روزنامه عبری از توافق میان رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرده برداشت که بر اساس آن، جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه تا زمانی که انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه دارد، ادامه یابد.

توافق بایدن و نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «عاموس هارئیل»، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه «هاآرتص» نوشت، مادامی که انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه ادامه داشته باشد واشنگتن رژیم صهیونیستی را برای کوتاه کردن جنگ غزه تحت فشار نخواهد گذاشت. وی در عین حال نوشت، اما دقیقا مشخص نیست که این موضوع به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود یا خیر چراکه این رژیم نظامیان زیادی را در این جنگ از دست داده است.

پیش‌بینی‌های اولیه در واشنگتن و تا حدودی در تل‌آویو این بود که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است از رژیم صهیونیستی بخواهد عملیات زمینی فشرده در نوار غزه را تا پایان ماه دسامبر پایان دهد و طرف آمریکایی اجازه دهد حداکثر تا چند هفته دیگر جنگ به شکل فعلی ادامه یابد.

هارئیل گفت، دولت بایدن در ایام کریسمس تا حدودی تلاش خواهد کرد و اگر اتفاق خاصی طی روزهای آینده در جنگ غزه رخ ندهد، آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی نخواهند خواست که جنگ را متوقف کند.

وی ادامه داد، توافق بایدن و نتانیاهو که ادامه جنگ در ازای ورود کمک‌ها را شرط می‌کند، به رژیم صهیونیستی فرصت بیشتری می‌دهد تا به شیوه فعلی خود در این جنگ ادامه دهد.

این نویسنده گفت که ایالات متحده آخر هفته گذشته قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در ازای پاسخ نتانیاهو به خواسته‌های آمریکا برای اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود، وتو کرد.

وی افزود، رئیس‌جمهور آمریکا که پاسخ رژیم صهیونیستی به حمله هفتم اکتبر را توجیه می‌کند و از «نابودی» حماس حمایت می‌کند، به نوبه خود مانع آتش‌بس می‌شود. مادامی که انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه ادامه داشته باشد، آمریکایی‌ها برای تغییر شکل فعلی جنگ رژیم صهیونیستی؛ کاهش نیروها، کاهش مناطق تحت اشغال ارتش و انتقال تدریجی به روش یورش عجله ندارند.

اما در عین حال این نویسنده به دو نقطه ضعف در شرایط فعلی اشاره کرد و مدعی شد، این کمک‌های انسانی به حماس هم کمک می‌کند. این کمک‌ها نه تنها موجب می‌شود فشار مردمی بر حماس کم شود بلکه این جنبش سوخت سیستم‌های تهویه خود و غذای نیروهای خود را تامین می‌کند. وی افزود، اما مطمئن نیست که تاخیر در تغییر شکل فعلی جنگ به نفع رژیم صهیونیستی است یا خیر.

در همین زمینه، هارئیل گفت، برخی از مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای اشغالگر روی تغییر شکل جنگ در سریعترین زمان ممکن تاکید دارند.

نتانیاهو به این امر متهم است که صهیونیست‌ها را گمراه کرده است همچنین این بحث وجود دارد که چقدر جستجوی آهسته و روشمند تونل‌ها و سلاح‌ها به اهداف اعلام شده جنگ از جمله از بین بردن توانایی‌های اقتدارگرایانه حماس و ایجاد شرایط برای بازگشت اسرای صهیونیستی نزدیک است.

نویسنده معتقد است که نتانیاهو همچنان به گمراه کردن افکار عمومی ادامه می‌دهد؛ به طوری که گویی ارتش رژیم صهیونیستی بدون هیچ مانعی به سرعت به سوی پیروزی در نوار غزه حرکت می کند.

روز گذشته نتانیاهو اعلام کرد که جنگ غزه تا زمان دستیابی به «پیروزی قاطع» ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید