دیدنی‌های شمال غرب ایران هر گردشگری را شگفت زده می‌کند همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی بدانید.

زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان ورزقان پر از نعمت های خدادادی است منطقه ای غنی از مس، سنگ آهن و طلا که طبیعت این منطقه را ارزشمند کرده اند شما در گوشه و کنار این شهر می توانید چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را شاهد باشید و به یکی از مناطق زیبا در ایران سر بزنید.

این شهرستان در فاصله ۷۵ کیلومتری از تبریز واقع شده است و به دلیل جاذبه های مهمی که دارد در میان علاقه مندان خود شناخته شده است.

این شهر به دلیل برخوردار از معادن دارای اهمیت بسیار زیادی است و یکی دیگراز راه هایی که از آن طریق درآمدزایی می کند از طریق جذب توریست است گشت و گزار در این شهر موجب می شود تا با جاذبه های مهمی از استان آذربایجان غربی آشنا شوید طبیعت زیبا و دل نوازی که در مناطق مختلفی از این شهر وجود دارد موجب شده تا به عنوان یکی از مناطق توریستی در این استان محسوب شود.

خیلی از گردشگرانی که به این منطقه زیبا و بکر سفر می کنند خود را از هیاهوی شهری دور خواهند کرد و می توانید هوای پاک و تمیزی را تنفس کنند به همین خاطر این منطقه هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند.

زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ورزقان

قلعه جوشین

این قلعه یکی از بناهای تاریخی و زیبا در این شهرستان است اهالی این منطقه این قلعه تاریخی را با نام جوشون می شناسند این قلعه در میان منطقه قره دغ واقع شده است و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری است که می توانید سری به آن بزنید. این قلعه بر فراز ارتفاعات منطقه و بر روی بلندی ساخته شده است کوه های صخره ای مانند در این منطقه موجب شده اند تا این منطقه توریستی برای گردشگران ارزش کوهنوردی و صخره نوردی نیز داشته باشد.

برای رسیدن به بالای قله ودیدن این قلعه باید مسیری سختی را کوهپیمایی کنید که همین کوهپیمایی کردن خود نوعی ویژگی مهم محسوب می شود و لذت سفر را بیشتر می کند.

علاقه مندان می توانند با کمترین تجهیزات نیز به بالای این کوه ها بروند طبق بررسی ها و تحقیقاتی که بر روی این بنا انجام شده است اشیا سفالی ارزشمندی از میان این کوه ها و قلعه پیدا شده است که نشان دهنده قدمت تاریخی بالای این بنا است.

قدمت این اشیا سفالی به دوران پیش از اسلام نیز باز می گردد.

زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی

سنگ‌نبشته سقندل

سنگ‌نبشته سقندل که با نام‌های کتیبه سیغندل و کتیبه سقین دل نیز شناخته می‌شود، در سه کیلومتری روستای سقندل و در هفت کیلومتری شرق ورزقان قرار دارد.

این کتیبه میخی اورارتویی روی دامنه کوه زاغی واقع و بر سینه سنگی یکپارچه و مرتفع حک شده است.

سنگ‌نبشته سقندل شامل ۱۰ سطر می‌شود و به ساردوی دوم، پسر آرگیشتی اول تعلق داشته است.

متن کتیبه به موضوعاتی نظیر حمله به ناحیه کوهستانی پولوآدری، فتح ۲۱ دژ و تصرف ۴۵ یا ۴۴ شهر در یک روز اشاره می‌کند.

این اثر از جاهای دیدنی ورزقان است و در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷، با شماره ثبت ۷۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گنبد الله الله

گنبد الله الله ورزقان که با نام‌های گوی گنبد و کبود گنبد نیز شناخته می‌شود، در روستای گوی گنبد (کبود گنبد)، از توابع شهرستان ورزقان قرار دارد و در قبرستان قدیمی روستا واقع شده است.

پلان دایره‌ای برج نزدیک به پنج متر قطر دارد و شامل سردابه و طبقه همکف می‌شود. ساقه بنا را با استفاده از آجر چهارگوش قرمز بنا کرده‌اند و روی آن کلمه الله و محمد با آجرکاشی فیروزه‌ای کار شده است.

با قدمتی که به دوره ایلخانی بازمی‌گردد، این اثر در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۵۱۵ به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ورزقان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی

کاروانسرای عباسی برازین

این کاروانسرا یکی دیگر از دیدنی های ورزقان محسوب می شود که در یکی از روستاهای زیبای منطقه واقع شده است این کاروانسرا ارزش تاریخی دارد و در دوران صفویانساخته شده است در گذشته از این منطقه برای استراحت بازرگانان استفاده می شده است.

این بنا در یکی از دره های عمیق با نام ایلگینا احداث شده است این کاروانسرا یک سازه بزرگ است و در میان آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های طبیعی ورزقان در آذربایجان شرقی

آبشار گل آخور

این آبشار در روستای گل آخور واقع شده است و از چند چشمه تشکیل شده است سه چشمه تامین کننده آب این آبشار از چشمه های آب زیرزمینی هستند که در سر راه قرار گرفته اند این آبشار خروشان دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است و ارتفاعی حدود ۱۰ متر دارد خیلی از گردشگرانی که به این آبشار می روند می توانند برای اقامت خود در روستاهای اطراف سوئیت هایی را اجاره کنند و شب را در همانجان بمانند.

زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی

منطقه چیچکلی

اگر همچنان از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی زیبا هستید می توانید با بازدید از این محله و چشم اندازهای طبیعی و زیبای آن نهایت لذت را از سفر خود ببرید در زبان ترکی چیچکلی یعنی گلستان علت نامگذاری این منطقه به چیچکلی نیز سرسبزی و جنگلی بودن آن است که این منطقه را به یکی از دیدنی های ورزقان تبدیل کرده است.

این منطقه در اردیبهشت ماه دارای مناظر حیرت انگیز و شگفت آوری است و از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است که مورد توجه خیلی از علاقه مندان قرار می گیرد.

همچنین این منطقه به دلیل خوش آب و هوا بودن دارای ویژگی های بسیار مثبتی برای علاقه مندان خود است و از این رو می تواند جذابیت بسیار زیادی داشته باشد.

زیباترین جاذبه های گردشگری ورزقان در آذربایجان شرقی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید