مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: اکنون با ۳۳درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم.

میزان بارش‌ باران در کشور تا ۵ دی‌ ۱۴۰۲ / آمار بارش‌ها نگران‌کننده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سیف‌الله آقابیگی در دوازدهمین گردهمایی رؤسای گروه‌های استانی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی، در پاییز بارش قابل‌توجهی نداشتیم.

وی در خصوص وضعیت بارش‌های کشور بر اساس آمار اعلام شده تا ۵ دی‌ماه گفت: متوسط بارش کشور در سال آبی جاری تا امروز ۴۵ میلی‌متر بوده است.

آقابیگی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور بر اساس میزان نرمال بلندمدت ۵۳ساله باید ۶۶ میلی‌متر باران دریافت می‌کرد که اکنون با ۳۳درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم؛ به همین دلیل چه در استان‌های پربارش و چه در استان‌های خشک، آمار بارش‌ها نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: بر اساس این آمار استان‌هایی مانند تهران، قم، مرکزی، فارس، قزوین، زنجان، البرز و چهارمحال‌وبختیاری نسبت به بلندمدت با کاهش بسیار زیاد بارندگی و استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان با کاهش قابل‌توجهی مواجه هستند. در این میان تنها استان‌های سمنان، مازندران، خراسان شمالی و گلستان از ۹ تا ۳۰ درصد رشد بارندگی داشته‌اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آمار مخازن سدهای کشور نیز خوب نیست، افزود: اکنون مجموع آب ورودی به مخازن سدهای کشور ۴.۶ میلیارد مترمکعب است؛ با وجود ورودی کم به مخازن سدها، میزان خروجی از سدها همچنان بالا و با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است و میزان پرشدگی سدهای کشور نیز ۴۰ درصد است.

آقابیگی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید برای مسئله آب، یک فکر علمی بشود. این فرمایش رهبری، مسئولیت پدافند غیرعامل در بخش آب را بیشتر می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: بی‌توجهی به مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، از عدم باور به شرایط کشور ناشی می‌شود. در صورتی‌ که باید در حوزه پدافند یک کار علمی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE شرکت مدیریت منابع آب ایران از تدوین نظام‌نامه جدید در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: بر اساس این نظام‌نامه ساختار کمیته‌های تخصصی مدیریت بحران استان‌ها تغییر خواهد کرد که اکنون در مرحله تجدیدنظر و ارزیابی نهایی است و پس از ابلاغ آن، جلسات مرتبط در استان‌ها باید با عنوان «ستاد مدیریت شرایط اضطراری» برگزار شود.

آقابیگی خاطرنشان کرد: «نظام‌نامه سلامت، ایمنی، محیط‌زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت نیرو» که با تجمیع سه نظام‌نامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، مدیریت ریسک وزارت نیرو و مدیریت محیط‌زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو تدوین شده، محور برنامه‌ریزی و اقدامات هر سه حوزه در بخش آب کشور است.

وی به‌ضرورت مطالعه دقیق و عمل به وظایف نظام‌نامه سلامت، ایمنی، محیط‌زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران توسط مدیران ستادی و استانی وزارت نیرو تأکید کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید