مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با بیان اینکه همه فرآیندهای توسعه مدیریت در سطح صنعت نفت باید بر مبانی حکمرانی متعالی تغذیه شود، گفت: نباید در تعیین شایستگی‌های مدیران صنعت نفت براساس الگوهای حکمرانی سکولار اقدام کنیم، مبانی ما نه اجازه ستم‌پذیری و نه سلطه‌گری را به مدیران می‌دهد.

توسعه مدیریت در صنعت نفت باید بر مبانی حکمرانی متعالی باشد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، محسن حقیقتی مقدم امروز در نخستین همایش ملی تعالی حکمرانی در پرتو تحول کانون‌های ارزیابی و توسعه گفت: همه مردم باید در التزام عملی به ارزش‌های اسلامی و تحقق برنامه‌های اجتماعی دنیای اسلام از هم پیشی بگیرند. همین جا راه مردم‌سالاری دینی و الهی از دموکراسی سکولار و ریاکار جدا می‌شود. گاهی مردم می توانند در حفظ ارزش‌ها و تحقق اهداف متعالی نقش مهمی ایفا کنند، مگر شهید حججی، حجت خدا بر همه ما نشد؟

وی با بیان اینکه حکمرانی متعالی یک حرف کاملاً روشن است و ما در دهه گذشته آثارِ دوری از مبادی و مبانی نظری آن را در مدیریت‌هایمان در عقب رفت‌ها و معطل شدن‌ها، کاملاً احساس کرده‌ایم، گفت: ما در وزارت نفت تمامی فرایندهای ارزیابی و توسعه مدیران را از این مبانی نظری سیراب و تغذیه خواهیم کرد و به صورت جامع به نیازهای مدیریتی این صنعت خواهیم پرداخت.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اظهار کرد: برای ما بی‌شک مدیر در سطح صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران با مدیر در شرکت بی‌پی و آرامکو متفاوت است؛ بنا نیست صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران براساس ارزش‌های سازمانی شرکت‌های بین‌المللی نفت اداره شود. در عین اینکه این صنعت جهانی است و باید با استانداردهای جهانی اداره شود، باید بدانیم که فرهنگ مدیریت در نظام اسلامی با فرهنگ مدیریت در غرب و شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز متفاوت است، قطعاً مدیر علاوه بر اینکه باید اهداف عملیاتی را محقق کند باید از سلامت اخلاقی سازمان خود نیز حراست کند.

حقیقتی مقدم با اشاره به اینکه باید سلامت اقتصادی سازمان خودش را با جدیت پیگیری کند و بی‌شک شفافیت داشته باشد، گفت: باید در میدان دادن به عناصر فعال و توزیع امکانات سازمانی و قدرت دادن به افراد، عدالت را رعایت کند و از روحیه عدالت برخوردار باشد؛ این‌ها شایستگی‌هایی برآمده از حکمرانی متعالی است.

وی با بیان اینکه ما همه فرآیندهای این الگوی توسعه مدیریت در سطح صنعت نفت را از مبانی حکمرانی متعالی تغذیه خواهیم کرد، گفت: نباید در تعیین شایستگی‌های مدیران صنعت نفت براساس الگوهای حکمرانی سکولار اقدام کنیم، مبانی ما اجازه ستم‌پذیری وسلطه‌گری را به مدیران نمی دهد.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت تصریح کرد: مدیر در حکمرانی متعالی مدیری است که نه ستم می‌پذیرد و نه ظلم می‌کند، در برابر فشارهای نامشروع مقاومت می‌کند و به روندها و جبهه‌بندی جهانی بی‌اعتنا نیست؛ تولید نفت و گاز را در جبهه مقاومت و به منظور ایجاد سرمایه برای مردم و نظام اسلامی و احیای ارزش‌های الهی و بشری در کل عالم می‌بیند نه اینکه ارزش این تولید مانند تولید نفت و گاز در بقیه دنیا باشد.


حقیقتی مقدم با تاکید بر اینکه مدیر در حکمرانی متعالی ممکن است کار صنعتی انجام دهد، اما اگر این جهت‌گیری را داشته باشد، کارش کاملاً جهادی است، افزود: اینجا است که فرق شهید فخری‌زاده به‌عنوان مدیر صنعتی با یک مدیر صنعتی در یک بخش هسته‌ای یا نظامی دنیا مشخص می‌شود. این حکمرانی متعالی است که هدف از تلاش‌ها در صنعت نفت را برای همه مدیران صنعت نفت تشریح می‌کند و هویت‌بخش مدیران صنعت نفت و همه تلاش‌هایی است که در این صنعت صورت می‌پذیرد.

وی گفت: یک مدیر در حکمرانی متعالی، فردی بی‌هویت نیست که در چرخ‌دنده صنعت قرار گرفته و یا یک کار روزمره را مدام تکرار کند و نهایت هدفش افزایش تولید نفت و گاز باشد؛ بله همه این‌ها هدف اوست ولی این را ذیل یک هویت بالاتر برای خودش تعریف می‌کند و به همین دلیل نوع تلاش و کوشش متفاوت است، ممکن است شبانه‌روز زحمت بکشد و با ناملایمت‌ها بسازد و با تحریم مثل آب خوردن کنار بیاید، با نبود قطعه و تجهیزات و ماشین‌آلات کنار بیاید و بارها یک قطعه را در سطح این صنعت تعمیر کند؛ این به دلیل همان روحیه و مبانی حکمرانی متعالی است که هویت‌بخش مدیران صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین علیرضا علی‌خان‌زاده- عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان اداری و استخدامی کشورها این مراسم با بیان اینکه مدیر باکفایت سرمایه کشور است، گفت: همایش ملی تعالی حکمرانی در پرتو تحول کانون‌های ارزیابی و توسعه بستری مناسب برای استفاده از تجربه‌ها در این زمینه است.

وی با بیان اینکه اهداف این همایش تشریک مساعی ذی‌نفعان و ارزش‌آفرینان، تبادل دانش و تجربه و دریافت دستاوردهای علمی و نوآوری‌ها، اشتراک و دریافت نظرات شبکه نقش‌آفرینان برای تنظیم و ابلاغ دستورالعمل است، اظهار کرد: انسجام تیمی نقش‌آفرینان در کانون ارزیابی و مرور چالش‌ها و بررسی راهکارها از دیگر اهداف این همایش علمی است.

وی لازمه انتصاب حرفه‌ای و کارآمد مدیران وجود شبکه‌های فعال و هم‌افزا در حوزه کانون‌های ارزیابی را در گرو همکاری و تعامل با مرکز آموزش، مدیریت دولتی دستگاه‌ها و سازمان اداری و استخدامی و شبکه کانون ارزیابی کارکنان و مدیران دانست و افزود: عملکرد موسسات اجرایی، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، نهادها و کانون‌های ارزیابی نیز در این زمینه تأثیری بسزا دارد.

عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید انتصاب مدیران و کانون‌های ارزیابی سطح‌بندی مدیران و ارجاع بر مبنای رتبه آنها خواهد بود، این رتبه به مواردی همچون تعهد بر مبنای منشور اخلاقی توانمندسازی کنترلی، بهره‌وری و حرفه‌ای‌گرایی بستگی دارد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید