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی هشدار داد «احتمال زیادی وجود دارد که کره شمالی به‌طور غیرمنتظره‌ای دست به اقدامات تحریک‌آمیز نظامی یا حمله سایبری در سال ۲۰۲۴ بزند». رهبر کره شمالی امکان اتحاد با کره جنوبی را در شرایط فعلی رد کرد و دستور داد تا کشورش اساسا اصل و جهت خود را نسبت به کره جنوبی تغییر دهد. کیم جونگ اون همچنین وعده داد که اقتصاد را در بخش‌های فلزات، مواد شیمیایی، برق، ماشین‌آلات و راه‌آهن تقویت کند. او یکی از اهداف کلیدی مدنظر خود را سیاست سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی و فناورانه در مدارس عنوان کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید