شمال غرب ایران بسیار تماشایی است همراه باشید و درباره چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی بدانید.

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، ۶۳ کیلومتری شمال غرب اهر و ۸۱۲ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد.

این شهرستان با مساحت ۲۰۷۲ کیلومترمربع یکی از قوی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

کلیبر در گذشته‌ای نه چندان دور و در دهه پنجاه، شهر کوچکی با ۲۰۰۰ نفر جمعیت بود اما این منطقه به علت نزدیکی به قلعه تاریخی بابک و قرار گرفتن در کانون منطقه ارسباران، در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و به عنوان یکی از جذاب‌ترین مناطق شمال غرب ایران معرفی شده است.

جاذبه‌های تاریخی کلیبر آذربایجان شرقی

مسجد جامع کلیبر

قدمت مسجد جامع از جاهای دیدنی کلیبر به‌عنوان یکی از دیدنی های کلیبر به دوران صفویه برمی‌گردد. اسم قبلی این مسجد، «مسجد شاه عباس» بود اما مثل همه بناها و خیابان‌های ایران، اسمش را تغییر دادند. در حیاط مسجد یک درخت قدیمی هست که حدود ۳۰۰ سال دارد.

روبه‌روی مسجد هم حمامی هست که به‌دلیل ناتمام ماندن پروژه، امکان بازدید از آن وجود ندارد. حمام شاه‌عباس جزو ۹۹۹ بنایی است که در زمان شاه‌عباس برای رفاه حال کاروان‌ها ساخته شد.

آدرس مسجد جامع کلیبر: آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

حمام قدیمی کلیبر یا حمام شاه عباس

حمام قدیمی کلیبر در زمان شاه‌عباس ساخته شده و به‌همین‌دلیل اسم آن را حمام شاه‌عباس گذاشته‌اند. این حمام تا حدود سال ۱۳۴۰ توسط مردم منطقه استفاده می‌شد، اما از آن به‌بعد دیگر در تنهایی خودش فرو رفت.

مسئولان شهری توجهی به این حمام نداشتند تا حدی که با نخاله‌های شهر پُر شد. تازه همین ۱۰ سال پیش بود که به فکر حمام افتادند تا جانش را نجات دهند. مثل همه جاهای دیدنی کلیبر، بهترین زمان بازدید از حمام، بهار و تابستان است.

این حمام در مرکز شهر کلیبر قرار گرفته و دسترسی خوبی به همه امکانات لازم برای گردشگران دارد. حمام روبه‌روی مسجد شاه‌عباس و در زیرزمین ساخته شده که حالا امکان بازدید از آن وجود ندارد. تنها چیزی که از حمام روی زمین دیده می‌شود، گنبد آجری کوچکی است که سر از زمین درآورده.

آدرس حمام شاه عباس

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

مقبره شاه قاسم

مقبره شاه قاسم در ۶۵ کیلومتری شمال کلیبر و در روستای پیره‌لر واقع شده است. این مقبره روی بلندای تپه ساخته شده و مشرف به روستا است. بنای مقبره شاه قاسم شامل مسجد، حسینیه، اتاق ورودی، ۳ باب انباری در زیرزمین و ۲ باب زائرسرا است. گفته می‌شود شاه قاسم برادر امام رضا است و برای تبلیغ به این منطقه آمده بود.

آدرس مقبره شاه قاسم: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای پیره‌لر

قلعه فرخی مشهور به برج آجری کلیبر

قلعه فرخی مشهور به برج آجری کلیبر از دیگر جاذبه‌های کلیبر است که ارتفاعی حدودا ۸ متری دارد. این قلعه در سال ۱۱۱۱هجری توسط «محمد کاظم بن‌بوداغ» ساخته شده است و در گذشته به عنوان محلی برای دیده‌بانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آدرس قلعه فرخی: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

عمارت طومانیانس در روستای وینق

عمارت طومانیانس در روستای وینق در دوره قاجار ساخته شده است. این بنای دو طبقه دارای یک ایوان و چهار برج است و معماری آن شباهت زیادی به قلعه‌های قرن نوزدهم اروپا دارد. این عمارت متعلق به سرکیس طومانیانس ارمنی بود که از اربابان معروف دوره خود محسوب می‌شد.

آدرس عمارت طومانیانس: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای وینق

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

برج سنگی قارلوجا یا برج قشلاق قارلوجا

برج سنگی قارلوجا یا برج قشلاق قارلوجا در روستای قارلوجا و در کنار رود ارس واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به قرن هفتم و هشتم هجری بازمی‌گردد. در ساخت این برج هشت ضلعی از سنگ‌های تراش خورده معمولی استفاده شده است و بسیاری معتقد هستند سردابه آن محل دفن یکی از بزرگان ایلخانان مغول است. این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه یکی از جاذبه‌های کلیبر محسوب می‌شود که گردشگران علاقه‌مند را به این منطقه می‌کشاند.

آدرس برج سنگی قارلوجا: آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، کنار رود خانه ارس، روستای قارلوجا

قلعه‌های جالب کلیبر

قلعه بابک

قلعه بابک یا چشم انداز تماشایی خود یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های کلیبر است. این قلعه که با عنوان‌های دیگری مانند دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم شناخته می‌شود بر فراز یک کوه واقع شده و دره‌های عمیق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متری اطراف آن را احاطه کرده‌اند. اگر چه قلعه بابک دسترسی سختی دارد و مجبور هستید برای رسیدن به آن، مسیر سخت کوهستانی را طی کنید اما با رسیدن به قلعه و دیدن چشم‌انداز شگفت‌انگیز آن سختی راه آسان می‌شود. اگر در فصل تابستان به قلعه بابک سفر کنید می‌توانید سیاه‌چادرهای ایل شاهسون را هم در کوه‌های منطقه ببینید.

آدرس قلعه بابک: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، قلعه بابک

قلعه پیغام، با قدمت پیش از اسلام مربوط به دوره اشکانیان است. این قلعه بر روی یک کوه قرار دارد.

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

قلعه پیغام

در جنگ با اعراب توسط بابک خرمدین مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانطور که از نام این قلعه پیداست در این مکان دستورات نظامی با آتش منتقل می‌شدند. قلعه پیغام از سه طرف توسط پرتگاه احاطه شده است و رود کلیبر هم از پایین آن می‌گذرد. موقعیت جغرافیایی این بنا باعث می‌شد افراد حاضر در آن بر روی تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های شهر اشراف داشته باشند و در صورت وجود خطر خیلی سریع از آن آگاهی پیدا کنند.

آدرس قلعه پیغام کلیبر: آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر، روستای پیغام

قلعه پشتو یا پشتاب

قلعه پشتو یا پشتاب یکی از جاذبه‌ های کلیبر است که در بین روستاهای پشتاب و کوجان و بر فراز یک کوه با ارتفاع ۳۰۰۰ متر قرار دارد. در این قلعه می‌توان آثاری از پلکان و اتاقک‌های کنده شده بر سنگ را مشاهده کرد. به اعتقاد برخی باستان‌شناسان قلعه پشتو در زمان جنش بابک خرمدین برای ارسال پیغام مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

آدرس قلعه پشتو یا پشتاب: استان آذربایجان شرقی، ۵۰ کیلومتری اهر، ۱۲ کیلومتری غرب هوراند،‌ روستای پشتاب

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید