فضاهای اختصاص یافته در پارک ها اصولا متعلق به مردان است، زمین های چمن فوتبال، زمین های والیبال و حلقه های بسکتبالی که در خیلی از شهر های اندوهی ناشی از نبود فضایی برای ورزش همگانی بانوان را بر انگیزاند.

سازماندهی ورزش شهروندان بانوان با کمک شهرداری‌ها

سیده ناهید کریمی* در یادداشتی: آموزش مربیان ورزش شهروندی، اطلاع رسانی، مسابقات شهروندی، توسعه امکانات در شهرها و روستاها، شناسایی استعداد ها، بخش ارتباطات با سازمان های بزرگ داخلی و خارجی و تأمین بودجه ورزش شهروندی، از مهم ترین بحث ها در شهرداری ها هستند. با توجه به امکانات موجود، زنان برای ثبت نام در باشگاه های دولتی دغدغه زیادی ندارند. آنها با کمترین هزینه به عضویت باشگاه ها در می آیند و سلامتی خود را تضمین می کنند. گر چه در ورزش شهروندی بانوان ایجاد پارک های بانوان در سال های اخیر حرکت رو به رشد و قابل توجهی محسوب می شود اما امید است که کار مدیران و مسئولان ورزش همگانی و بانوان کشور به اینجا ختم نشود زیرا بسیارند بانوانی که خارج از پارک های بانوان و باشگاه ها علاقه دارند که همچون مردان بتوانند در آرامش و با امنیت در فضاهای ورزشی اختصاص یافته به فعالیت بدنی بپردازند.

فضاهای اختصاص یافته در پارک ها اصولا متعلق به مردان است، زمین های چمن فوتبال، زمین های والیبال و حلقه های بسکتبالی که در خیلی از شهر های اندوهی ناشی از نبود فضایی برای ورزش همگانی بانوان را بر انگیزاند. دخترانی که در نوجوانی فضاهای بازی را برای پرداختندبه ورزش نمی یابند و تمام ورزش آنان به باشگاه ها ختم می شوند و در آینده به مادرانی که در پیش پا افتاده ترین حقوق انسانی خود که همانا برابری است در ورزش همگانی و تفریح به دلیل جنسیت و فرهنگ جامعه و بی توجهی مسئولان مربوطه از همراهی با جامعه باز می مانند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی یا مقابله با آنها، ایجاد جاذبه ها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان، از ابزار های کار آمد در این زمینه است.

سازماندهی ورزش شهروندان بانوان با کمک شهرداری‌ها

با توجه به نظر سنجی های انجام شده برای رفع چنین موانعی، توجه به ایجاد مکان ها و فضاهای ورزشی خاص بانوان، رایگان کردن ورزش های همگانی برای همه بانوان کشور، تربیت مربیان زن در گرایش های متنوع ورزش های همگانی، فعال سازی نقش رسانه های گروهی در ارتقای سطح فرهنگ گرایش به ورزش در میان بانوان و برگزاری مسابقات تفریحی ورزشی در میان اقشار مختلف بانوان کشور را پیشنهاد کردند. با توجه به نتایج مهم حاصل از پژوهش ها و نظر سنجی های به عمل آمده، مشکلات و کاستی هایی در وضعیت موجود ورزش های همگانی از دیدگاه بانوان شاغل و غیر شاغل مشاهده می شود. لذا اقداماتی اصلاحی از سوی مسئولان ورزش های همگانی کشور در سطح بانوان و سیاست گذاری مشترک و اجرای تصمیمات گرفته شده در سطح وسیع تر برای توسعه ورزش همگانی ضروری است.

سازماندهی ورزش شهروندان بانوان با کمک شهرداری‌ها

همچنین توجه خاص به بخش ورزش شهروندی بانوان معلول نیز حائز اهمیت است. بانوان نقش بسیار مهم و پر رنگی در سلامت جامعه بر عهده دارند و این لزوم توجه بیش از پیش به چگونگی گذراندن تفریحات آنان و بستر سازی برای مشارکت آنان در ورزش شهروندی را چند برابر می کند. کم توجهی به ورزش بانوان از جمله مواردی است که در برنامه چشم انداز توسعه نیز به آن توجه شده است. به امید اینکه اقدامات لازم در راستای رفع کاستی ها و موانع ورزش شهروندی بانوان انجام گیرد.

*دکترای مدیریت تکنولوژی و قهرمان گوجوکای کاراته جهان

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید