اردبیل روستاهای تماشایی دارد همراه باشید تا بدانیم بهترین روستاهای خلخال کجاست.

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: این شهر باستانی با قدمتی ۴۰۰۰ ساله از شمال به اردبیل، از جنوب به زنجان، از شرق به گیلان و ارتفاعات تالش و از غرب هم به میانه راه‌ دارد.

تاریخ تمدن در این منطقه را تا ۱۲ هزار سال هم تخمین می‌زنند. شهری که در ابتدا هیرو نام داشت، اما به دلیل مناطق مختلف و آب‌وهوای متفاوتش به خال خال هم معروف بود.

بعد از انقلاب هم که کلا به اسم خلخال نام گرفت. اگر این شهر را در لیست جاهایی که باید بروید گذاشته‌اید، این راهنمای سفر به خلخال ییلاق بهشتی ایران برایتان مناسب خواهد بود.

چند روستای بهتر خلخال

روستای گردشگری کزج

روستای گردشگری کزج روستای کزج در ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی هشجین در استان اردبیل واقع است.

بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، قرار گرفتن در کوهپایه، بهره‌مندی از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل اوزن درست از بین باغات روستا، قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع دستی موجب گردیده‌ است که این روستا به یکی از جاذبه های گردشگری خلخال تبدیل شود.

معماری روستای گردشگری کزج شباهت زیادی به روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان دارد.

آدرس: اردبیل، ۵۷ کیلومتری خلخال، مرکز دهستان رستم، روستای کزج

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

روستای گردشگری برندق

روستای گردشگری برندق در میان دره‌ای سرسبز و چشم‌نواز در بخش خورش رستم شهر خلخال قرار گرفته است.

طبیعت زیبای باغ‌ها،آبشاری دل‌انگیز و رودخانه‌ای که از میان روستا می‌گذرد و همینطور بناهای تاریخی که در هر گوشه آن خودنمایی می‌کنند، از جمله جذابیت‌های این روستا به شمار می‌روند و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری خلخال تبدیل کرده‌اند.

روستای برندق یکی از بزرگترین روستاهای اردبیل و از جاهای دیدنی خلخال در دامنه و مراتع کوه آق داغ قرار گرفته و با طبیعت بکر و جذاب منطقه‌اش دل ما را برده است.

روستایی که میوه‌های خوشمزه‌ و باغات آن جذاب‌ترین بخش گردشگری در این منطقه است.

این روستای دوست‌داشتنی از جاهای دیدنی خلخال برنج و میوه و سیفی‌جات هم دارد و بهترین لبنیات منطقه را می‌توانید آنجا پیدا کنید.

اگر می‌خواهید سری به این منطقه بزنید، بهترین زمان بهار و تابستان است. تا چشم کار می‌کند دشت و کوه و درخت میوه است و خاطراتی برایتان می‌سازد که دیگر هرگز تکرار نمی‌شوند.

آدرس: اردبیل، خلخال، بخش خورش رستم

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

روستاگردی در خلخال

روستای اندبیل

روستای اندبیل از جاذبه های گردشگری خلخال در استان اردبیل به شمار می‌آید. اهالی روستای اندبیل با زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.

آنان مسلمان‌اند و پیرو مذهب شیعه هستند.

درآمد اکثر مردم روستای اندبیل از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود و تعدادی نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.

فعالیت‌های زراعی غالبا شامل کشت غلات و علوفه است؛ اما باغداری نیز به‌دلیل وجود شرایط مساعد آب، خاک و اقلیم رونق خاصی دارد و میوه‌هایی مانند گیلاس، سیب، گلابی، آلبالو، هلو، زردآلو و غیره در زمره محصولات سردرختی روستا به شمار می‌آیند.

مردم روستای اندبیل، به‌ویژه زنان، در کنار فعالیت‌های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی اعم از گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه نیز می‌پردازند.

طبیعت‌گردی، پیاده روی، کوهنوردی، پرنده‌نگری، پیک‌نیک، جمع‌آوری گیاهان دارویی از جمله تفریحات روستای اندبیل است.

اندبیل از جمله مناطق تاریخی آذربایجان است و در کتاب‌های جغرافیایی و تاریخی سده‌های دو و سه هجری قمری نظیر «حدود العالم من المشرق تا المغرب» نیز به شهر خلخال و اندبیل اشاره شده است؛ بنابراین، می‌توان گفت روستای اندبیل سابقه مسکونی طولانی دارد.

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

از طرف دیگر، وجود آثار و بقایای قلعه کفو و آتشکده آن، در محدوده ارتفاعات تفرجگاهی اندبیل (ارتفاعات دره بنات) نیز گواه بارزی بر قدمت طولانی روستای اندبیل است.

روستایی کوهپایه‌ای با بافت مسکونی متراکم است. این روستا در شیبی ملایم استقرار یافته است و کوچه‌های پیچ‌درپیچی دارد که نهر آب از میان آن‌ها می‌گذرد.

معابر روستا با درختان فراوان به‌شکل کوچه‌باغ‌هایی درآمده‌اند که طراوت و زیبایی کم‌نظیری را به نمایش می‌گذارند.

منظره ساختمان‌های روستا با سقف‌های شیروانی و دیوارهای گلی همرنگ طبیعت، نشانگر درآمیختگی فضای روستا با محیط طبیعی اطراف است.

خانه‌های روستا از نوع فعالیت آنان شکل گرفته و متأثر از معیشت آنان است. وجود جاذبه‌های زیبای منطقه و احداث اتوبان جدیدالاحداث اردبیل-زنجان-تهران از سمت جنوب استان سبب افزایش گردشگر در این منطقه بکر شده است.

روستای نمونه و هدف گردشگری اندبیل به‌همراه روستایی در قم برای اجرای طرح پایلوت فاضلاب روستایی انتخاب شدند.

برای این کار ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال اختصاص یافت. در کنار این امر پروژه‌هایی برای افزایش امکانات رفاهی روستا به‌منظور جذب گردشگر تعریف و اجرا شد.

آدرس: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۳ کیلومتری شمال‌شرقی شهر خلخال

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

روستای لرد

روستای لرد پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین روستای استان اردبیل به شمار می‌رود و بنابر آخرین سرشماری مرکز آمار، جمعیت آن حدود ۳,۲۲۶ نفر است که این رقم به‌دلیل مهاجرت فصلی تعدادی از اهالی آن از شهرهای گیلان در فصول بهار و تابستان جهت کشاورزی به بیش از ۵,۰۰۰ هزار نفر می‌رسد.

مردم لِرد همگی مسلمان و شیعه مذهب هستند و به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای گردشگری لرد هرساله میزبان جشنواره‌های مختلفی است که از جمله آن می‌توان به جشنواره گردو، جشنواره بازی‌های بومی و محلی و جشنواره فرهنگ و زیست‌بوم اشاره کرد که هدف آن معرفی‌ آیین‌ها و فرهنگ‌ روستای گردشگری لرد است.

از لحاظ اقلیمی، روستای لرد در منطقه کوهستانی و در دامنه شرقی کوه مرتفع آق‌داغ قرار دارد. به همین دلیل، در پاییز و زمستان دارای هوای بسیار سرد و در بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل است.

بهترین فصل برای دیدن شگفتی‌های منطقه و شنیدن نوای کبک‌ها و بلبلان و صدای روح‌بخش آب، فصل بهار، به‌ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد است.

در همه فصول سال می‌توان از این روستای گردشگری دیدن کرد؛ ولیکن زیبایی‌های این روستا در فصل بهار به اوج خود می‌رسد.

آدرس: روستای لرد در قسمت شاهرود و در ۲۷ کیلومتری شهر کلور قرار گرفته است. این روستا ۳۲ کیلومتر از خلخال دور است.

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید