آذربایجان شرقی جاهای دیدنی بی‌نظیری دارد همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه های گردشگری مرند کجاست.

زیباترین جاذبه های گردشگری مرند کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر زیبا و تاریخی مرند، پس از شهرهای تبریز و مراغه، سومین شهر پرجمعیت و پس از تبریز دومین شهر وسیع در استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود.

با توجه به مدارک باقی مانده‌ تاریخی، مورخان و باستان‌شناسان براین باور هستند که مرند در گذشته‌هایی بسیار دور، در دوران حکومت مادها از شکوه و پویایی قابل توجهی برخوردار بوده و یکی از سرزمین‌های مهم و اصلی آن زمان بوده است.

این در حالی است که پس از کاوش‌های انجام شده بر تپه‌های باستانی «گرگر»، ظروف سفالی و وسایل کشف شده، متعلق به هزاره‌ پنجم پیش از میلاد مسیح (ع) است.

در مورد شهرت این شهرستان به مرند، نظریات متعددی وجود دارد.

گروهی متعقدند که نام این شهرستان، ابتدا «مادوند» و سپس «مارند» بوده که به مرور زمان به مرند تغییر یافته است.

«بطلمیوس» از جغرافیان‌ دانان اهل یونان که در دوران پیش از میلاد زندگی می‌کرد، در متونی که از خود به یادگار گذاشته، مرند را با نام «ماندگار»، ثبت کرده و از آن به‌عنوان یکی از آبادترین شهرها در طول تاریخ یاد کرده است.

اما ارامنه طبق روایات باستانی خود می‌گویند که حضرت نوح (ع) در شهر مرند دفن شده و این کلمه لغتی است ارمنی و مشتق آن به‌معنای تدفین است.

زیباترین جاذبه های گردشگری مرند کجاست؟

البته ارامنه‌ دوران معاصر اعتقاد دارند که پس از طوفان نوح، حضرت در نخجوان فرود آمد و خود و همسرش را در این شهر دفن کردند.

در جایی دیگر نیز بر اساس مکتوبات تورات، به نظر می‌رسد که مادر حضرت نوح (ع) نیز در مسجد واقع در بازار مرند به خاک سپرده شده است.

گروهی دیگر نیز مرند را تغییر یافته‌ نام «ماریا»، دختری ترسایی می‌دانند.

جاذبه‌های تاریخی و زیبای مرند

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

در فاصله‌ ۱۳ کیلومتری از شهرستان مرند در مسیر مرند به تبریز و درون روستایی به نام «یام» یا «پیام»، می‌توان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی را مشاهده کرد که به «کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند»، شهرت یافته است.

این کاروان‌سرا را با نام «یام» نیز می‌شناسند.

این مکان با قدمتی برابر با دوران فرمانروایی مغول و صفویه، از مهم‌ترین استراحتگاه‌ها و اماکن بین راهی و جاده‌ای است که عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور را به خود اختصاص داده است.

این کاروان‌سرا به‌شکل هندسی مستطیل با چهار ایوان، سردری با ارتفاعی قابل‌توجه، گنبدخانه، حیاط مرکزی، هشتی، چندین اتاق، چهار برج دایره‌ای، حیاط و ایوانی‌هایی جهت اقامت کاروانیان ساخته شده است.

  • آدرس: ۱۳ کیلومتری جاده مرند به تبریز، روستای پیام یا یام

زیباترین جاذبه های گردشگری مرند کجاست؟

طاق و قلعه هلاکو

پیشینه قلعه و طاق هلاکو به دوران هزاره نخست پیش از میلاد مسیح (ع) می‌رسد

یکی از آثار تاریخی و بسیار قدیمی در شهرستان مرند، بنایی است آجری و متعلق به دوران حکومت مغول‌ها، واقع در ۲۷ کیلومتری از این شهرستان که به «قلعه هلاکو»، شهرت دارد.

مردم محلی این اثر تاریخی را با نام «کاخ هلاکو» می‌شناسند که در دشت بسیار وسیعی به نام «دشت هلاکو» یا «الاکی»، قرار دارد.

عمارتی که با توجه به آثار به دست آمده از جمله تکه‌ سفال‌های بسیار قدیمی، باستان‌شناسان قدمت آن را برابر با هزاره‌ نخست پیش از میلاد مسیح (ع) عنوان کرده‌اند.

هنگام حضور در این ناحیه، می‌توان بقایایی از یک بنای تاریخی را مشاهده کرد.

پی‌های سنگی و دیوارهایی با قطر زیاد و کالبدی از یک طاق مدخل با قطری نیم متر در یک متر و سربنا گواه از عمارتی با معماری به سبک ساختمان‌های مغول و به مساحت ۹۰۰ متر مربع دارد.

ارتفاع بنای باقی مانده بالغ بر ۶ متر است که در مجاورت آن کتیبه‌ای به خط کوفی و تزیین شده با آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ، گرداگرد طاق سردر را پوشانده است.

مقابل این بنا، می‌توان آثاری از یک دیواره‌ سنگی را مشاهده کرد که متعلق به قلعه‌ای کهن است و مردم محلی از آن به نام «قلعه گبرها» یاد می‌کنند.

  • آدرس: ۲۷ کیلومتری مرند

زیباترین جاذبه های گردشگری مرند کجاست؟

جاذبه‌های طبیعی مرند

غار دوگیجان

این غار، که از نوع غارهای استلاکتیت‌ است، ‌در شرق شهر مرند قرار دارد و راه دسترسی به آن سواره‌رو می‌باشد.

دوگیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی درقسمت شرقی حومه شهرستان مرند واقع شده که پس از گذشتن ار روستای ارد کلو و بناب جدید و زرقان به این روستا می رسیم.

مابین روستای زرقان و دوگیجان کوه مرتفعی است به نام مقاطقع که غار در این کوه واقع شده است.

دهانه غار به عرض ۵.۳ متر است. غار به فاصله حدود ۶ کیلو متری شرق روستا واقع شده که از دو مسیر مالرو می شود به آن رسید.

ورود به غار بصورت تقریبا عمودی از سوراخی که میبایست بصورت تک تک وارد آن شد میسر است.

منطقه توریستی زنوز و سد زنوز

در یک منطقه کوهستانی خوش اب و هوا و سرسبز، منطقه ای توریستی به وجود امده که با چشمه های متعددش و درختان پرشمار، تبدیل به منطقه ای رویایی شده است.

امکان ماهیگیری بر روی سد زنوز و دشت وسیع پر از سبزه این منطقه از ویژگی های منحصر به فرد روستا به شمار می رود.

زیباترین جاذبه های گردشگری مرند کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید