اسکالپ تریدینگ، معامله‌گری روزانه، سوئینگ تریدینگ، پوزیشن تریدینگ، معامله‌گری با اخبار و مارتینگل از جمله رایج‌ترین انواع استراتژی‌های فارکس هستند. که در این مطلب با هر یک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

بهترین استراتژی فارکس چیست؟

اجازه دهید همین ابتدای کار خیال شما را راحت کنیم. اساسا چیزی به‌نام بهترین استراتژی فارکس موضوعیت ندارد. مجموعه‌ای از انواع استراتژی‌های معاملاتی در فارکس پیش روی شما قرار دارند که هر یک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند. حتی دقیق‌ترین استراتژی فارکس نیز بدون نقطه ضعف نیست. این شما هستید که باید بر اساس میزان ریسک‌پذیری، مدت زمان فعالیت در بازار، مقدار سرمایه و ... استراتژی معاملاتی فارکس مطلوب خود را پیدا کنید. اگر قصد داریم با انواع روش‌های خرید و فروش در بازار فارکس آشنا شوید، حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اسکالپ تریدینگ (Scalp Trading)

یکی از سخت‌ترین استراتژی‌های فارکس، اسکالپ تریدینگ است. اسکالپر در طول یک جلسه معاملاتی، ده‌ها پوزیشن خرید و فروش را باز و بسته می‌کند. در قالب این استراتژی، معامله‌گر تلاش می‌کند تا از حداقل نوسانات قیمت دارایی‌ها، سود به‌دست بیاورد. به‌همین دلیل حد سود و ضرر در هر پوزیشن معاملاتی، فاصله‌ی کمی با قیمت ورود خواهد داشت.

فعالیت به‌عنوان اسکالپر در بازار فارکس نیاز به مهارت بسیار بالایی در تحلیل تکنیکال دارد. چرا که این دسته از معامله‌گران باید در تایم فریم دقیقه‌ای به‌ تحلیل نمودار قیمت بپردازند. هر تایم فریم کوتاه‌تری را هم برای تحلیل انتخاب کنید، احتمال ایجاد سیگنال‌های خرید و فروش اشتباه افزایش پیدا می‌کند. تشخیص سیگنال‌های صحیح در این بین تنها از عهده تحلیل‌گران خبره بر می‌آید.

این سبک معامله‌گری معمولا نیاز به حضور تمام وقت در بازارهای مالی دارد. ضمن اینکه فشار روحی و روانی بسیار زیادی را هم به تریدر وارد می‌کند. در عین حال باید سرمایه اولیه قابل توجهی را برای اسکالپینگ در نظر بگیرید. چرا که در این صورت است که حاشیه سود معاملات، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

معامله‌گری روزانه (Day Trading)

معامله‌گری روزانه روش تعدیل شده‌ی اسکالپ تریدینگ است. در این روش تریدر پوزیشن‌های معاملاتی را در همان روز باز کردن، می‌بندد. اما الزاما فاصله زمانی بین باز و بسته کردن یک پوزیشن در حد چند دقیقه نیست. هدف اصلی در معامله‌گری روزانه هم مانند اسکالپ تریدینگ، کسب سود از نوسانات قیمت دارایی‌هاست.

در این سبک ترید فارکس نیز باید مهارت زیادی در تحلیل تکنیکال داشته باشید. هر چند فشار روحی و روانی در معامله‌گری روزانه هم زیاد است، اما در مقایسه با اسکالپ تریدینگ، معامله‌گر متحمل فشار کمتری می‌شود. حضور تمام وقت پای سیستم معاملاتی برای اجرای این استراتژی ضروری است.

ضمن اینکه نیاز به سرمایه اولیه بیشتری در مقایسه با اسکالپ تریدینگ برای پیاده‌سازی این استراتژی دارید؛ چرا که ممکن است همزمان چند فرصت معاملاتی پیش روی شما قرار بگیرند و لازم باشد همزمان چند پوزیشن را با هم باز کنید. همچنین اسکالپرها برای دستیابی به بالاترین راندمان معمولا در یک جلسه معاملاتی روی یک جفت ارز معاملاتی تمرکز می‌کنند. این در حالی است که تریدرهایی با استراتژی روزانه می‌توانند تعداد جفت ارزهای بیشتری را در پرتفوی خود مد نظر قرار دهند.

میزان ریسک‌ استراتژی معاملاتی فارکس در سود و زیان ترید
میزان ریسک‌ استراتژی معاملاتی فارکس در سود و زیان ترید

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

سوئینگ تریدینگ شکل خاصی از نوسان‌گیری است که معمولا در مقایسه با اسکالپ تریدینگ و معامله‌گری روزانه آسان‌تر است. به‌این دلیل که در قالب این استراتژی، معامله‌گر با محدودیت زمانی در حد چند دقیقه تا یک روز مواجه نیست. بلکه می‌تواند تا چند روز برای دستیابی به اهداف قیمت خود از پوزیشن‌های معاملاتی صبر کنند.

سوئینگ تریدینگ را می‌توان به عنوان بهترین استراتژی طلا در فارکس به‌خصوص در بازار رنج توصیف کرد. در این حالت معمولا نمودار قیمت بین دو محدوده حمایت و مقاومت نوسان قیمت را تجربه می‌کند. به‌همین دلیل تریدر می‌تواند محدوده حمایت و مقاومت برای تعیین نقاط ورود و خروج خود به پوزیشن‌های معاملاتی بهره بگیرد.

ریسک استراتژی سوئینگ تریدینگ در مقایسه با دو سبک قبلی کمتر است. ضمن اینکه نیازی به حضور تمام وقت در بازار نیز ندارد. با توجه به افزایش بازه زمانی باز و بسته کردن پوزیشن‌های معاملاتی، دقت سیگنال‌های خرید و فروش تحلیل تکنیکال نیز بهبود پیدا می‌کند.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

پوزیشن تریدینگ را تا حدی می‌توان به عنوان یک استراتژی تضمینی فارکس معرفی کرد. البته مشروط بر آنکه مبتنی بر اصول تحلیل تکنیکال پیش برود. در این سبک از معامله‌گری در فارکس، تریدر به‌دنبال کسب سود از نوسانات قیمت مقطعی دارایی‌ها نیست. بلکه تلاش می‌کند تا با در نظر گرفتن تحلیل بنیادی، دارایی‌های ارزشمند را شناسایی کند. در پوزیشن تریدینگ این احتمال وجود دارد که یک موقعیت معاملاتی برای چند ماه (حتی بیش از یک سال) باز بماند.

پوزیشن تریدینگ، ریسک به‌مراتب کمتری در مقایسه با سه استراتژی قبلی دارد. ضمن اینکه تحت هیچ شرایطی نیاز به حضور تمام وقت در بازار ندارد. حد سود و ضرر در این استراتژی معمولا با فاصله بیشتری نسبت به نقطه ورود تعیین می‌شود. همچنین برای سودآوری در این سبک معامله‌گری معمولا نیاز به سرمایه اولیه زیادی وجود دارد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف این سبک، عدم دسترسی به سرمایه برای مدت زمان نسبت طولانی است.

معامله‌گری با اخبار (News Trading)

استراتژی زمان خبر در فارکس یکی از معروف‌ترین سبک‌های معامله‌گری است. از نظر برخی تریدرها، معامله‌گری با اخبار بهترین استراتژی فارکس بدون اندیکاتور است. همان‌طور که از نام این روش بر می‌آید، تریدر در آن به‌دنبال کسب سود از نوسانات قیمت احتمالی دارایی‌ها ناشی از انتشار اخبار است.

فارکس فکتوری به‌عنوان مرجع رسمی این تریدرها در پیگیری اخبار شناخته می‌شود. این دسته از تریدرها مبتنی بر پیش‌بینی خود از تاثیر یک خبر بر قیمت دارایی‌ها، نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که این استراتژی تنها در زمان انتشار اخبار مهم در بازار قابل استفاده است و در سایر مواقع باید به‌سراغ سبک‌های معاملاتی دیگر بروید.

مارتینگل (Martingale)

یکی از استراتژی‌های سهل و ممتنع در بازار فارکس، مارتینگل است. اجرای استراتژی مارتینگل در فارکس بسیار ساده است؛ اما باید توجه داشته باشید که سود تضمین شده در پی ندارد. فرض کنید شما به‌اندازه 0.1 لات از جفت ارز معاملاتی EUR/USD را در قیمت خاصی می‌خرید. در عین حال برخلاف پیش‌بینی شما قیمت این جفت ارز روند کاهشی به خود می‌گیرد. شما به‌جای خروج از معامله، در ازای کاهش قیمت تا سطح معین بار دیگر به مقدار 0.1 از آن را خریداری می‌کنید.

به‌همین ترتیب این روش را ادامه می‌دهید تا زمانی که روند نزولی متوقف شود. این روش را می‌توان به‌نوعی میانگین کم کردن هم معرفی کرد. به این ترتیب با افزایش قیمت جفت ارز EUR/USD نه‌تنها ضرر شما جبران می‌شود، بلکه به سود هم دست پیدا می‌کنید. واقعیت از این قرار است که برای اجرای استراتژی مارتینگل نیاز به سرمایه قابل توجهی دارید. ضمن اینکه تشخیص زمان بازگشت قیمت به روند مد نظر شما هم در پیاده‌سازی آن بسیار مهم است.

کلام پایانی

فارغ از اینکه بهترین استراتژی فارکس از نظر شما چیست، برای پیاده‌سازی آن نیاز به بستر مناسب دارید. بروکر آیتیبی (ITB) زیرساخت لازم برای اجرای انواع و اقسام استراتژی‌های فارکس را در اختیار شما قرار می‌دهد. تنوع نمادهای معاملاتی در این بروکر و ابزارهای سفارش‌گذاری، دست شما را برای پیاده‌سازی دقیق‌ترین استراتژی فارکس باز می‌گذارد. ضمن اینکه می‌توانید قبل از پیاده‌سازی استراتژی خود در حساب واقعی (Real)، آن در حساب دمو (Demo) بروکر آی‌تی‌بی آزمایش کنید تا نقاط ضعف و قوت احتمالی را بشناسید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید