رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: میزان تجارت خارجی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذر ۱۱۲ و نیم میلیارد دلار بود.

افزایش تجارت خارجی ایران به ۱۱۲ میلیارد دلار

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمد رضوانی‌فر روز چهارشنبه در همایش رشد تولید و توسعه تجارت خارجی استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری افزود: ۶۴ میلیارد دلار از سهم تجارت خارجی مربوط به صادرات و ۴۸ و چهار دهم میلیارد دلار مربوط به واردات در ۹ ماه امسال است.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تجارت خارجی کشور در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش هفت درصدی داشت.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم برای نخستین بار در کشور در راستای شفاف‌سازی تجارت خارجه آمار مربوط به صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی را منتشر کرد و طبق این گزارش میزان صادرات نفتی کشور طی ۹ ماهه امسال ۲۶ و نیم میلیارد دلار بود.

وی ابراز کرد: صادرات ۲۶ و نیم میلیارد دلار نفت از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، با توجه به شرایط تحریمی کشور، ارزشمند است و در مقایسه با سال گذشته از لحاظ ارزش افزایش ۱۰ درصدی داشت.

صادرات یکهزار میلیارد دلاری برق و خدمات فنی

رضوانی‌فر تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد دلار خدمات در حوزه برق و حدود ۷۸۰ میلیارد دلار در حوزه خدمات فنی و مهندسی از ابتدای امسال تا پایان آذر از مبدا کشور ایران صادر شد.

وی بیان کرد: حجم مازاد درآمد ارزی کشور در ۹ ماه سال۱۴۰۲ دست‌کم ۱۵ و نیم میلیارد دلار بود و در مجموع، آمارها نشاندهنده ارزش کالاهای صادراتی به میزان ۳۶ و چهار دهم میلیارد دلار با وزن حدود ۱۰۱ میلیون تن است که رشد ۲۶ درصدی را در شاخص وزنی رقم زد.

وی اظهار کرد: ۳۸ و ۲ دهم میلیون تن کالاهای پتروشیمی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار از کشور صادر شد که افزایش ۲۷ درصدی دارد ولی از لحاظ ارزی به دلیل کاهش قیمت جهانی ۱۲ درصد کاهش داشت.

به گفته رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، چین، ترکیه، عراق، امارات و هند از جمله مهم‌ترین مقصدهای کالاهای صادراتی و آلمان، ترکیه، امارات و چین مهم‌ترین کشورهای مبدا وارداتی کالا است و افزایش تنوع شرکای تجاری نکته مهمی است که باید مورد توجه تولیدکنندگان باشد.

رضوانی‌فرد بیان کرد: بزرگترین شریک تجاری ایران بدون نفت، با گردش مالی ۳۲ میلیارد دلار مربوط به کشور چین است.

به گفته وی، در زمینه اقلام اساسی مورد نیاز کشور اقدامات ارزشمندی انجام شد و طبق آخرین گزارش‌ها از مجموع حدود ۲۰ قلم کالای اساسی، حدود ۱۸ و چهارم دهم میلیون تن به میزان ۱۲ میلیارد دلار از این اقلام وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته حجم واردات تفاوتی ندارد.

وی افزود: دولت سیزدهم آذر سال گذشته مصوبه‌ای برای آزادسازی و روانسازی شمش استاندارد طلا داشت که هم فعالان تجاری برای رفع تعهد استفاده کنند و هم ذخایر کشور مستحکم‌تر شود. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذر ۱۹ هزار تن طلا به ارزش یک و سه دهم میلیارد دلار وارد کشور شد.

واردات بیش از چهار هزار خودروی سواری نو به کشور

رضوانی‌فرد تصریح کرد: چهارهزار و ۳۸۶ خودرو سورای نو به ارز ۸۶ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان آذر به کشور وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار ۷۵ درصد گردش تجاری ایران با پنج کشور جهان است و افزایش تنوع شرکای تجاری در توسعه تجارت خارجی موثر است و تنوع شرکای تجاری در استان سمنان مشهود و ارزشمند است.

به گفته وی، متوسط ترکیب واردات و صادرات استان سمنان از ۲۰ کشور جهان است که نشان می‌دهد تنوع شرکای تجاری استان سمنان بالاتر از میانگین کشوری است.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از نکات مهم در تسهیل‌گری فعالیت فعالان تجاری پیش‌بینی‌پذیرکردن فضای اقتصادی است و بر این اساس ایجاد ثبات در مقررات رویکرد مهم دولت سیزدهم است که پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: برای نمونه سال گذشته ۲۰۳ بخش‌نامه موثر بر فعالیت تجارت خارجی صادر و ابلاغ شد و امسال صدور بخشنامه به کمتر از نصف کاهش یافت و اکنون قبل از صدور بخشنامه در حوزه تجارت خارجی، ابتدا محتوا باید در پایگاه قوانین دولت بارگذاری شود که این اقدام، در تسهیلگری تجارت خارجی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه در صدور استعلام‌های گمرکی حدود ۲۱ دستگاه متناسب با نوع کالا نقش دارند و اکنون برای کاهش فرآیند تشریفات گمرکی از ظرفیت قانون تمرکزدایی استفاده شد، ادامه داد: اکنون مدت زمان رسیدگی به استعلام‌ها به نصف کاهش یافت و متوسط پاسخگویی به استعلام‌ها در استان سمنان از میانگین کشوری کمتر است، اما باید به کمتر از سه روز برسد.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۷۰ انبار تخصصی مربوط به گمرک در نقاط مختلف کشور وجود دارد ولی تعداد انبار اختصاصی در استان سمنان با توجه به تعداد واحدهای صنعتی کافی نیست و باید افزایش انبارها مورد توجه باشد.

طبق گزارش‌ها، استان سمنان با یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و معدنی و اشتغالزایی برای ۵۸ هزار نفر به عنوان گلوگاه مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

۱۵ هزار و ۸۱۳ تن کالا به ارزش ۹۲ میلیون دلار به گمرک استان سمنان در نیمه نخست امسال وارد و ۱۵۱ هزار و ۱۹۵ تن کالا به ارزش ۶۲ میلیون دلار صادر شد و بر پایه آمار بخش صنعت و معدن ۳۴ درصد از اشتغال استان سمنان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید