طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، غرب در سکوت تمرکز خود را از حمایت از اوکراین برای پیروزی کامل بر روسیه به بهبود موقعیت کی‌یف در مذاکره نهایی برای پایان دادن به جنگ تغییر می‌دهند.

احتمال موافقت آمریکا با واگذاری بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه

به گزارش سلام نو به نقل از مهر،به گفته یک مقام دولت بایدن و یک دیپلمات اروپایی مستقر در واشنگتن، در شرایطی که کمک‌های آمریکا و اروپا به اوکراین اکنون در خطر جدی قرار دارد، دولت بایدن و مقامات اروپایی بی‌سر و صدا تمرکز خود را از حمایت از هدف اوکراین برای پیروزی کامل بر روسیه به بهبود موقعیت این کشور در مذاکرات نهایی برای پایان دادن به جنگ تغییر می‌دهند.

چنین مذاکره‌ای احتمالا به معنای واگذاری بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه محسوب می‌شود. کاخ سفید و پنتاگون علنا اصرار دارند که هیچ تغییر رسمی در سیاست دولت صورت نگرفته است و آنها همچنان از هدف اوکراین برای خروج کامل ارتش روسیه از این کشور حمایت می‌کنند.

با این همه، مقام‌های آمریکایی و اروپایی به دنبال تقویت مواضع دفاعی اوکراین هستند تا شاید از این طریق بتوانند موضع مذاکراتی این کشور در بحبوحه جنگ با روسیه با هدف برقراری آتش‌بس دائم را تقویت کنند.

مقامات مذکور اروپایی و آمریکایی از تقویت سیستم‌های دفاع هوایی و ساخت موانع ضد تانک و خط خندق در امتداد مرز شمالی اوکراین با بلاروس هم خبر داده‌اند. علاوه بر این، دولت بایدن بر احیای سریع صنعت دفاعی اوکراین برای تامین تسلیحات مورد نیازی که کنگره آمریکا از جایگزینی آن خودداری می‌کند، متمرکز است.

یک مقام دولتی به مجله پولتیکو گفته است، بیشتر این تغییرات استراتژیک با هدف تقویت موقعیت اوکراین در مذاکرات صلح آتی انجام می‌شود. یک مقام کاخ سفید عنوان کرده است: تنها راهکاری که در نهایت این جنگ را به پایان می‌رساند، مذاکره است.

واقعیت این است که بایدن در شرایط کنونی با چالش‌های جدی و عدیده‌ای جهت تداوم بخشی به کمک‌های آمریکا به اوکراین در بحبوحه رقابت‌های سنگین انتخاباتی با جمهوری‌خواهان و به طور خاص دونالد ترامپ رو به رو است. دولت بایدن از ابتدای جنگ اوکراین به دنبال تحقق گزاره پیروی اوکراین بر روسیه بود با این حال در وضعیت کنونی معطوف به توقیف بنیان دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم مخاطرات پیش روی آمریکا در مورد موضوع اوکراین را به خوبی درک می‌کند، به خصوص آنکه نتایج نظرسنجی‌های اخیر، حکایت از محبوبیت بالای ترامپ نسبت به بایدن دارد و ترامپ هم بارها در اظهاراتش خاطرنشان کرده است، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با روسیه بر سر اوکراین توافق خواهد کرد.

اکنون زمزمه‌های مختلفی در مورد آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین مطرح می‌شود با این حال دولت بایدن به دلیل ریسک‌های سیاسی بالقوه این مساله نمی‌تواند از این گزاره حمایت کند. «جان کربی» رئیس بخش ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که دولت بایدن به نقطه پایان توانایی‌های خود جهت ارائه کمک به اوکراین نزدیک می‌شود. این نگرانی هم از منظر سیاسی وجود دارد که پوتین تا زمانی که رئیس‌جمهور آینده آمریکا به صورت قطعی مشخص نشود، برای مذاکره اعلام آمادگی نخواهد کرد.

وی به طور خاص به اقدامات جمهوری‌خواهان در مسدودسازی تلاش‌های دولت بایدن جهت ارائه کمک 60 میلیارد دلاری به اوکراین خبر داده است. با این حال به گفته جان کربی، آمریکا به صورت روزانه با اوکراینی‌ها در تماس است و از نیازها و برنامه های آتی آنها در قالب جنگ اوکراین آگاه می‌شود.

جان کربی مدعی شده که اگر دولت زلنسکی به سمت مذاکرات صلح با روسیه حرکت کند، آمریکا اصول مد نظر خود را به آن تحمیل نخواهد کرد و سعی می‌کند زمینه را برای برای پیشبرد مذاکرات مذکور آن‌گونه که مطلوب اوکراینی‌ها است فراهم سازد.

با این همه نکته قابل تامل در مورد رویکرد دولت بایدن با محوریت جنگ اوکراین این است که این دولت، یک تغییر محسوس و قابل توجه را در رابطه با رویداد مذکور در پیش گرفته است. دولت بایدن در ابتدای جنگ اوکراین تاکید می‌کرد که از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد حمایت می‌کند با این حال، این دولت اکنون می‌گوید که تا زمانی که بتواند از اوکراین حمایت می‌کند.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که موضع‌گیری‌های جدید دولت بایدن با محوریت جنگ اوکراین تعدیل سیاست واشنگتن در این رابطه را بایستی مقدمه‌ای بر آغاز مذاکرات صلح و آتش‌بس با روسیه دانست. در این راستا، اوکراینی‌ها با تاکید بر مواضع دفاعی خود سعی دارند زمان بخرند تا شاید بتوانند در نهایت روسیه را به پذیرش اصول مطلوب خود در قالب جنگ اوکراین قانع سازند.

آمریکا بارها هشدار داده است که توانایی‌اش در ارائه کمک به اوکراین به سرعت در حال کاهش است و از این رو پنتاگون را مجبور کرده است، بودجه کمی که برای حمایت از این کشور باقی مانده است به بسته‌های کمکی کوچکتری اختصاص دهد.

در اوایل این ماه، ایالات متحده آمریکا بسته‌های امنیتی به ارزش 200 میلیون دلار و 175 میلیون دلار را برای حمایت از اوکراین اعلام کرد. این بسته‎‌ها در مقایسه با بسته‌های کمکی بسیار بزرگتری که دولت در گذشته می‌توانست ارسال کند، نسبتا کوچک است. از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در فوریه سال 2022، ایالات متحده آمریکا بیش از 46 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن هم پیشتر در این رابطه عنوان کرده بود که ضروری است که کنگره در اسرع وقت برای پیشبرد منافع امنیت ملی خود از طریق کمک به اوکراین برای دفاع از خود و تامین امنیت آینده آمریکا اقدام کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید